Trenurile din Romania circula de doua ori mai incet azi, fata de perioada interbelica. Pentru remedierea problemei, Ministerul Transporturilor propune o solutie aberanta: casarea a 50% din linia de cale ferata pana in anul 2020. In 2016, deficitul in investitiile pe calea ferata este de un miliard de lei.
Motivul pentru care nu s-au facut si nu se fac investitii in domeniul cailor ferate nu este lipsa banilor. Exista numeroase fonduri europene care ar putea fi accesate pe acest domeniu, dar este nevoie de specialisti care sa stie sa faca proiectele. Din pacate, asemenea persoane nu par sa existe in Ministerul Transporturilor.
Caile ferate se prabusesc?in lipsa investitiilor
„Incompetenta a distrus caile ferate din tara noastra. Linia Bucuresti – Campina a fost reabilitata cu putini ani in urma, iar acum este distrusa. Linia de viteza Bucuresti – Constanta a fost refacuta recent, cu multi bani, pentru a se circula pe ea cu 160 de kilometri pe ora, desi se stia ca trenurile de viteza ating 300 de kilometri pe ora. Aud ca se va reabilita din nou, cu alti bani, de catre chinezi. Nu stiu de ce vin chinezii, pentru ca ei nu au tehnologie pentru trenuri de mare viteza, ale lor sunt facute de germani si japonezi. Probabil ca ei pun doar banii, pe care ii vor recupera ulterior”,?ne-a explicat dr. inginer Ioan Sebesan, profesor de cai ferate?la Universitatea Politehnica din Bucuresti si senator de onoare la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad.
Profesorul a subliniat ca reducerea vitezei nu poate fi o rezolvare. Pana la urma caile ferate tot se vor prabusi in absenta investitiilor. Asa am ajuns in situatia in care o catastrofa feroviara se poate produce oricand in Romania. Mai mult, uzura la care au ajuns toate componentele cailor ferate poate conduce la catastrofe feroviare in lant, in orice moment. Asta nu din cauza vreunui terorist feroce, ci din cauza uzurii fara precedent a materialului rulant, respectiv sinele distruse si boghiurile vagoanelor facute zob.
Astfel, cei care calatoresc cu trenul si aud in timpul mersului batai in rotile vagoanelor, altele decat celebrele „te duc – te duc” este bine sa stie ca acela este semnul ca vagonul respectiv are boghiurile – adica lagarele, elementele de oscilatie, amortizorii de vibratii – extrem de uzate. „Acele vagoane au aparatele de rulare intr-o situatie extrem de grava si ar trebuie scoase din circulatie imediat. Situatia este foarte grava si foarte periculoasa din perspectiva sigurantei in trafic. Din pacate, singura masura care s-a luat pana acum a fost reducerea vitezei de circulatie”, a explicat profesorul Ioan Sebesan.
Din punctul de vedere al vitezei, trebuie spus ca in 1940 automotorul Malaxa facea traseul Bucuresti – Timisoara in sase ore. Acum, acelasi traseu se face, cu cel mai rapid tren, in 12 ore, sau mai mult.
CFR merge din rau in mai rau
Acesta este contextul in care Alianta Nationala Sindicala Feroviara (ANSF) va picheta Ministerul Transporturilor, pe 22 aprilie, in semn de protest impotriva Master Planului de transporturi pe calea ferata.?
In acest proiect al Ministerului Transporturilor pentru 2016-2020 se pune degetul pe rana in ceea ce priveste transportul pe calea ferata in tara noastra. Citam: „Sectorul feroviar din Romania este intr-o criza generalizata. Sistemele de reglementare, organizare si management care sunt in vigoare in prezent nu reusesc sa asigure eficienta, competitivitatea si responsabilizarea de care este nevoie. Managementul companiilor publice este ineficient”. Criza generalizata la CFR este descrisa astfel: „Serviciile necompetitive de transport calatori intre principalele orase din Romania, ca rezultat al vitezelor de circulatie mici si frecventelor scazute ale trenurilor, au avut ca si consecinta o cota de piata sub potentialul sectorului de transport feroviar de calatori”.
Pe scurt, transportul de calatori pe caile ferate are un potential bun, dar nu poate fi fructificat de CFR din cauza managementului defectuos care a dus la o criza generalizata in acest domeniu.?
Practic, se circula incet si putin pe caile noastre ferate pentru ca altfel trenurile risca sa deraieze! Dar, daca trenurile merg incet si rar, calatorii se orienteaza spre transportul rutier. In acest fel, CFR merge din rau in mai rau, din lipsa de clienti.
Ce decizie ia Ministerul Transporturilor pentru a rezolva situatia in Master Plan? Trage la raspundere vinovatii pentru „criza generalizata”? Nu! Schimba „managementul ineficient”? Nicidecum! Mareste investitiile pentru reparatii si modernizari? Vai, nu!? Planul este sa scoata din trafic 50% din totalul cailor ferate, pur si simplu, pentru a nu mai fi nevoit sa investeasca in ele!
„Protestam pentru a nu se reduce Reteaua de Cale Ferata Romana, prevazuta de Master Plan. Protestam pentru faptul ca nu a venit subventia pentru Calea Ferata din decembrie 2015 pana acum, lucru care ii pune in imposibilitate pe operatori sa isi mai plateasca furnizorii, adica motorina si energia electrica. Protestam pentru ca avem ateliere de reparatii locomotive in insolventa, desi, daca salariatii acestora ar lucra 10 ani neintrerupt, nu ar putea termina de reparat toate locomotivele care au nevoie de interventie”, ne-a spus Maxim Rodrigo Gabriel, presedintele ANSF.
Incompetenta, sursa?prabusirii CFR
Emblematica pentru strategia de management din transportul pe calea ferata a fost iarna trecuta. In ianuarie 2016,? gerul naprasnic a fost? greu de suportat chiar si de garniturile de trenuri, nu numai de calatori. CFR Calatori a hotarat sa scoata din circulatie un numar de 18 garnituri, Inter Regio si Regio, pentru ca, printre altele, nu rezista la frig. „Anularile se realizeaza in special pentru trenurile formate din automotoare Desiro (Sageata Albastra). Pe fondul temperaturilor foarte scazute, acestea sunt mai expuse problemelor tehnice de functionare”, explica CFR Calatori la vremea respectiva. Cum e posibil asa ceva?
Achizitionarea de catre CFR a unor asemenea trenuri gingase este parte a unui management catastrofal care pune in pericol siguranta calatorilor. La aceasta se adauga viteza redusa de circulatie a trenurilor din Romania, pentru a nu deraia, si avem un tablou complet al fenomenului. Chiar asa se intampla: garniturile merg cu viteza redusa pentru a nu deraia!
Acesta este efectul lipsei de investitii sau a investitiilor prost facute in ultimii 26 de ani in Caile Ferate Romane.
Situatia este atat de grava incat in anul 2014 Romania a intrat in procedura de infringement din cauza cailor ferate. Comisia Europeana a lansat aceasta procedura impotriva Romaniei pentru nerespectarea legislatiei UE privind siguranta cailor ferate. CE a cerut Romaniei sa demonstreze ca retelele sale feroviare, parte a retelei comunitare europene, prezinta in mod constant niveluri inalte de securitate, iar cetatenii europeni pot calatori in siguranta pe aceste retele, conform Directivei 49 din 2004, care nu se regaseste in legislatia nationala. ?
Lipseste un miliard de lei necesari investitiilor
Compania Nationala?de Cai Ferate CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare din Romania, recunoaste, intr-un document adoptat recent de Guvern, ca viteza trenurilor va continua sa scada si in acest an.
In conditiile alocarilor bugetare insuficiente, viteza de circulatie va continua sa scada. „In prezent, raportul dintre viteza existenta (Ve) si viteza proiectata initial (Vpi) este 0,825”, se arata in Hotararea de Guvern privind aprobarea Contractului de activitate a CFR SA pentru perioada 2016-2020.? Cu alte cuvinte, daca un tronson de cale ferata a fost proiectat pentru o viteza de 100 km/ora, acum nu se poate circula cu mai mult de 82,5 km/ora. In acelasi document, oficialii CFR SA sustin ca, pentru mentinerea indicatorului la nivelul actual (adica pentru a nu mai scadea viteza de circulatie a trenurilor) sunt necesare investitii, numai in acest an, de 1,464 miliarde de lei. Defalcat, cea mai mare parte din suma (aproape 840 milioane de lei) ar fi necesara pentru intretinerea liniilor, dar ar mai fi nevoie de bani si pentru intretinerea instalatiilor (225 milioane de lei) si reparatii capitale la linii, poduri, instalatii etc. (400 milioane de lei).
Numai ca, potrivit aceleiasi surse, pentru anul in curs a fost bugetata suma de 464 milioane de lei, …