Blaga si Murgeanu au aruncat cu lopata banii pe fereastra la alegerile locale

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Vasile Blaga a cheltuit 6,3 lei pentru un vot obtinut in turul al doilea al alegerilor pentru Primaria generala, in timp ce principalul sau contracandidat, Sorin Oprescu, a alocat 0,8 lei pentru un vot favorabil. De asemenea, primarul Clujului, Emil Boc, a cheltuit de trei ori mai mult pentru a fi reales decat Sorin Oprescu, noul primar al Bucurestilor.

Acestea sunt doar cateva dintre concluziile unui raport dat publicitatii ieri de asociatia Pro Democratia, cu referire la banii din campania pentru locale.

Este vorba doar despre banii albi, asa cum apar ei in contabilitatea candidatilor, seful APD, Cristian Parvulescu, subliniind ca „bunul simt” ne spune ca banii din „publicitatea gri” sunt mult mai multi si, firesc, imposibil de cuantificat. Metodologia folosita de APD pentru a masura eficienta unei investitii electorale a constat in raportarea sumelor cheltuite de fiecare candidat la numarul de voturi obtinute.

Raportul Pro Democratia, „Re?guli si nereguli in alegerile locale din 2008”, s-a concentrat asupra alegerilor din Bucuresti, Cluj, Iasi, Brasov, Constanta, Craiova, Focsani si Iasi.

Principala constatare a studiului este ca, in privinta cheltuielilor electorale, s-a produs o schimbare de lider in clasamentul partidelor cu bani: PD-L a devansat PSD, alocand cele mai consistente sume pentru victoria candidatilor portocalii: 7.889.021 lei (democrati) fata de 3.357.916 lei (pesedisti), in cele opt localitati monitorizate. PD-L a inregistrat si cele mai rasunatoare esecuri din punct de vedere al raportului investitie/rezultate. Astfel, Razvan Murgeanu, marele perdant PD-L de la sectorul 1, a avut cea mai costisitoare campanie raportata la numarul de voturi obtinute, alocand 19,8 lei pentru fiecare vot obtinut. In schimb, castigatorul de la sectorul 1, liberalul Andrei Chiliman, a dat 18 lei/vot.

Blaga a cheltuit doua treimi din buget doar sa ajunga in turul doi

Dintre primarii care s-au batut pentru un nou mandat, cele mai multe fonduri raportate la numarul de voturi obtinute a consumat Andrei Chiliman. Potrivit estimarilor APD, liberalul Andrei Chiliman (sectorul 1) a cheltuit cu 475% mai mult fata de campania din 2004, Liviu Negoita (sectorul 3) – cu 292% mai mult, Emil Boc (Cluj-Napoca) – cu 727%, iar George Scripcaru (Brasov) – cu 455%.

Neculai Ontanu (sectorul 2) – 1,2 lei, Liviu Negoita (sectorul 3) – 2 lei sau Radu Mazare (Constanta) – 1.9 lei si-au recastigat posturile cu costuri minime. In schimb, Cristian Poteras a trebuit sa cheltuiasca 14,7 lei pentru fiecare vot obtinut, iar Gheorghe Nechita a ajuns la 15. In ceea ce priveste strategia financiara a finalistilor la Primaria mare, PD-L pare sa-si fi consumat cele mai multe fonduri pentru turul intai, in timp ce independentul Sorin Oprescu si-a pastrat banii pentru sprintul final.

Astfel, PD-L a investit sume consistente in popularizarea lui Vasile Blaga in turul I (74,8%, din totalul fondurilor), in timp ce Sorin Oprescu si-a concentrat cea mai mare parte a cheltuielilor in al doilea tur de scrutin (73,8%).

Doar partea vizibila a aisbergului

„Bunul simt ne face sa credem ca suma cheltuita la alegerile din acest an este mult mai mare”, a spus Cristian Parvulescu, presedintele Pro Democratia, la lansarea raportului.

In raport se mentioneaza ca o parte din cheltuielile cu publicitatea electorala nu pot fi masurate. Potrivit documentului, politicienii au participat la mai putine emisiuni electorale platite si au participat la emisiuni de divertisment, unde platile catre televiziuni nu au fost inregistrate: „Intrucat practica platirii aparitiilor este binecunoscuta, se poate argumenta ca exista o tendinta de mutare a unora din costurile de campanie dinspre partea vizibila spre publicitate gri”.

spot_imgspot_img