Ce este inspecția tehnică periodică a mașinii

Inspecția tehnică periodică a autovehiculelor este o activitate specializată, desfășurată în ateliere mecanice, conform regulilor fixe și la perioade exacte de timp, care certifică îndeplinirea regulilor minime de siguranță pentru un anumit autovehicul. Prin trecerea acestei inspecții există certitudinea că vehiculul nu va pune în pericol viața șoferului și a altor participanți la trafic din cauza defecțiunilor tehnice.

Verificarea mașinii se concentrează pe trei elemente principale:

  • Emisiile de evacuare ale vehiculului. În funcție de norma de poluare a mașinii, aceasta trebuie să elimine o cantitate maximă de gaze poluante, altfel certificatul nu va fi eliberat până când problemele nu vor fi corectate;
  • Sistemul de direcție, de rulare și frânare. Acestea trebuie să lucreze impecabil pentru a evita riscul de accidente nedorite;
  • Sistemul de iluminare. Acesta trebuie să fie în conformitate cu legile țării, să nu aibă defecte majore, să nu fie modificat în ceea ce privește culorile și intensitatea.

Legislația privind inspecția tehnică periodică

Documentul care stabilește condițiile în care un vehicul obține certificarea pentru inspecția tehnică periodică a autovehiculului este ordonanța guvernului nr. 81/2000, cu anumite modificări în timp. Conform prezentei ordonanțe, orice mașină înmatriculată sau înregistrată în România și care circulă pe drumurile publice din țară trebuie să fie în prealabil supusă la ITP.

Inspecția tehnică periodică trebuie efectuată la intervale regulate, în funcție de vârsta mașinii. Astfel, noile mașini au o perioadă de valabilitate a inspecției inițiale de 3 ani. Vehiculele cu vârsta între 3 și 10 ani trebuie să viziteze o statie ITP la fiecare doi ani, iar cele mai vechi de 12 ani, în fiecare an.

O categorie specială de vehicule este cea destinată transportului persoanelor cu mai mult de 8 locuri, care trebuie să treacă ITP-ul la fiecare 6 luni. Aceleași condiții se aplică taxiurilor sau mașinilor închiriate.

Vehiculele care sunt supuse inspecției tehnice periodice vor fi verificate pentru defecte. Acestea pot fi clasificate în:

  • defecțiuni minore, care nu afectează în mod semnificativ siguranța vehiculului;
  • defecțiuni majore, care pot pune în pericol siguranța sa la un moment dat;
  • defecțiuni periculoase, care cu siguranță vor duce la incidente periculoase.

Trebuie precizat faptul că numai defectele minore sunt permise să treacă această inspecție. În cazul celor majore și periculoase, mașina nu trece de inspecție până când nu sunt reparate complet, în maximum 30 de zile.

Preocuparea ITP este majoră, deoarece fără trecerea prin această procedură, vehiculele nu pot circula pe drumurile publice din România, remarca site-ul www.statie-itp.net. Conducerea unei mașini fără o inspecție tehnică periodică validă este o faptă gravă, care poate fi pedepsită cu amenzi costisitoare de peste 5.000 de lei în total. Există mai multe modalități de a scăpa de această grijă cel puțin parțial.

  • Achiziționarea unui vehicul nou, caz în care nu va trebui să treceți prin această inspecție timp de 3 ani;
  • Pentru mașinile mai vechi, există aplicații care pot fi setate să anunțe în avans că ITP-ul va expira;
  • Pentru proprietarii de afaceri, care au în grijă zeci și chiar sute de vehicule, există posibilitatea de a contracta companii specializate în gestionarea flotei, care se ocupă de toate lucrurile legate de ITP.

În concluzie, testul regulat de buna circulație este o problemă pentru majoritatea proprietarilor de mașini, dar, în același timp, este și o asigurare că respectă standardele de siguranță și nu pun în pericol integritatea participanților la trafic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *