Cateva lucuri interesante despre basculante

Utilizate in principal pe santierele de constructii, autobasculantele sunt folosite pentru transportul diferitelor materiale vrac, cum ar fi nisipul, pamantul si pietrisul. Masina are, de regula, incarcatura intr-o cuva care este situata in fata sau in spatele soferului – folosindu-se apoi de forta hidraulica, cuva este inclinata si descarca incarcatura. Basculantele moderne pot fi utilizate intr-o varietate de proiecte diferite pentru a transporta diverse materiale la locul santierului.

Basculantele sunt utilizate in urmatoarele industrii: constructii, infrastructura (drumuri, tuneluri, poduri, baraje, aeroporturi etc.), activitati de curatenie si mentenanta pe timp de iarna, industria miniera etc.

Basculantele sunt de diferite dimensiuni si utilizate pentru sarcini grele. Unul dintre cele mai mari camioane basculante din lume este Belaz 75710 – acest camion rigid, destinat industriei miniere, cu o inaltime de 8,2 metri si care cantareste mai mult decat un Airbus A380 plin cu pasageri, poate deplasa pana la 450 de tone intr-o singura incarcatura.
Basculantele sunt disponibile in dimensiuni variind pana la 10 tone dar si peste, atat pe roti cat si pe senile.

Basculantele rigide sunt formate dintr-o cuva montata pe cadrul unui sasiu de camion. Sasiul rigid este similar cu cel de la majoritatea vehiculelor – este eficient in manevrabilitatea pe sosea cat si off road. Basculantele rigide sunt totusi limitate in ceea ce priveste capacitatea lor de a rezista la conditii extreme de drum. Exista mai multe tipuri de camioane basculante rigide, de la camioanele standard pana la cele supradimensionate, cum este modelul Belaz 75710 mentionat mai sus.

Destinate conditiilor de off road, basculantele cu articulatii sunt vehicule cu tractiune integrala – camionul consta dintr-un sasiu din doua piese, conectate printr-o articulatie mare – alimentate prin intermediul unor brate hidraulice pe ambele parti, aceasta servind drept punct de pivotare pentru directia rotii din fata. Aceste camioane basculante sunt mari, cu o inaltime mare la sol. Ele se potrivesc perfect conditiilor off-road si pot functiona optim in conditii extreme de drum, mentinandu-si stabilitatea pe teren accidentat. Suspensia si tractiunea superioare permit functionarea pe bolovani mari si ascutiti, noroi alunecos si pante abrupte. Basculantele de acest gen nu sunt potrivite pentru drumurile publice, datorita dimensiunilor lor mari si configuratiilor dificile de directie. Acestea sunt, in general, transportate pe santierul de constructii folosind un alt vehicul, desi acest lucru creste pretul de operare.

Basculantele sunt cea mai frecventa cauza de accidente pe santier. Suprafetele denivelate si distributia necorespunzatoare a greutatii pot provoca rasturnarea camionului – acest lucru este extrem de periculos nu numai pentru sofer, ci si pentru oricare alte persoane din apropiere. In unele camioane basculante, cabina soferului este echipata cu protectie impotriva rasturnarii (Roll Over Protection – ROP), aceasta fiind in esenta un cadru care ajuta la protejarea soferului in cazul rasturnarii vehiculului.

In special pentru camioanele de dimensiuni mai mari, vizibilitatea este redusa, mai ales cand se merge cu spatele – ceea ce face ca acestea sa fie vehicule periculoase atunci cand sunt in miscare. Cele mai multe sunt dotate cu o alarma pe spate care se activeaza atunci cand vehiculul da inapoi; totusi, utilizarea unei persoane care sa ghideze basculanta este, in general, cea mai sigura metoda.

Camioanele basculante trebuie sa respecte planuri de intretinere stricte si sa urmeze instructiuni si reglementari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *