ALEGERI PARLAMENTARE 2012. Campanie anosta, doar cu afise, fara mitinguri si confruntari intre candidati, in Transilvania

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

de Deprtamentul Corespondenti Publicat la: 07.12.2012 15:53 Ultima actualizare: 07.12.2012 16:07

FOTO: Liviu Chirica/Mediafax Foto
Campania pentru ALEGERILE PARLAMENTARE 2012 a trecut aproape neobservata, singurele semne fiind afisele de pe stalpi.Mitingurile in marile orase din Transilvania aproape au lipsit, ca si confruntarile intre candidati, care au preferat sa se promoveze „din casa in casa”, online sau cu bannere, informeaza Mediafax.
La Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Arad, campania electorala nu s-a simtit ca in alti ani, candidatii fiind „vizibili” doar prin intermediul afiselor electorale sau in fotografiile postate pe retele de socializare ca „martori” ai intalnirilor cu alegatorii, desfasurate destul de „intim”, in conditiile in care marile mitinguri de campanie aproape ca au lipsit.

Cluj: Campanie fara dosare penale, cu sesizari la BEJ si reclamatii „de ochii presei” si autocolante cu rat de porc peste afisele candidatilor
La Cluj-Napoca, a fost o campanie electorala fara incidente majore, fara conflicte intre echipele de „lipitori de afise” ale partidelor. In schimb, candidatii au fost preocupati mai mult de desfasurarea unei campanii „door-to-door”, mai ales in cartierele municipiului, unde au impartit fluturasi si au avut intalniri cu alegatorii.
Preferand asadar campania in cartiere, candidatii la parlamentare din Cluj nu au organizat actiuni de amploare, fiind un singur miting electoral, desfasurat la Casa de Cultura a Studentilor din Cluj-Napoca, in prezenta a peste o mie de persoane, si la care candidatii USL au fost sustinuti „de la centru” de catre liderii Victor Ponta, Crin Antonescu si Daniel Constantin.
In schimb, candidatii ARD din Cluj-Napoca s-au bazat doar pe notorietatea primarului Emil Boc, care i-a insotit in campania electorala pentru ALEGERILE PARLAMENTARE 2012 desfasurata in cartiere.
Nici in ceea ce priveste incidentele electorale nu s-a remarcat vreunul, astfel ca Politia nu a deschis dosare penale in aceasta campanie.
Afisele electorale puse pe panourile oficiale sau pe stalpi au fost singurele care au aratat ca este campanie electorala. Pe sute de afise, indiferent de formatiunea politica din care facea parte candidatul, au fost lipite insa autocolante care infatiseaza un rat de porc. Nimeni nu a revendicat aceste autocolante, iar candidatii au fost nevoiti sa isi inlocuiasca afisele.
In cutiile postale, in special din colegiile 1 si 2 din Cluj-Napoca, au fost distribuiti fluturasi denigratori atat la adresa unor candidati USL, cat si ARD.
Astfel, pe unul dintre acesti fluturasi, de culoare neagra, a fost tiparit un mesaj din partea „Fundatiei pentru Parlament Curat”, cu un text destul de explicit la adresa candidatului USL pentru Senat Mircia Giurgiu: „Mafia USL sustine curva politica Giurgiu Mircia! Garantat Gigi Becali. USL sustine un tradator si un traseist. Rusine! Nu-l votam pe traseistul Giurgiu Mircia, a schimbat 3 partide in 5 ani! Traseistul este un tradator, un om fara caracter si fara onoare, o curva politica. Unde e ciolanul, acolo e si Giurgiu. Nu votam cu tradatorul Giurgiu!”. Textul „sanctioneaza” trecerea lui Giurgiu pe la PRM, PDL si ulterior PSD, formatiune al carei membru este in prezent.
Un alt fluturas, semnat de „Grupul de Initiativa Civica – Transilvania Ortodoxa”, ii vizeaza pe candidatii ARD Alin Tise si Daniel Buda: „Aparati credinta crestina ortodoxa. Nu-i votati pe penticostalii Daniel Buda si Alin Tise! Alaturi de penticostalul Emil Boc au confiscat puterea in Cluj si distrug ortodoxia! Ajuta Biserica Ortodoxa! Voteaza candidatii crestin ortodocsi! Nucleul neoprotestantilor din PDL incepe cu fostul premier Emil Boc, care este penticostal, la fel ca si fostul primar de Cluj-Napoca Sorin Apostu, de fostul presedinte al Consiliului Judetean Cluj Alin Tise si deputatul Daniel Buda. Ei distrug biserica ortodoxa atragand si conditionand pe crestini ortodocsi cu bani publici (ai nostri) de care dispun dupa voia lor. Nu-i lasati sa intre in Parlament si sa faca legi care vor afecta pe toti crestinii ortodocsi!”.
Niciuna din cele doua asociatii care apar ca semnatare ale textelor de pe acesti fluturasi nu este cunoscuta.
Pentru atragerea alegatorilor, candidatul independent pentru Colegiul 1 Cluj-Napoca Liviu Alexa apare pe unele afise electorale intr-o fotografie in care tine in brate un catel pe care l-a adoptat si cu care a participat chiar si la o emisiune electorala, pe un post local de televiziune.
Sotia sefului CJ Cluj, reclamata ca a dus oamenii la manastiri si a folosit in campanie masina consiliului
Sesizari au fost inregistrate insa la Biroul Electoral Judetean sau au fost „reclamate” incidente in conferinte de presa ori prin intermediul comunicatelor.
Astfel, candidatul ARD in Colegiul 9 – zona de munte, Alexandru Coroian, a reclamat, in fata jurnalistilor, ca Elena Uioreanu, candidat USL, ar fi oferit „mita electorala” locuitorilor din mai multe comune. Astfel, acestia ar fi fost transportati cu autocare la mai multe manastiri din Moldova si din judet, motiv pentru care Coroian a cerut – in fata jurnalistilor, nu oficial – Parchetului de pe langa Tribunalul Cluj sa vizioneze un filmulet postat pe internet cu acei localnici si sa se autosesizeze, in caz contrar urmand sa depuna el plangere penala impotriva Elenei Uioreanu.
Aceeasi Elena Uioreanu, sotia presedintelui Consiliului Judetean Cluj, a fost subiectul unei reclamatii la BEJ, facute de reprezentantii ARD. Acestia au sustinut ca Elena Uioreanu a folosit in campania electorala un autoturism apartinand CJ, insa BEJ Cluj si-a declinat competenta spre Autoritatea Electorala Permanenta (AEP).
O alta sesizare a ajuns la BEJ in urma unei dispute privind un banner al PPMT, amplasat in comuna Floresti de langa Cluj-Napoca. Materialul electoral a fost afisat pe un panou publicitar si avea mesajul „Romanie federala! Transilvanie europeana! Autonomie!”, text considerat de primarul comunei, Horia Sulea (PNL), „antistatal” si „anticonstitutional”, motiv pentru care a dispus indepartarea bannerului. Ca urmare, PPMT Cluj a sesizat BEJ, iar aceasta institutie a decis ca bannerul trebuie pus la loc de autoritatile din Floresti, care, la randul lor, s-au adresat Biroului Electoral Central. In final, decizia BEC a dat dreptate autoritatilor din Floresti.
Sibiu: Campanie electorala cu inimi de cauciuc, cizme impartite prin sate si tombola cu globuri de Craciun
Reprezentantii Politiei Sibiu si cei ai Biroului Electoral Judetean (BEJ) spun ca a fost o campanie electorala „linistita”.
Presedintele BEJ Sibiu, Dumitru Somandra, afirma ca institutia a primit o singura sesizare privind organizarea de catre un candidat a unei tombole, el explicand lipsa incidentelor prin faptul ca „oamenii sunt civilizati si cu un grad de instruire ridicat”. Pe durata campaniei, Politia a fost sesizata privind doua incidente electorale, doi barbati fiind amendati cu cate 500 de lei pentru lipirea unor afise electorale in locuri nepermise.
De partea cealalta, liderul PSD Sibiu, Ioan Cindrea, spune ca aceasta campanie este „cea mai intensa” de pana acum, incluzand „intalniri in fiecare localitate, pe fiecare strada, in fiecare cartier si camin cultural”.
Candidatii s-au concentrat pe actiunile electorale directe, astfel ca a fost organizata o tombola cu globuri de sticla in municiul Sibiu, iar satenii din Marginime au primit cizme de cauciuc.
Astfel, artistul sticlar Ion Tamaian, candidat USL in Colegiul 1 la Camera Deputatilor, a anuntat organizarea unei tombole in 5 decembrie, la care s-au putut inscrie locuitorii municipiului Sibiu. Tamaian a sustinut ca initial a fost vorba despre flyere prin care invita oamenii la atelierul sau, insa in urma comentariilor ca actiunea ar reprezenta mita electorala el a amanat tombola pentru perioada de dupa ALEGERILE PARLAMENTARE 2012, cand va oferi, prin tragere la sorti, o mie de „globuri de Craciun marca Tamaian”, in valoare de 9 lei bucata. In atelierul sau din localitatea Selimbar, Ion Tamaian realizeaza globuri imbracate cu foita de argint sau aur, care se vand in special in strainatate, unele ajungand si la Casa Alba.
Pe de alta parte, Mircea Cazan, presedintele PNL Sibiu, cunoscut ca „deputatul cu cele mai multe case”, care candideaza pentru un nou mandat in Colegiul 6, a impartit electoratului din Marginimea Sibiului cizme. El a sustinut ca acestea nu valoreaza mai mult de 10 lei, limita impusa de legea electorala, si ca nu stie cate a impartit, intrucat mai avea ramase si de la campania trecuta, insa au fost „atatea cat a fost necesar”.
Acelasi Cazan a fost acuzat, in presa locala, ca a „furat” startul campaniei, dupa ce si-a montat, cu cateva zile inainte ca aceasta sa inceapa oficial, bannere pe stalpii Electrica si si-a lipit afise pe porti in localitatile din Marginime. Potrivit lui Mircea Cazan, materialele nu erau ilegale, pentru ca nu contineau indemnul „votati” si pentru ca el este deputat in functie.
Deputatul PDL Cornel Stirbet, care vrea al patrulea mandat in Colegiul 1 Sibiu, a apelat din nou la autocarul de campanie folosit la alegerile locale, cu care acum se plimba prin municipiul Sibiu, dar fara a difuza muzica, dupa ce in luna mai a fost amendat de Politia Locala. Autocarul a fost reinscriptionat cu chipul sau si patru mesaje legate de proiectul Sibiu, capitala regionala. Din autocar, candidatul PDL a impartit pliante informative si „inimi de sibian”, niste mingiute de cauciuc in forma de inima, inscriptionate cu „Sibiu – capitala regionala”. Aproximativ 7-8.000 de astfel de inimi din cauciuc au fost inscriptionate de acest candidat.
Alba: „Ceasul schimbarii”, pornit de USL si biciclete care „ARD calorii”, donate de un candidat
Si in judetul Alba, campania electorala a fost lipsita de incidente deosebite, dar si destul de apatica din punctul de vedere al modului in care candidatii au ales sa se promoveze. In judet au lipsit in acest an mitingurile de amploare, specifice campaniilor electorale trecute, iar majoritatea candidatilor s-au axat pe promovarea in presa, prin panouri stradale si afise, iar cu alegatorul au preferat sa se intalneasca in targuri, in piete sau la alte evenimente locale.
Candidatii din Alba au fost mai prezenti in comunitatile pe care vor sa le reprezinte si si-au intensificat actiunile de promovare „din casa in casa”.
Co-presedintii USL Alba, Teodor Atanasiu (PNL) si Ioan Darzu (PSD), au pornit, la debutul campaniei electorale, un ceas care „cronometreaza timpul ramas pana in 9 decembrie, cand USL incepe sa schimbe in bine judetul Alba”. Ceasul, sub forma unei pendule, a fost personalizat cu sigla USL si mesajul „Mai sunt 30 de zile pana cand schimbam Alba in bine”, fiind amplasat in sala de conferinte a sediului de campanie al USL Alba.
Candidatul ARD pentru Colegiul Alba Iulia la Camera Deputatilor, Dorin Nistor, a donat municipalitatii 15 biciclete, cu inscriptii in culorile ARD, cu mesajul „ARDem calorii pentru o inima mai buna”, iar cuvantul inima fiind inlocuit de conturul unei inimi asemanatoare celei care apare in sigla ARD. Bicicletele au fost primite de primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, coleg de partid cu Dorin Nistor, edilul precizand ca municipalitatea le pune la dispozitie gratuit albaiulienilor sau turistilor care vor sa faca plimbari in zona istorica din Alba Iulia. La randul sau, Dorin Nistor a declarat ca a cumparat bicicletele cu 6.000 de lei.
Dorin Nistor a impartit in campania electorala si cani cu mesaje precum „Nu toti care au mustata castiga”, facand aluzie la principalul sau contracandidat, Calin Potor (USL), care are mustata, dar si la primarul Mircea Hava, care a castigat al cincilea mandat de primar in municipiu in lupta tot cu Potor, Hava avand si el mustata.
Metodele de campanie ale lui Nistor l-au „atins” si pe premierul Victor Ponta, caruia candidatul ARD i-a trimis un colet cu mai multe carti despre Alba Iulia si Unirea de la 1 Decembrie 1918, „pentru a-si aminti ceea ce a invatat despre istoria Romaniei”. Nistor a facut acest gest dupa ce Ponta a anuntat ca Guvernul nu finanteaza manifestarile de la Alba Iulia de 1 Decembrie. „I-am facut premierului acest cadou simbolic, pentru ca imi doresc sa isi reaminteasca ce a invatat cu siguranta la scoala si in familie: sa pretuiasca istoria nationala si sa respecte simbolurile ei, asa cum o fac toti romanii (a??) Nu pot decat sa-i urez lectura placuta si aprofundata”, a spus Nistor.
Majoritatea candidatilor din Alba s-au orientat si spre mediul online, avand site-uri de campanie sau pagini pe retelele de socializare. In acest domeniu, unul dintre cei mai activi politicieni este liberalul Teodor Atanasiu, a carui echipa de campanie a infiintat o pagina speciala pe Facebook – „Teodor Atanasiu-Senatorul tau”, pe care sunt postate mesaje si fotografii din campanie si care a adunat aproape 4.500 de prieteni.
La randul sau, candidatul ARD pentru Camera Deputatilor in Colegiul Muntii Apuseni – Teius, …

spot_img