In fiecare zi 250.000 de romani mananca doar in restaurantele celor doua mari lanturi de fast-food, McDonalds si KFC. Ca sa va faceti o idee, peste 450.000 de bucati de aripioare picante au ajuns in stomacul clientilor in doar doua saptamani de la lansarea lor intr-o noua promotie. Daca-i adaugam si pe cei care prefera snaksurile, chipsurile ori diferitele tipuri de foetaje congelate, numarul consumatorilor de ceea ce nutritionistii denumesc „junk-food” creste simtitor. In Romania nu exista o estimare a valorii pietei de fast-food, dar principalii jucatori din domeniu raporteaza cifre de afaceri de milioane de euro. Astfel, liderul pietei ramane McDonalds cu o cifra de afaceri de 108 milioane de euro, in 2008, in timp ce KFC a inregistrat, anul trecut, 40,5 milioane de euro.
Intr-o Romanie afectata de criza, in care consumul alimentar al romanilor tinde sa scada in volum, imperiul fast-food se extinde, marile lanturi de restaurante, prezente de peste 14, respectiv 11 ani in Romania, anuntand investitii de milioane de euro in deschiderea unor noi unitati sau in modernizarea celor existente si profituri pentru prima parte a lui 2009 mai mari cu 10% decat in 2008. In acelasi timp insa, statisticile arata ca unul din patru romani este obez si ca o cauza a acestei boli o reprezinta alimentatia nesanatoasa, chiar junk-food. Sefii lanturilor de res?taurante, insa, se jura ca produsele vandute sunt „naturale” ? sucul de portocale, „proaspete” ? carnea de pui si „nu contin sare, apa sau aditivi” ? carnea de vita din sandviciuri. Nutritionistii tin sa-i contrazica, afirmand ca acest tip de mancare fur?nizeaza organismului „calorii goale, care provoaca dezechilibru nutritiv”.
Industria Fast-food in cifre
Cu peste 200.000 de clienti zilnic la nivel national, McDonald?s ramane lider in Romania. De la primul restaurant deschis in iunie 1995, intr-o locatie situata in buricul Bucurestiului, lantul a ajuns astazi la 61 de restaurante, 3 noi unitati fiind deschise in 2009, la Bucuresti, Sibiu si Piatra Neamt. Investitiile sunt pe masura, anunta directorul de comunicare si marketing al companiei, Cristian Savu: „Doar in restaurantul deschis anul acesta in Capitala, in Drumul Taberei, am investit 4 milioane de euro”. Pentru anul 2008, reteaua a inregistrat o crestere in lei de 30% a cifrei de afaceri, de la 307 milioane de lei (92,1 milioane euro) la putin peste 400 de milioane de lei (108 milioane euro). In ceea ce priveste profitul, acesta este comparabil cu cel realizat in 2007, de 29 milioane de lei (7,8 milioane euro). Rezultatele pentru primul trimestru al anului sunt pozitive, fiind de 88 milioane de lei, in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. „E o crestere sensibila”, spune Savu, care afirma ca lantul face „eforturi”, in contextul economic actual, „sa mentina preturile produselor accesibile unei cat mai largi categorii de clienti”.
Cu o intarziere de doi ani fata de concurenta, KFC a deschis primul restaurant in Bucuresti, in 1997, pe Magheru. In prezent, KFC numara 33 de restaurante in 16 orase, operate sub contract de franciza, licenta detinand-o compania US Food Network SA. In primele trei luni ale lui 2009, cifra de afaceri inregistrata de lant a fost de 8,4 milioane de euro, in crestere cu 9% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Potrivit reprezentantilor companiei, planurile de extindere vor continua, in ciuda crizei.
„De la inceputul anului si pana acum am deschis doua noi restaurante la Sibiu ? o investitie de 1,5 milioane de euro si in Bucuresti, la Gara de Nord, o investitie de 650.000 de euro. Cu siguranta, nu ne vom opri aici”. Cifra de afaceri a restaurantelor KFC pentru anul 2008 a fost de 40,5 milioane de euro, cu 25% mai mult decat in 2007. In aprilie 2008, si-a facut aparitia in Romania si Burger King, prima unitate fiind deschisa intr-un centru comercial din Bucuresti. In urmatorii cinci ani, investitorii Eli Davidai si Marius Nasta, spera sa mai deschida 50 de locatii. „Pana in aprilie 2009 am depasit deja planul cu 3 unitati, asa ca suntem ?relaxati? in ceea ce priveste deschiderile”, explica oficialii companiei planurile de extindere. Momentan, 500 de romani aleg sa manance zilnic la un restaurant Burger King.