​Angajații asiatici din România și o practică specifică industriei Horeca: minciuna că li se vor prelungi permisele de ședere

Angajații străini, cei aduși din Asia pentru a munci în România, au multe de îndurat în țară. Cele mai mari probleme par a fi în industria Horeca, care deși nu găsește destui angajați, mulți angajatori îi tratează destul de urât pe cei cărora le asigură profitul.

Camerista la hotelFoto: DreamsTime

Situația nu este normală. Dincolo de faptul că recent ați citit la HotNews.ro că unii angajatori le „confiscă” pașapoartele, e bătălie mare pe angajați.

Așa s-a ajuns ca în anumite situații, prin agențiile care iau adus în țară pe asiatici, unii să fie angajați în diverse alte restaurante și hoteluri prin angajamentul proprietarilor firmelor de a le prelungi permisul de ședere.

*Nu toți fac ceea ce descriem mai jos, nu generalizăm, ci doar unii, situația fiind confirmată de mai multe surse din piață.

Unii angajatori din Horeca mint asiaticii că le vor prelungi permisul de ședere

Angajatorii din Horeca preferă să ia asiatici, care sunt deja în țară, de la alte firme, pentru că este scump să aduci pe cineva direct de-acolo, să pregătești actele necesare etc. E vorba de mii de euro. E consum mare de timp și de bani (în anumite zone se vorbește de 5.000 – 7.000 euro).

HotNews.ro a scris recent despre procedurile întârziate în partea a doua a unui material în care povestim cum IGI a făcut exces de zel în privința unei bone filipineze.

Angajați din Filipine, Sri Lanka și Nepal așteaptă ca noii angajatori români care i-au preluat/angajat să le prelungească permisul de ședere. Li se promite asta, dar nu mai sunt chemați la oficiul pentru imigrări, spunându-li-se că vor fi reprezentați de avocați.

Nu se întâmplă nimic, ei continuă să muncească luni bune până când vin autoritățile să constate că ei se află ilegal acolo și îi trimit înapoi în țările lor.

De ce procedează unii antreprenori astfel și ce salarii sunt în domeniu

Unii antreprenori știu că statul român îi are în evidență pe foștii angajatori, astfel încât personalului asiatic angajat nu trebuie să-i facă acte imediat.

Sri lankezii sau filipinezii nu se pot duce la oficiul pentru imigrări, mai ales că interesul lor este să stea cât mai mult aici ca să trimită bani acasă. Nu pot risca să fie deportați.

Dincolo de această situație, angajații sunt plătiți cu salarii modice pe cartea de muncă (în general minimul pe economie), restul fiind la negru, adică în mână. Acei bani se duc către familiile din Sri Lanka, Filipine sau Nepal.

Dacă ne uităm la salarii, un angajat asiatic câștigă, într-un restaurant, ca ajutor de bucătar, de exemplu, 450 – 500 de euro net, la care se adaugă ore suplimentare.

În hoteluri, cameristele asiatice au în jur de 500 euro/lună.

Singurii care suferă cel mai mult din cauza acestor situații sunt angajații asiatici. Ei ar trebui protejați mai bine de autorități în fața unor astfel de abuzuri.

Observând aceste situații, este normal ca autoritățile să se panicheze dacă vom intra în Schengen. Din cauza acestor condiții, a atitudinii anumitor antreprenori și a lipsei de protecție a statului, asiaticii vor folosi România doar ca poartă de intrare în UE. Nu-i vom putea ține aici și e normal să se întâmple asta dacă ne uităm la ce se întâmplă în piață.

Da, nu mai suntem chiar așa de primitivi ca acum sute de ani când încă erau aduși și cumpărați sclavi pentru profitul personal. Am evoluat.

Dar ar trebui să trecem la un nou fel de evoluție, în care să ajungem să respectăm oamenii care lucrează, indiferent de munca pe care o fac.

Sursă foto: DreamStime.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *