6 soluții de mentenanță, pentru siguranța în ascensor

Faptul că putem urca într-o clădire înaltă, fără niciun pic de efort, doar apăsând pe un buton și pășind într-o cabină, i se datorează învățatului grec Arhimede, cunoscut, în istorie, ca inventatorul liftului. Evident, acesta nu avea atunci nici cea mai vagă idee despre utilitatea pe care invenția sa avea să o capete în zilele noastre.

Orice clădire cu mai mult de 3-4 etaje este dotată, în prezent, cu un ascensor. Marea problemă, în România, este că multe dispozitive de acest gen sunt vechi, dar, încă în uz. Majoritatea marilor cartiere, în care sunt blocuri cu ascensor, au fost construite înainte de 1989, iar lifturile au fost instalate, și ele, la momentul respectiv.

Instalarea unui lift nou este o investiție destul de mare, pe care asociațiile de proprietari nu și-o permit. De aceea, se pune mare accent pe mentenanța acestor dispozitive, pentru a fi exploatate în siguranță. Indiferent că vorbim de un lift mai vechi sau de unul de ultimă generație, mentenanța ascensoarelor este o procedură obligatorie și presupune mai multe operațiuni. Specialiștii vor verifica, printre altele:

Timpul de răspuns la comandă

Un prim detaliu care arată că ascensorul are probleme este diferența mare de timp între apăsarea butonului și punerea în mișcare a liftului. În mod normal, un ascensor ar trebui să răspundă la comandă în secunda imediat următoare apăsării butonului, iar întârzierea indică probleme tehnice.

Zgomotul la pornire și oprire

Ascensoarele moderne sunt silențioase, însă, nici cele mai vechi nu ar trebui să genereze un volum ridicat de zgomot. Atunci când la pornirea și la oprirea liftului se aude un sunet neobișnuit față de normal, se impune o verificare urgentă, efectuată de specialiști.

Viteza, în timpul transportului

Deplasarea cabinei între etaje trebuie să fie lină, la o viteză redusă, pentru a nu produce disconfort pasagerilor. Viteza de funcționare este reglată la momentul instalării ascensorului, iar acest indicator este verificat cu ocazia fiecărei revizii.

Mecanismul de deschidere a ușilor

Acest aspect este valabil în cazul ascensoarelor mai noi, prevăzute cu sisteme automate de închidere și deschidere a ușilor. Ușile trebuie să se deschidă lin, fără zgomot, la câteva secunde după ce cabina s-a oprit în stație. Acestea trebuie să rămână deschise timp suficient pentru ca toți pasagerii să poată urca/coborî în cabină. Majoritatea lifturilor cu uși automate sunt prevăzute cu un buton prin care acestea pot fi închise mai devreme, astfel încât ascensorul să nu mai întârzie în stație.

Sistemul de alarmă

Este foarte important ca acest sistem să funcționeze permanent, fiind singurul mijloc prin care pasagerii blocați în interiorul cabinei pot semnala incidentul și solicita ajutor. Este vorba de o sonerie acționată de un buton special de pe tabloul de comandă din interiorul cabinei. Sunetul emis trebuie să fie suficient de puternic pentru a fi auzit din interiorul imobilului, atunci când este acționat butonul.

Cablurile și cabina

Cablurile sunt un element esențial în întreg mecanismul unui ascensor, având rolul de a ridica sau coborî cabina între etaje. În timp, acestea se uzează, de aceea trebuie verificate periodic și înlocuite, atunci când apare cel mai mic semn de deteriorare. De asemenea, se verifică și integritatea cabinei, pereții, podeaua și plafonul, precum și mecanismele de prindere, aflate în partea superioară.

Așadar, ascensoarele sunt dispozitive care pot fi exploatate fără probleme zeci de ani, însă, pentru ca acest lucru să se desfășoare în siguranță deplină, este necesară verificarea frecventă și regulată a componentelor prezentate mai sus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *