Președintele Nicușor Dan a declarat, duminică seară, la România TV, că anul 2026 va fi unul „dificil”, dar că „din 2027 există toate speranțele de creștere pentru economie”. Șeful statului crede că „românii o duc mai rău față de acum șase luni”, dar că măsurile Guvernului „au fost un succes” din punct de vedere „macro”, pentru că România a evitat retrogradarea pe piețele financiare și intrarea într-un „cerc vicios”.
A fost primul interviu acordat de președintele Nicușor Dan pentru acest post de televiziune, unde a vorbit și despre pensiile magistraților și lupta anticorupție, dar și despre teme externe, precum situația de securitate a României și relația cu SUA. El a spus că vizita la Washington va avea loc „anul viitor” și că speră că firmele americane vor fi mai prezente pe piața românească.
Principalele declarații ale președintelui
Ați lansat de curând strategia de apărare și vorbiți în ea despre corupție. Cum vedeți situația că un mituitor intră în biroul premierului și vrea să ofere o sumă ca să schimbe un director de direcție veterinară?
Tipul acesta de oameni există în societate. Faptul că în urma acestei întâlniri nu a existat o consecință administrativă înseamnă că în acest caz și în altele, cum a fost cel de la MApN, decidenții politici au fost fermi. Fenomenul corupției trebuie manageriat mai bine. Când ești într-o poziție de decizie ai multe întâlniri, probabil că te întâlnești cu zeci de oameni într-o zi și nu ai timp să vezi informații despre ei.
Ce vă îngrijorează cel mai tare în privința corupției?
Oamenii văd cum se angajează oameni în primării, că deodată dacă te angajezi acolo poți să o duci mai bine, văd că la nivel mare sunt corupți dovediți și, după un an, doi, de pușcărie au ieșit. Există un fenomen de corupție, care diminuează încrederea în stat. Cetățenii pierd din faptul că se extrag resurse din economie. Corupția subminează economia.
„Românii o duc mai rău față de acum șase luni”
Despre măsurile Guvernului
Românii o duc mai rău față de acum șase luni. Faptul că avem o inflație de 10% înseamnă că fiecare român cumpără cu 10% mai puțin decât putea să cumpere. Pe de altă parte, noi, ca societate, am fost nevoiți să luăm niște măsuri, pentru că România este împrumutată de niște fonduri de investiții, băncii, și oamenii ăștia au spus că dacă nu reducem deficitul unii se vor retrage, alții se vor împrumuta și mai scump. Deci am fi intrat într-un cerc vicios.
„Poate să mai fie o mică afectare a veniturilor la început de 2026 și cam asta ar trebui să fie tot”
2026 o să fie dificil, dar din 2027 există toate speranțele de creștere pentru economie. Așa cum sunt lucrurile acum, nu există alte măsuri decât cele anunțate cu privire la bugetele lor de familie, dar o să mai existe niște taxe deja anunțate, cum este taxa pe proprietate, care intră în vigoare de la 1 ianuarie.
Efectul cel mai mare l-a avut TVA, poate să mai fie o mică afectare a veniturilor la început de 2026 și cam asta ar trebui să fie tot. Statul va trebui să umble la multe din cheltuielile pe care statul le face.
Au fost un eșec măsurile?
Dacă ne uităm macro, au fost un succes, adică România a evitat retrogradarea pe piețele financiare și nu se mai pune problema să ne întoarcem acolo. Dacă privim la modul în care au afectat viața oamenilor, aici putem să vorbim poate că lucrurile puteau să fie făcute altfel.
Am avut o înțelegere privind TVA la începutul guvernării. Tot timpul ne uităm la niște cifre și peste două săptămâni cifrele sunt altele. Am avut discuții cu Comisia Europeană și au spus că cifrele noastre cam se mișcă dintr-o parte în alta, nu e normal.
Cineva a ascuns cifrele reale?
N-aș spune asta, numai că instituțiile nu colaborează între ele.
Un „reproș” pentru guvern și Coaliție: grijă mai mare în a comunica cu oamenii
Dacă ar fi să reproșați ceva Guvernului, premierului, care ar fi acele lucruri?
N-aș intra într-o dezbatere pe fond. Bineînțeles că avem din când în când discuții cu liderii coaliției. Cred că o grijă mai mare în a comunica cu oamenii lucrurile, adică măsurile care sunt luate, cred că asta ar fi important.
Vă deranjează rigiditatea premierului?
E foarte greu și într-o coaliție de două partide, am văzut asta, darămite într-o coaliție de patru partide. Tot timpul e dificil, în mod legitim fiecare partid are un electorat, electoratul își dorește un lucru. Să compatibilizezi e dificil, dar dincolo de discuțiile astea contondente, unele ar putea să lipsească, faptul că ei reușesc totuși să ia măsuri împreună e un lucru bun. Lucrurile sunt sub control.
„Am o relație foarte bună cu PSD”
Cu PSD cum lucrați?
Nu e un secret că am avut o lungă istorie de tensiune cu PSD, în special la nivel local, în București, dar am o relație foarte bună cu PSD de când a acceptat să facă o coaliție la nivel național. Toate discuțiile sunt rezonabile. Cu Grindeanu interacționez cel mai mult.
Cum este relația cu USR?
Din nou, nu este un secret că cu USR am avut o relație foarte bună toți acești cinci ani la Primăria Capitalei, deci din punct de vedere uman, dacă vreți, cu USR sunt mai apropiat. Dincolo de asta, în ceea ce privește relația din coaliție, încerc să îmi respect mandatul de mediator.
Vă deranjează că spun că îi susțineți în campanie?
Cred că ne uităm la același site-uri și îmi apar aceleași reclame, și acolo scrie „veți avea în mine un partener”. Dacă vă veți duce înapoi, la Congresul PNL din vară, veți vedea că la sfârșit le-am spus exact aceeași frază.
Nu veți fi jucător, nu vă veți implica în campanie?
Constituția îmi interzice, într-o chestiune din asta cum sunt alegerile, să mă poziționez într-o parte sau alta. Ca fost primar, ca locuitor, Bucureștiul contează pentru România, pot să spun ce cred eu că trebuie să se întâmple în orașul ăsta, că trebuie să ne uităm unde se duc banii, că trebuie să limităm mafia imobiliară.
Constituția mă oprește să spun tot ce știu despre cum s-au comportat acești doi primari de sector (Băluță și Ciucu) în relația cu speculatorii imobiliari. Informații pe care le-am spus de-a lungul timpului, dar acum fiind campanie Constituția mă face să mă opresc.
„Oricare din primii patru candidați la Primăria Capitalei poate câștiga”
Aveți un favorit?
Am un favorit pe care voi pune ștampila în cabina de vot. E o cursă în patru, dintre care oricare poate să câștige Primăria Capitalei.
Vă sperie perspectiva unei victorii suveraniste la București?
Nu mă sperie nimic. Noi avem o competiție la PMB. Dacă vorbim de chestiunea asta așa-zis suveranistă, și eu sunt suveranist, România e un stat suveran, problema e că noi avem niște mișcări politice care vor să ducă populația apropiere de zona rusă. O perspectivă ca la alegerile parlamentare din 2028 să ne ducem în direcția asta, asta e ceva care mă face să reflectez.
Ați câștigat cu peste 40% alegerile locale. Acum sociologii anticipează o cursă echilibrată. Aveți preocuparea că ar putea apărea un rezultat-surpriză?
Văd și eu niște sondaje. Răspunsul meu că în momentul de față sunt patru persoane care pot fiecare dintre ele să câștige PMB cu scor în jur de 25%.
Despre numirea lui Vlad Voiculescu, urmărit penal. Critici pentru Parchet: Poate să facă un efort pentru a tranșa cazurile
Numirea lui Vlad Voiculescu, urmărit penal, drept consilier prezidențial onorific?
Mi-am luat toate informațiile. Eu nu o să spun că procurorul are sau nu dreptate. Este un dosar care a fost deschis acum mulți ani și care nu avansează. Parchetul poate să facă un efort pentru a tranșa aceste cazuri. Dacă se întâmplă niște lucruri, evident că atunci trebuie să luăm distanță. Eram primarul Capitalei și am fost acuzat de ANI că am făcut fel de fel de lucruri, și a durat vreo patru ani până când Înalta Curte a zis că eu n-am făcut nimic care să fie vreo incompatibilitate.
Eu cred că noi trebuie să ajungem la un context administrativ în care suspiciunile pe niște oameni care reprezintă statul să se rezolve statul. Avem 3.000 de procurori, din care unii lucrează foarte mult, alții destul de puțin. Sunt multe lucruri pe eficiența actului de justiție pe care trebuie să le discutăm.
Veți apela la justiție pe chestiunea cu donatorii din campanie.
Nu e prima campanie pe care am dus-o și de fiecare dată am avut anumite sume care n-au fost recunoscute de autoritatea electorală. Ei nu prea înțeleg fenomenul cu donațiile online. În cele două tururi împreună am cheltuit 61 de milioane de lei și AEP mi-a rambursat 60 din 61. E un milion diferență, ne vom duce în instanță. Am câștigat litigiile din trecut.
„A devenit acum foarte ușor să spui că magistrații sunt de vină pentru orice”
Cum veți tranșa toată această situație cu magistrații și pensiile lor?
Noi trebuie să corectăm acum niște greșeli care s-au făcut cu mult timp în urmă. Din 2022 până acum, avem pensia cât salariul. Toată lumea este de acord că trebuie să scădem pensiile magistraților, întrebarea este cu cât, și trebuie să creștem vârsta de pensionare, întrebarea este cât de graduală să fie treaba asta. E o discuție tehnică.
Am stabilit că nu e normal să ai pensia cât salariul. A devenit acum foarte ușor să spui că magistrații sunt de vină pentru orice, nici asta nu e adevărat. Trebuie să găsim un echilibru în dialogul acesta. Oamenii din CSM sunt aleși de colegii lor, e o instituție reprezentativă pentru breaslă.
O schimbare a Constituției pe tema pensiilor speciale?
Nu este în intenția mea. Toată societatea vede problema, faptul că pensia e cât salariul, și toată societatea vede soluția, trebuie să micșorăm pensiile. Nu e nevoie de vreo modificare a Constituției. E vorba de un echilibru administrativ ca să luăm decizia corectă.
Jalonul din PNRR mai poate fi îndeplinit?
Tot timpul există un grad de flexibilitate în discuțiile cu Comisia. Teoretic, până la 28 noiembrie, trebuie să dăm legea. E posibil să avem o oarecare flexibilitate dacă trecem de niște etape.
„În cel puțin vreo șase luni la PMB a fost mult mai dificil decât e acum”
V-ați obișnuit cu funcția de președinte?
Cinci luni și jumătate de mandat. Nu văd niciun fel de greșeală de protocol, mai puțin chestiunea de la Timișoara. Dincolo de asta, e o chestiune foarte serioasă. Eu sunt un politician care a activat foarte mult la nivel local. Mă trezeai la 1 noaptea, știam câți kilometri mai avem pe tramvaiul 5, le știam pe dinafară. Acum sunt cu totul și cu totul alte informații pe care a trebuit să le asimilez foarte rapid. Din perspectivă personală, sunt un om în serviciul public ca și înainte, nu s-a schimbat nimic.
Simțiți o presiune mai mare, vă odihniți la fel de bine?
În cel puțin vreo șase luni la PMB a fost mult mai dificil decât e acum. Mă trezeam noaptea și mă întrebam de unde facem rost de bani. Nu știam de unde să scoatem niște bani care nu existau. La Președinție e ceva mai stabil. Problema la Președinție e că lucrurile merg într-o rutină și oamenii m-au votat aici ca să facem o schimbare fundamentală. Oamenii m-au mandatat să facem niște schimbări ca să le schimbăm și lor viața în mai bine.
Ce a spus despre Călăin Georgescu
De ce nu vă atacă Georgescu?
Mi se fac niște rapoarte de presă, n-am sesizat. Am strâns multe materiale, a fost una din promisiunile pe care le-am făcut în campanie, că o să lămurim ce s-a întâmplat în alegerile din 2024. Am strâns multe materiale pe mai multe paliere, inclusiv biografia lui Georgescu, inclusiv ceea ce anul trecut erau suspiciuni și între timp am documentat mult mai bine interferența rusă, deci la momentul potrivit o să ieșim cu o sinteză.
Un om ne întreba dacă veți pune în raport și stenograme din discuția autorităților când au anulat alegerile.
Sigur, dacă e nevoie. Atunci aveam o cunoaștere relativ limitată despre fenomenul de interferență rusă, instituțiile știau că sunt niște site-uri care propagă informații, credeau că nu pot influența mai mult de 5% din publicul din România. Acum, față de discuțiile de atunci, lucrurile sunt mult mai clare, avem rapoarte ale multor țări europene care spun că există un fenomen de dezinformare sistematică al Rusiei în Europa. Avem foarte multe exemple și de acțiuni cibernetice, acțiuni de manipulare-dezinformare.
Ce informații aveți despre discuția din CSAT?
Este un dosar pe care l-am citit și eu. Multe din lucrurile care la momentul acela păreau niște ipoteze au fost dovedite între timp că sunt exact așa. Și concluzia CSAT, și decizia CCR au fost perfect justificate.
La dosarele lui Georgescu cum vă uitați?
Am niște informații despre ce s-a întâmplat imediat după, cu gruparea Potra, dar mă interesează mult mai mult biografia acestui personaj, cum a stat câțiva ani la Viena și n-a făcut nimic. Oameni normali nu sunt în poziția asta.
Fenomenul Georgescu este în creștere?
Stagnează, nu este neapărat o atracție sau o simpatie excesivă nici pentru el, nici pentru grupurile astea contestatare. În momentul de față, pentru mulți dintre români, există o neîncredere în autorități. Pentru toți oamenii aceștia, care cred că prin statul român de acum nu există un viitor, ei încearcă să se uită către cine s-a promovat mai bine ca să fie alternativa. Georgescu s-a promovat foarte bine.
Mesajul lui Traian Băsescu și răspunsul lui Nicușor Dan
*A fost difuzat un mesaj în care Traian Băsescu reclamă că suntem o națiune dispersată și nu mai putem fi un monolit, ci suntem împrăștiați și ne dușmănim unii pe alții. Fostul președinte a cerut găsirea unei formule de reunificare a națiunii.
Are dreptate președintele Băsescu în chestiunea asta. Cel mai simplu este să ai o opinie, să spui că magistrații sau politicienii nu fac nimic, e mai greu însă să cobori să vezi mecanismele. Când cobori și te uiți la tehnicalități, e mai greu. Mulți politicieni se rezumă la un ping pong de declarații. Ca să rezolvi, trebuie să cobori în adâncime și e nevoie de puțin timp și să aduci oamenii la o discuție. Trebuie ca pe marile probleme să avem un dialog real. Trebuie să recâștigăm încrederea oamenilor că statul funcționează pentru ei.
Nu mă aștept ca lucrul acesta să se întâmple foarte repede, dar trebuie ca oamenii să recâștige o încredere într-o justiție socială. Sunt convins că în timp vom reuși să convingem oamenii că sunt și oameni la nivelul administrației centrale și locale care lucrează pentru ei.
„Românii îngrijorați de război să stea liniștiți”
Ce le spuneți românilor îngrijorați de război?
Să stea liniștiți pentru că România este într-o alianță foarte puternică, NATO, care îi apără securitatea. Trebuie să plătim, nu putem aștepta ca doar alții să ne apere pe noi. Trebuie să fim pregătiți să îi ajutăm pe alții.
Dosarul de corupție de la MApN. Aveați informații despre acest caz?
Am fost avertizat, dar, din nou, nu există vreun act de corupție al ministrului. Un caz unde instituțiile au fost foarte corecte față de fenomenul de corupție. Avem și alte cazuri, cum a fost la Spitalul Militar, unde cel puțin în momentul de față prezumpția este că dna director a făcut niște lucruri necurate acolo. Și acolo, dosarul care a pornit la Parchet, la DNA, a pornit după ce instituția DGIA a fost sesizată, a documentat și a făcut un dosar.
Ce părere aveți că Moșteanu n-a vrut să colaboreze cu procurorii, ci doar Berceanu?
Nu am informația pe care o spuneți. La prima mână, nu cred că dacă ești ministru trebuie să îți pui aparate de înregistrat pe tine. Ești într-o poziție de ministru, e suficient că nu intri în afaceri de corupție.
Vizita lui Nicușor Dan în SUA „o să fie anul viitor”
Politica externă. Sunt niște afirmații ale unor persoane din zona USR care dau de înțeles că România trebuie să se delimiteze de SUA și să rămânem sub umbrela Franței.
România are un parteneriat cu SUA, care funcționează. Eu îmi doresc foarte tare ca acest parteneriat să se transforme într-o prezență mult mai mare a companiilor americane pe piața românească și lucrăm la asta. Suntem membri UE.
Faceți o vizită în SUA?
O să fie anul viitor.
Putea face România mai multe în ceea ce privește retragerea trupelor americane?
Era o trupă rotațională. Există o prezență americană în Europa, din care foarte mulți din militari sunt localizați și stau permanent, de cele mai multe ori cu familiile, și sunt niște forțe rotaționale. Când reduci prezența, cel mai ușor e să îi iei pe cei care nu sunt legați strict de o misiune. Prezența americană, și în Europa, și în România, e mai mare decât înainte de războiul din Ucraina. Echipamentele pe care le avem acum sunt mult mai bune. Polonia nu avea forțe rotaționale ca noi.
Pentru mulți români va fi greu de înțeles că se ia de la gura celor care trăiesc aici pentru a se da sprijin pentru Ucraina. Ați văzut scandalul de corupție din Ucraina.
Ucraina nu e un stat perfect, dar eu mă întreb, cu cine vrem să fim vecini? Cu Ucraina sau cu Rusia? Așa cum e Ucraina cu toate problemele sale, preferăm să fim vecini cu Ucraina decât cu Rusia sau cu ceva care să semene cu Belarus. În momentul în care Ucraina cade, eu sper că asta nu se va întâmpla, în această eventualitate poziția noastră de securitate va fi mult mai dificilă decât azi. Trebuie să ajutăm împreună cu toți partenerii noștri.
Întrebări de la spectatori
Întrebare de la un antreprenor din județul Vaslui. Considerați că în timpul mandatului dvs va ajunge meritocrația să fie un criteriu principal de selecție pentru o funcție publică? Sunteți dispus să susțineți un nou partid politic care are la bază meritocrația?
O întrebare pertinentă. În funcția publică sunt funcționarii, care sunt cei mai mulți, și întrebarea este cum facem ca acele concursuri de accdere să fie corecte și în funcție să avem cei mai buni oameni. Pe de altă parte, vorbim de funcții de reprezentativitate, unde sunt reprezentanții partidelor, și întrebarea este cum facem ca partidele actuale să selecteze oamenii cei mai buni.
Cum facem să se simtă reprezentați românii care nu se simt reprezentați de partide. Eu nu pot din funcția asta, am mai făcut asta o dată cu USB. Eu sunt mediator, dar încerc să încurajez orice formă de asociere a oamenilor care au aceeași viziune pentru a crea un partid politic, fără ca eu să fiu implicat în asta. Orice om nou, fie într-un partid existent, fie într-un partid nou, e un câștig pentru societate.
Întrebare de la o studentă despre sprijinirea și reconstrucția Ucrainei.
Cu titlu general, că ați folosit cuvântul moralitate, România ultimelor decenii a profitat de faptul că noi am avut pace și asta a însemnat o ordine internațională bazată pe reguli – dpdv moral, România este obligată să ajute statul agresat, împreună cu partenerii. Este și o chestiune care ține de securitatea națională, e preferabil să fii vecin cu Ucraina decât cu Rusia. Sper să ajungem cât mai repede la reconstrucție, va fi un moment în care economia românească va avea de câștigat. Suntem relativ pregătiți pentru ca la acel moment inclusiv economia românească să câștige.
Întrebare de la un pensionar despre situația celor cu pensii mici.
Pot doar să spun care sunt măsurile care s-au luat pentru a atenua. În cazul măririi costului la energie, pentru aproape 2 milioane de oameni există o compensație. Există un ajutor pentru produse alimentare pentru persoane vulnerabile. Asta este ce poate economia României să facă azi. Există niște măsuri care compensează, dar evident că trebuie să lucrăm pentru ca economia României să crească și pensionarii să aibă venituri mult mai consistente.
Președintele nu vede niciun motiv de schimbare a premierului
Luați în calcul schimbarea lui Bolojan?
Eu sunt un președinte care lucrează cu un Guvern format din patru partide, aceste patru partide s-au înțeles pe un premier. Nu văd în momentul de față vreun argument pentru a schimba acest prim-ministru. O să fie o rotativă în 2027.
Întrebare de la un avocat despre dezbinarea românilor și despre rolul de mediator al președintelui. Ce veți face în următorii ani ca să redați românilor sentimentul de unitate și să reduceți polarizarea?
Cred că sunt două componente. O să încerc să nu fiu populist. Trebuie să coborâm la nivelul problemei reale ca să putem să găsim un dialog. Apoi, și asta o să dureze, trebuie să facem instituțiile să lucreze pentru cetățean. Mult dialog pe soluții și mult mai puține lozinci.
Există vreo soluție în privința „băieților deștepți” din sistemul energiei?
Este un pas înainte că s-a liberalizat. O să avem o nouă discuție cu toți actorii din energie.
Aveți vreo preocupare cu privire la o eventuală recesiune?
Noi, în august 2026, avem termenul-limită pentru PNRR și mulți din banii de acolo vor intra în economie în intervalul ianuarie-august 2026 și aceștia vor fi o gură de oxigen pentru economie. După aceea o să fie relativ mai simplu. Vestea bună este că tot bifăm, tot bifăm, am închis partea legislativă din OECD. OECD este clubul economiilor cu anumite standarde, suntem în grafic să intrăm în OECD, va fi o invitație pentru investiții străine în România.
Despre cazul fetiței în vârstă de 2 ani care a murit într-o clinică stomatologică din București. Cum să mai ai încredere în serviciile medicale?
Toată compasiunea și empatia pentru familie, este un caz cutremurător, realmente n-am putut să intru să citesc toate detaliile despre ancheta asta. Am făcut 10 ani de la Colectiv, e același lucru, imposibilitatea sau incapacitatea statului de a supraveghea, de a gestiona, de a control acolo unde trebuie să controleze. M-am preocupat aproape 20 de ani de zona de construcții ilegale, sunt foarte multe zone în statul român în care statul trebuie să controleze privatul și nu o face, de cele mai multe ori din corupție.
Ce a spus despre căsătoria cu Mirabela Grădinaru
Ați stabilit nunta? După căsătoria cu Mirabela Grădinaru îi veți prelua numele?
Nu mi-am pus problema asta. Se va întâmpla căsătoria, va fi foarte discret, o să aflați după. E nevoie de un moment de liniște și de detașare de politic, social, în momentul acela, pe care vă dați seama că în șase luni de la preluarea mandatului n-am avut timp și încă vreo șase tot așa va fi. Nici nu mai e nevoie de cuvinte în relația asta. E de la sine înțeles că se va întâmpla.
Mirabela Grădinaru se implică în chestiuni sociale. Se va implica și de acum încolo? Ați stabilit niște direcții, ce rol va avea?
Eu am o poziție executivă. Din poziția mea, pot să influențez anumite politici, bugete, direcții de acțiune. Pe de altă parte, din poziția pe care o are Mirabela, eu cred că ea poate să impulsioneze niște lucruri mai degrabă simbolice, dar care pot să fie foarte importante în societate. În tipul acesta de gesturi simbolice pentru societate, care pot să influențeze comportamentul oamenilor, al instituțiilor, cred că e benefic să se implice.





