3 motive pentru care nu ar trebui sa utilizezi anvelope de iarna in sezonul cald

Schimbarea anvelopelor in functie de anotimp nu este doar obligatie legala, ci mai ales o necesitate rezultata din inexistenta, la acest moment, a unei tehnologii de fabricatie care sa ofere un singur tip de anvelopa pentru rulare, indiferent de sezon. Exista o categorie intermediara, denumita all season. In conditiile de iarna din Romania, insa, aceasta nu ofera suficiente performante pe carosabil acoperit cu zapada sau gheata, iar în condiții pe vreme torida tinde sa se uzeze excesiv.

Cu toate ca la noi in tara nu este interzisa utilizarea anvelopelor de iarna pe timpul verii, continuarea utilizarii lor vine cu o serie de dezavantaje si riscuri care afecteaza deplasarea eficienta si sigura pe drumurile publice. Mai jos gasesti ratiunile principale pentru care sustinem utilizarea modelelor adaptate sezonului in care te afli.

Uzarea datorata temperaturilor inalte  

Schimbarea anvelopelor de iarna este absolut necesara odata cu sosirea zilelor calduroase. Modelele create special pentru sezonul estival sunt mai potrivite pentru temperaturi medii de peste 7⁰ Celsius si conditii de carosabil atat umed, cat si uscat. Acestea sunt mai bine adaptate pentru rularea la temperaturi ridicate si in conditii de ploaie, culoarele de absorbtie avand rolul de a disipa apa de pe carosabil spre exteriorul anvelopei. Piata este variata si poti gasi inclusiv oferte de anvelope de vara 205 55 R16 ieftine, care permit o rezistenta mai mare la uzura in conditiile unui carosabil fierbinte.

Compozitia chimica a cauciucului utilizat la fabricarea modelelor de iarna este special gandita pentru a oferi flexibilitate ridicata la temperaturi scazute. In cazul unor temperaturi ridicate, insa, aceste anvelope devin mult mai rigide si uzura intervine mult mai rapid. In consecinta, urmatorul sezon rece te poate surprinde cu un set de cauciucuri a caror adancime de caneluri e considerabil redusa, ceea ce pune in pericol atat siguranta ta, cat si a pasagerilor.

Manevrabilitate scazuta

Pneurile de iarna folosite vara imprima o distanta de franare mai mare – cu pana la 20% – si fac ca aderenta si manevrabilitatea automobilului sa devina mult mai scazute. Nefiind concepute pentru rulare in conditii de carosabil uscat sau acoperit cu apa, ci preponderent pentru drumuri acoperite cu zapada sau polei, anvelopele de iarna sunt mult mai predispuse riscului de acvaplanare.

In plus, trebuie sa tii minte faptul ca anvelopele de iarna sunt mai grele decat cele de vara, fiind concepute pentru un sezon in care viteza de circulatie este mai scazuta. Aceasta realitate se simte mai ales atunci cand rulezi vara cu viteza mare, inclusiv la nivel auditiv, prin zgomotul produs de pneuri in mers.  

Riscuri grave de accidentare

Recomandarile oficiale de-a schimba pneurile in functie de sezon tin cont, in primul rand, de specificul tehnic al acestora. Dincolo de sfaturile pe care ai putea sa le treci cu vederea, este intelept sa retii faptul ca tocmai detaliile tehnice trag semnalul de alarma: poti risca accidentari chiar grave!

Mai exact, faptul ca anvelopele de iarna sunt incompatibile in primul rand din punct de vedere chimic cu temperaturile ridicate reprezinta un real motiv de ingrijorare, din cauza riscului de explozie in timpul deplasarii. Carosabilul poate atinge nivelul de 50⁰ Celsius vara, generat de frecarea pneurilor in mers, iar anduranta anvelopelor de iarna este insuficienta pentru a face fata unei asemenea provocari. De asemenea, striatiile sustin aderenta ridicata, distanta de franare, manevrabilitatea si randamentul kilometric bun, iar acestea sunt indispensabile mai degraba in conditii de zapada sau polei, nicidecum pe vreme calda.

Practic, tot ce poti obtine folosind pneuri de iarna in timpul verii este sa implinesti vorba veche care spune ca „lenesul mai mult alearga si scumpul mai mult pagubeste”. Neachizitionarea a doua seturi de anvelope – cate unul pentru fiecare sezon – nu inseamna ca faci economii, ci mai degraba ca ignori intelegerea riscurilor. In definitiv, alegerea este a ta si tocmai de aceea este mai intelept sa prevezi decat sa tratezi, evitand astfel eventuale neplaceri in calitate de sofer.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *