Turistii isi pot recupera in instanta banii pierduti in urma cartelului agentiilor, folosindu-se de decizia Consiliului Concurentei

news20.ro - revista presei online Revista presei online, stiri, sinteze, ziare, reviste


Turistii isi pot recupera in instanta banii pierduti in urma cartelului agentiilor, folosindu-se de decizia Consiliului Concurentei


Trimite stirea pe Yahoo Messenger unui prietenComenteaza acest articol
"Conform directivei privind actiunile in despagubire, clientii afectati de o practica anticoncurentiala pot actiona in instanta pentru a cere despagubiri, folosindu-se de decizia Consiliului Concurentei", au spus oficialii autoritatii potrivit Agerpres.
Potrivit Ordonantei de urgenta nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, care transpune in legislatia romaneasca Directiva 2014/104/UE, "orice persoana care a suferit un prejudiciu cauzat de o practica anticoncurentiala interzisa potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996, republicata, cu completarile ulterioare, si/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE poate solicita si obtine repararea integrala a prejudiciului respectiv".
Actul normativ prevede ca despagubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu in situatia in care s-ar fi aflat daca legislatia in materie de concurenta nu ar fi fost incalcata.
"Despagubirea integrala include pierderea efectiva, profitul de care este lipsita persoana prejudiciata, precum si plata dobanzii aferente. Despagubirea integrala in temeiul prezentei ordonante de urgenta nu poate conduce la o imbogatire fara justa cauza, indiferent daca despagubirea integrala se produce in urma unor despagubiri punitive, multiple sau de alta natura", se mai arata in textul actului normativ.
Consiliul Concurentei a anuntat, luni, ca a sanctionat 13 agentii de turism si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) cu amenzi in valoare circa 11,5 milioane de lei (aproximativ 2,45 milioane euro), pentru coordonarea comportamentului pe piata comercializarii produselor turistice prin agentii de turism.
Astfel, in perioada iunie 2013 - septembrie 2016, un numar de 13 agentii de turism si-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informatii sensibile din punct de vedere concurential, cu scopul de a nu permite scaderea preturilor produselor sau a pachetelor turistice comercializate.
"Astfel, agentiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, pretul de vanzare catre clienti pentru produsele turistice si/ sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion in zborurile tip charter - atat ca produs turistic individual, cat si ca o componenta dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promotionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuitati clientilor si si-au impartit numarul de locuri in avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel in mod artificial oferta in vederea cresterii pretului de vanzare", sustin reprezentantii Consiliul Concurentei intr-un comunicat remis AGERPRES.
Din totalul amenzilor de 11,5 milioane de lei, cea mai mare sanctiune a fost aplicata Touring Europabus Romania, in valoare de 5,397 milioane lei, urmata de Prestige Tours International (2,139 milioane lei), Paralela 45 Turism (1,723 milioane lei), Eximtur (685.116 lei), Happy Tour (519.597 lei), Aerotravel (400.754 lei), Prompt Service Travel Company (186.084 lei), Nova Travel (124.616 lei), Fibula Air Travel (88.310 lei), Tez Tour (55.930 lei) si Rezeda World Travel (28.780 lei).
La polul opus, cu sanctiuni pecuniare mai reduse, s-au situat agentiile de turism Air Fla (9.618 lei) si Corali Holidays (6.644 lei).
Consiliul Concurentei precizeaza ca agentia Christian '76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clementa, oferind dovezi privind existenta faptelor anticoncurentiale, si a primit imunitate la amenda.
In plus, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurentiala si au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de baza al amenzii.
"Investigatia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurential al Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane Tarom S.A., respectiv facilitarea savarsirii faptei anticoncurentiale", noteaza autoritatea de concurenta.
In cadrul aceleiasi investigatii, Consiliul Concurentei a sanctionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, in perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, a interzis membrilor sai care operau ca revanzatori pentru produse turistice si/sau pachete de servicii turistice, sa acorde clientilor reduceri sub forma cedarilor unei parti din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.
ANAT si-a recunoscut fapta anticoncurentiala si a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%, iar Consiliul a impus Autoritatii obligatia de a organiza si derula actiuni de instruire pentru agentiile membre si angajatii acestora, pentru a cunoaste reglementarile din domeniul concurentei si, astfel, sa poata identifica posibile practici anticoncurentiale.
"Aceasta este prima investigatie declansata de Consiliul Concurentei in urma unor informatii primite printr-o sesizare anonima inregistrata pe Platforma avertizorilor de concurenta. In acelasi timp, Autoritatea de Concurenta a solicitat imbunatatirea cadrului de reglementare prin corecta si completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate (Directiva UE 2302/ 2015), astfel incat sa fie protejati atat turistii, cat si operatorii din domeniu", se mentioneaza in comunicatul citat.
Consiliul Concurentei considera ca este foarte important sa fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despagubire/de garantii, agentiile de turism trebuie sa participe proportional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client.
De asemenea, institutia precizeaza faptul ca garantiile agentiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de calatorie, ci pot functiona distinct sau asociat cu scrisori de garantie bancara, polite de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.
Citeste si Agentiile de turism sanctionate de Consiliul Concurentei analizeaza contestarea ...

Cuvinte cheie pentru aceasta stire: Consiliului Concurentei | Turistii |

Pe aceeasi tema

2007-2011 News20.ro --