Asociatia Pro Infrastructura: Magistrala M6 va avea finantare europeana nerambursabila asigurata doar pe jumatate din distanta

“Magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finantare europeana nerambursabila asigurata doar pe jumatate din distanta, adica doar pana la Statia Tokyo (zona Mall Baneasa). Decizia vine in urma esecului autoritatilor romane de a lamuri ingrijorarile exprimate de Comisia Europeana (CE) prin scrisoarea (“Request for Clarifications”) trimisa la Bucuresti in 16.02.2018″, se arata intr-o postare pe Facebook.
Asociatia Pro Infrastructura a subliniat ca, pentru accesul la document, a trebuit sa dea in judecata Ministerul Fondurilor Europene (MFE) si instanta a dat dreptate ONG-ului in 13 septembrie. MFE nu a facut recurs, iar saptamana trecuta ONG-ul a primit documentul respectiv.
“In scrisoare, expertii de la Bruxelles prezinta sase “aspecte critice” (alaturi de altele secundare) in vederea obtinerii finantarii nerambursabile, dintre care doua extrem de grave: absenta unei analize de optiuni veritabile si estimarea costurilor la un nivel prea scazut”, se arata in postare.
Mai mult de atat, Comisia sustine ca Magistrala M6 nu tine cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni in est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de incredere.
“La fel de important este deranjul creat pe DN1 in timpul executiei statiilor in galerie deschisa, iar autoritatile romane sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului in 4,5 ani (unul aferent licitatiei si alti 3,5 de lucrari in teren)”, sustine ONG-ul.
Din februarie si pana in septembrie, au fost mai multe runde de dialog intre partea romana si specialistii europeni, iar in 6 noiembrie, ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, a confirmat public ca vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Baneasa), adica 6 statii din totalul de 12, potrivit ONG-ului.
“Valoarea totala estimata este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. In jur de 416,5 milioane lei reprezinta contributia de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din imprumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecuta cererea de finantare a fost retrimisa la Bruxelles pe noile coordonate”, se arata in postare.
Asociatia considera ca responsabilii din minister sunt nerealisti, precizand termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investitiei, lucrarile urmand sa fie demarate in 2019.
“In opinia noastra, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales daca ne uitam la intarzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (inceputa la sfarsitul lui 2011 si inca nefinalizata)”, se arata in postare.
In acest context, asociatia solicita oficialilor din Ministerul Transporturilor si Metrorex sa inteleaga semnificatia reala a deciziei Comisiei Europene si sa se concentreze pe accelerarea proiectelor pe Magistralele 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) si 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere dense, cu trafic semnificativ, prioritare in fata sectiunii Tokyo-Otopeni a …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *