Circ politic – Tariceanu si Basescu s-au incaierat in fata presedintelui Ford si ambasadorului SUA

Circ politic - Tariceanu si Basescu s-au incaierat in fata presedintelui Ford si ambasadorului SUA

Ceremonia de preluare a uzinei automobile Craiova de catre compania americana Ford, care a avut loc ieri la Craiova, s-a transformat intr-un nou numar de circ ai carui protagonisti au fost presedintele Traian Basescu si premierul Calin Popescu Tariceanu. Replicile au fost cu at?t mai acide, cu c?t publicul a fost extrem de select, invitatii de onoare fiind ambasadorul SUA, Nicholas Taubman, si presedintele Ford, John Flemming.

Cel care a dat tonul confruntarii a fost premierul Tariceanu, care i-a multumit presedintelui pentru prezenta sa la ceremonia de preluare a Automobile Craiova de catre Ford, apreciind ca acesta a inteles astfel, in final, ca taxa auto este utila si nu reprezinta o ambitie personala. In replica, seful statului i-a spus premierului ca nu stie cat de importanta este taxa auto si cat de mult a ajutat acest lucru Ford, dar cu siguranta Citroen a fost ajutata: “Nu stiu cum a ajutat pana acum taxa auto Ford, dar deocamdata Citroen este puternic protejata”.
Tariceanu i-a raspuns presedintelui in fata angajatilor uzinei din Craiova: “Imi pare rau ca presedintele nu a inteles de ce am venit, dar sunt convins ca dumneavoastra ati inteles cat de importanta este aceasta taxa auto”. Traian Basescu a revenit la microfon in fata celor aproximativ o suta de angajati ai fabricii de automobile, spunand: “Stiti care este obiceiul unui comandant de nava? Sa-si duca nava la tinta si sa puna nava la cheu. Domnul prim-ministru era mai inainte langa mine, pacat ca a plecat”.
Cei doi au coborat apoi de pe podium indreptandu-se in directii diferite, nu inainte ca premierul Tariceanu sa fie puternic huiduit de muncitorii nemultumiti de taxa auto.
Premierul nu s-a lasat, aruncandu-i sefului statului o noua acuza grava, fara nici o legatura cu motivul vizitei la Craiova. El a afirmat ca firmele constructoare de drumuri, “prietene” cu Traian Basescu, isi majoreaza anual cifra de afaceri prin licitatii adjudecate la preturi duble. “In ultimii ani am vazut cum prietenii domnului presedinte, firme constructoare de drumuri, isi cresc cifra de afaceri de la an la an si cu ajutorul prietenilor domniei sale obtin licitatii unde al doilea ofertant da 15 milioane de euro pentru executarea unor lucrari si castiga cel care cere 30 milioane de euro. Si stiti firmele la care ma refer”, a spus Tariceanu presei, fara a mentiona numele acestor firme. El a adaugat ca este preocupat nu de cateva sute de voturi in plus, ci de viitorul industriei auto romanesti, si a aratat ca persoanele care vor sa detina masini poluante trebuie sa “contribuie” prin taxa auto.
La conferinta de presa care a precedat ceremonia, Traian Basescu a criticat faptul ca anexele la contractul de privatizare a Automobile Craiova referitoare la salariile reprezentantilor romani in Consiliul de Administratie (CA) sau investitiile de mediu ale Ford sunt secrete.

Basescu, nemultumit de ?secretomania? contractului
Seful statului a tinut sa spuna ca in contractul cu Ford exista 13 anexe care cuprind clauze secrete, unele dintre ele fiind “corect” stipulate la capitolul confidentialitate. Insa Basescu nu este de acord cu secretul privind salariile romanilor din CA sau investitiile de mediu. “In anexele secrete se gasesc planurile de afaceri ale Ford si mi se pare corect sa fie secrete, insa mai sunt si altele care nu inteleg de ce sunt stipulate acolo. Este de discutat de exemplu daca trebuie tinute la secret salariile reprezentantilor romani in CA sau investitiile de mediu. Este un contract avizat in Parlament si asa va ramane”, a declarat Basescu. Seful statului a adaugat ca Automobile Craiova, prin preluarea de catre Ford, va fi o privatizare inclusa in parteneriatul strategic dezvoltat cu Statele Unite ale Americii, ce a fost discutat cu presedintele George Bush in 2005.

Transferul de actiuni a fost operat
Transferul de actiuni prin care Ford a preluat un pachet de 72,4% din capitalul Automobile Craiova a fost operat miercuri seara, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) incasand suma de 57 milioane de euro, a spus vicepresedintele AVAS, Laszlo Gyerko. In ceea ce priveste cei 27 milioane de euro, considerati de Comisia Europeana ca fiind un ajutor de stat acordat ilegal de statul roman companiei Ford, vicepresedintele AVAS a mentionat ca termenul de plata nu a fost inca stabilit.
Pachetul de 72,4% din capitalul social al Automobile Craiova detinut de stat, prin AVAS, a fost inregistrat, miercuri, in proprietatea Ford de catre Depozitarul Central al Bursei de Valori Bucuresti, unde sunt tranzactionate titlurile companiei. Contractul de privatizare a fost semnat in luna septembrie 2007, producatorul american angajandu-se, totodata, la investitii directe de 675 milioane de euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.

Ford Transit Connect, primul model produs la Craiova
Primul model produs de Ford la Craiova va fi un vehicul comercial usor, Ford Transit Connect, acesta urmand sa fie lansat in Romania la jumatatea anului 2009, a declarat directorul general al Ford Europa, John Fleming. Acesta a mai spus ca in anul 2010, uzina din Banie va lansa un autoturism de dimensiuni reduse, care va fi exportat in Europa, fabrica fiind producatorul exclusiv al acestui model. Automobile Craiova va mai produce doar 2.500 de unitati din modelul Matiz pana la sfarsitul lunii aprilie. In martie, cadenta va fi de 80 de unitati pe zi, iar in aprilie vor fi produse 100 de modele pe zi, a declarat Mihai Radu, directorul de vanzari si service la fosta Daewoo Automobile Craiova, citat de Mediafax. El a precizat ca uzina va continua sa produca motoare si cutii de viteza pentru General Motors pana la jumatatea anului 2009. Ford va incepe sa produca motoare la Craiova cel mai probabil incepand cu anul 2010, pana la acea data utilizand, la modelele proprii, motoare din import.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *