Avioane de tipul celui prabusit in Spania sunt folosite si in Romania

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Avioanele MD-82, de tipul celui implicat in accidentul de miercuri de la Madrid, in urma caruia au murit 153 de oameni, sunt unele dintre cele mai des folosite aparate de zbor.
Astfel de aparate au intrat in dotarea liniilor aeriene internationale in anii ?80, iar productia lor a incetat in 1999. Compania low-cost Spanair, al carui avion a luat foc pe aeroportul Barajas din Madrid, mai dispune de 36 de astfel de aparate, cele mai multe, 275, fiind detinute de American Airlines.
Parerile expertilor in aviatie sunt impartite: unii spun ca MD-82 este un avion depasit, altii sustin ca aparatele sunt inca foarte bune.
In Romania mai sunt folosite avioane din aceasta grupa, ele fiind operate de catre Alitalia si Jetran.

Scene de profunda durere, carora echipele de psihologi si medici specialisti le fac cu greu fata. Asa s-ar putea descrie atmosfera din prima dimineata dupa tragicul accident de pe aeroportul Barajas din Madrid, unde miercuri, la ora 14.45, un avion al companiei low-cost Spanair s-a prabusit. Accidentul s-a soldat cu 153 de morti. Mare parte din pasageri, majoritatea spanioli, dar si suedezi sau nemti, mergeau in vacanta in Insulele Canare sau se intorceau acasa. Au fost identificate aproximativ 40 de cadavre si se asteapta identitatea tuturor victimelor in cel mult 48 de ore. „Cea mai grea parte este identificarea cadavrelor, atunci cand se vad cele mai groaznice scene si atunci cand toate sperantele familiilor se spulbera”, spun reprezentantii Crucii Rosii. In dimineata zilei de ieri, familiile victimelor au inceput sa se deplaseze la morga improvizata pentru a-si recunoaste rudele. Este si cazul unei familii din Jaen, care a pierdut in accident trei membri: tatal, mama si copilul de numai sase ani. Au luat avionul pentru a-si petrece vacanta in Insulele Canare. „Este de necrezut! O familie intreaga si fericita!”, exclama un var. „Imaginati-va cum ma simt… Mi-am pierdut nepotul, care venea din Orlando si care astazi implinea 23 de ani”, povestea unchiul unuia din pasageri. Una dintre rude, care si-a pierdut in „zborul blestemat” fiul, nora si cei doi nepoti, nu isi poate explica ce s-a intamplat. Femeia exclama repetitiv: „Daca stiau ca avionul este stricat, de ce l-au folosit?” Printre rude se afla si familia unui militar de 27 de ani, decedat in tragedia aviatica. Tanarul lucra in Madrid si mergea catre locul in care s-a nascut, Gran Canaria, pentru a-si petrece vacanta. Ghinionul a facut sa se afle in „avionul mortii”, desi el avea rezervare la un alt zbor.

In timp ce echipajul Spanair se straduia sa ridice avionul de la sol, ateriza pe o pista paralela un alt avion, al companiei Iberia, care avea ca origine Guayaquil (Ecuador). Comandantul a presimtit tragedia, exclamand: „Acel avion se va ciocni cu pista!” „Mergea foarte repede in operatiunea de decolare. S-a observat ca si cum i-ar fi explodat o roata, dar era deja prea tarziu pentru a frana, deja zburau”, a spus un membru al echipajului. Cei de pe Iberia au vazut cum exploda motorul stang al avionului si cum a cazut ca o frunza de la 70 de metri. „A atins solul cu aripa stanga, acela fiind momentul in care a explodat”, rememoreaza capitanul.

Accidentul a lasat in urma multe intrebari fara raspuns
Pilotul, Antonio Luna, a informat in legatura cu o avarie legata de indicatorul exterior de temperatura. Acesta era un comandant cu o mare experienta pe avioanele MD. Iata cateva lucruri care raman nelamurite in legatura cu tragedia aviatica de miercuri: Ce anume l-a determinat pe pilot sa se intoarca dupa prima incercare de decolare? Comandantul Antonio Luna a decis intoarcerea pe pista, pentru a inspecta avionul, la numai cateva momente de la pornirea operatiunilor de decolare.
A influentat cu ceva situatia critica in care se afla compania? Spanair intentioneaza sa concedieze peste 1.100 de angajati, printre care aproape 100 de piloti. Surse din interiorul companiei spun ca pilotii au ajuns sa ameninte ca nu se urca in avion.
Eroare umana?
Comandantul Antonio Luna zboara cu avioane de tip MD de 10 ani, ajungand la 700 de ore de zbor.
Reviziile sunt in regula?
Compania sustine ca ultima revizie s-a efectuat in luna mai, iar la inceputul anului, aparatul a trecut printr-o revizie generala.
Se putea evita decolarea?
Nu stim cat timp a trecut de la explozia motorului pana la prabusirea avionului.
Exista si alte circumstante agravante?
Pilotii sustin ca exista si alti factori care au agravat problemele zborului Spanair, cum ar fi inaltimea la care se afla aeroportul Barajas ? 600 m ? sau temperatura, care era de 30 de grade la ora decolarii. De asemenea, in zona se inregistreaza vant puternic.

Ambasada Romaniei din Madrid nu a primit informatii de la autoritatile spaniole care sa indice faptul ca la bordul aeronavei s-ar fi aflat si cetateni romani, a declarat Florin Ghica, insarcinatul cu afaceri al Ambasadei Romaniei la Madrid, pentru NewsIn. In urma publicarii listei cu numele pasagerilor aflati la bordul aeronavei Spanair, presa a constatat ca pe lista se afla si „un nume romanesc”, Ciprian Carmen. Florin Ghica a precizat ca numele corect al respectivei pasagere este Maria del Carmen Ceprian, ea fiind cetatean spaniol.

Avionul companiei Spanair care a luat foc miercuri pe aeroportul din Madrid era un McDonnell Douglas 82, un aparat de conceptie veche, dar care este foarte utilizat in intreaga lume. Primele aparate din familia MD-80 au intrat in functiune in 1980. Productia lor a incetat in 1999. Cu o lungime de 45,1 metri, acest bireactor poate transporta, in functie de configuratia cu una sau doua clase, intre 144 si 168 de pasageri. „Este un tip de avion aflat la sfarsitul activitatii. Relativ poluante si zgomotoase, ele au fost retrase incetul cu incetul de pe piata si inlocuite cu Boeing 737 si Airbus A320”, a declarat un specialist francez. American Airlines are in prezent cea mai mare flota de MD-80 din lume, adica 275 de aparate. Spanair mai are inca 36 de aeronave din familia MD-80 in flota sa, potrivit paginii de internet a companiei.

spot_imgspot_img