Recenziile ii conving pe oameni sa incerce o noua statiune sau sa evite un restaurant vechi si ii influenteaza in alegerea uneltelor de gradina, a instalatorilor, obiectelor vestimentare si, uneori, chiar si a medicilor.
Cronica obisnuia sa fie un articol redactat de catre profesionisti, insa internetul a schimbat acest obicei, permitand oricui sa-si exprime un punct de vedere sau sa asculte parerea cuiva. De aici, pe internet apar tot mai multe recenzii contrafacute, pentru care companiile platesc sau ofera diverse beneficii.
Ziarul New York Times a publicat, luni, numele mai multor companii care au propagat, in mediul online, recenzii inselatoare. Printre companiile care au publicat, pe internet, comentarii false despre serviciile pe care le ofera se afla si o firma de inchirieri autocare, un lant de saloane cosmetice care se ocupa de indepartarea parului cu laser si un club de divertisment pentru adulti, care au plasat comentarii false pe site-uri precum Google, Yelp, Citysearch si Yahoo.
In urma anchetei desfasurate de procurorii din New York pe parcursul unui an, 19 companii au fost somate de autoritati sa inceteze practicile inselatoare de promovare a propriului brand, precum au fost obligate la plate unor sanctiuni de aproximativ 350.000 de dolari.
„Ceea ce am descoperit este chiar mai rau decat publicitatea de moda veche. Cand te uiti la un panou, poti sa spui ca este o reclama platita, dar pe Yelp sau Citysearch citesti ceea ce consideri ca este opinia autentica a unui consumator, ceea ce face aceasta practica mai inselatoare”, a declarat procurorul general Eric Schneiderman.
De-a lungul anchetei, procuroii din New York au aratat ca exista platforme speciale pe internet, in Bangladesh , Filipine si Europa de Est, care ofera, pentru costuri infime, recenzii inselatoare pentru numeroase locuri si obiecte pe care nu le-au vazut si pe care nu le-au incercat vreodata.
De asemenea, unele magazine isi mituiesc clientii pentru a scrie comentarii false, oferindu-le vouchere de 50 de dolari pentru orice fel de nemultumire fata de serviciile oferite. Mai mult, unii „consumatori” ajung sa critice site-urile de revizuire care demonstreaza ca recenziile sunt false si chiar scriu comentarii in care neaga ca ar fi postat, pe internet, cronici inselatoare.
Reclama pe internet, o cale scurta catre o reputatie buna
Ancheta desfasurata de procurorii din New York a relevat ca, pentru companiile de servicii, cumpararea de recenzii false este cea mai scurta cale catre o reputatie buna, pe care nu o pot realiza pe cont propriu.
De exemplu, o companie de inchirieri autocare din Statele Unite, SUA Coachways, nu a putut obtine, de-a lungul anilor, decat comentarii negative de la clienti. Pe platforma Yelp, compania avea, la momentul inceperii anchetei, 14 comentarii, fiecare de cate o jumatatea de stea. Cateva luni mai tarziu, pe platforma online de recenzii, au aparut diverse articole in care …