Codul Fiscal: PSD pregateste actul doi al capcanei intinse opozitiei

Dupa ce presedintele a reintors in Parlament proiectul noului Cod fiscal, liderii social-democrati au iesit, cu mic, cu mare, pentru a ataca furibund decizia. Pe diferite voci, au transmis si mesajul ca, indiferent de criticile interne si externe, vor merge mai departe cu masurile fiscale “salvatoarea”. De fapt, Ponta si ai sai stiu foarte bine ca seful statului si liberalii au marja de manevra putina spre deloc.
Discutia despre noul Cod Fiscal si masurile propuse de Guvernul Ponta nu este daca e bine sau nu ca TVA sa revina la 19% ori daca poporul isi doreste sau nu sa-i scada anumite taxe si sa i se ieftineasca carburantii. Discutia este daca toate aceste masuri pot fi sustinute de economie, in acest moment (dupa ce s-a dat liber la pensii speciale si mariri de salarii in sectorul bugetar) si in contextul european delicat pe care-l vedem.
Dupa guvernanti, raspunsul este un “daa” categoric. Dupa altii – reprezentanti ai BNR, ai Consiliului Fiscal si ai organismelor internationale -, lucrurile sunt mai complicate si mai nuantate si ar trebui reanalizate unele masuri. Ceea ce s-ar putea face tocmai printr-o rediscutare in Parlament, intr-o sesiune extraordinara, ca urmare a deciziei de vineri a presedintelui Iohannis.
Pentru Ponta si social-democrati, toate aceste pareri contrare conteaza insa mult prea putin. De la inaltimea fotoliilor de la Palatul Victoria, ei stiu si de ce Consiliul Fiscal este impotriva (“sunt din 2010, au sustinut politica economica a lui Basescu si Boca”, Victor Ponta, martie 2015), si de ce presedintele Iohannis nu a promulgat Codul, si de ce oficialii straini sunt circumspecti. De fapt, ei stiu, cu adevarat, urmatoarele: Codul Fiscal marca Valcov-Ponta a fost, de la inceput, o capcana abil intinsa lui Iohan?nis si PNL. O capcana din care actuala opozitie nu poate iesi decat pierzatoare.
Ordonanta de urgenta?sau angajarea raspunderii
Odata retrimis in Parlament proiectul Codului Fiscal, calea fireasca ar fi cea a reanalizarii textului in cele doua Camere. Acest lucru se poate face intr-o sesiune extraordinara (alesii sa se intoarca din vacanta) sau la toamna, in sesiunea ordinara. Daca a doua varianta ar presupune cateva luni de amanare, prima s-ar putea condensa, daca puterea doreste si isi mobilizeaza senatorii si deputatii, in cateva zile. Dupa ce proiectul ar fi readoptat de Parlament, cu modificari sau nu, presedintele nu ar mai avea, teoretic, decat varianta sesizarii Curtii Constitutionale. Este greu de anticipat insa ce argumente constitutionale ar putea gasi Presedintia pentru a ataca colectia de masuri fiscale creionata de Guvern.
Evident, daca puterea ar expedia in cateva zile problema reexaminarii Codului Fiscal, nu stau in picioare argumentele ministrului de Finante, Eugen Teodorovici, cum ca decizia presedintelui afecteaza economia (aflata “intr-o situatie neclaraa” deoarece “sunt foarte multe companii care isi pun intrebarea vizavi de modul in care acestea isi pot gandi sau nu planul de afaceri incepand din 2016a”) si intarzie “pregatirea bugetului pe 2016a”.
Totusi, nici Teodorovici, nici Ponta nu par sa puna pe primul loc al optiunilor convocarea unei sesiuni extraordinare. Inclina, mai degraba, spre adoptarea unei ordonante de urgenta sau angajarea raspunderii in Parlament (desi aceasta ultima varianta ar fi neconstitutionala, potrivit unor juristi, inclusiv de la putere).
“Am solutii, miercuri pot sa adopt prin OUG – cum am adoptat reducerea TVA la alimente la 9%, pot sa adopt si cea cu 19% sau altceva – sau pot sa merg sa-mi angajez raspunderea si cu siguranta nu vor avea voturi pentru motiune de cenzura (…). Mijloace politice si constitutionale sigur ca avem, dar era ideal sa existe in acest domeniu al economiei si al fiscalitatii un consens politic, iar batalia politica sa o dam pe altceva, nu pe buzunarul romanilora”, a explicat Ponta, la RTV, televiziunea prietenului Sebastian Ghita. Cu alte cuvinte, premierul recunoaste ca a avut de la inceput – si are in continuare – parghii de implementare a masurilor. Dar, nu le-a folosit pentru ca ii serveste mai mult interesului sa existe “o batalie politicaa”, iar el si social-democratii sa poata lansa atacuri in valuri spre presedinte si, implicit, spre PNL.
Atacuri ce se vor intensifica si se vor departa si mai mult de adevar pe masura apropierii anului electoral 2016 (sa nu uitam ca actualul premier si oamenii sai au dovedit talente deosebite in manipularea datelor si faptelor, in ultima campanie, cand vorbeau nu doar de taierea pensiilor din 2010, dar si ca o masura similara ar fi dorita de candidatul Klaus Iohannis).
Un indiciu despre cum vor arata de acum inainte discursurile social-democratilor a fost oferit chiar de Ponta in interventia de la RTV, cand a explicat cum seful statului “pierde foarte mult, in primul rand in fata celor care l-au votat, care au auzit anul trecut ca in programul sau este reducerea TVA la 19%a”. Ulterior, tot la RTV, fostul ministru PSD al Culturii, Razvan Theodorescu, a amintit ca presedintele “poate fi si suspendata” si a invocat “lucrurile nesabuitea” pe care Iohannis le-ar fi facut.
“Molustele politicea” care?asculta comenzi externe
Daca acuzele puterii s-ar limita la texte de genul “opozitia este inconsecventaa” sau “presedintele se opune unui Cod Fiscal agreat si laudat de mediul de afaceria”, ar mai fi cum ar fi. Incurajati insa de succesele repurtate pana acum, gratie trusturilor de presa prietene, social-democratii pluseaza. Chiar prin vocea premierului Ponta, care ne-a transmis pe Facebook ca PNL “este condus de reprezentanti nu doar slugarnici si ticalosi, ci de-a dreptul niste moluste politicea”, care “se vor sinucide jalnica”, si ca Iohannis ar fi ascultat decizii luate “in afara Romaniei si impotriva intereselor Romanieia” atunci cand nu a promulgat Codul. Detaliile au venit in interventia de la RTV: “In ultimul an si jumatate, uitati-va cate companii din strainatate si-au deschis si continua sa-si deschida fabrici, mijloace de productie, centre de servicii de IT, centre de pregatire. Pai, asta inseamna ca unii pierd locuri de munca sau pierd afaceri pentru ca se muta in Romania. (…) Poate ca nu se doreste, pana la urma eu inteleg chestia asta, nu se doreste ca Romania sa fie puternica economic, se doreste sa fim, asa, o colonie care cumpara bunuri produse de altiia”.
Capcana a fost intinsa?inca din februarie
Ideea prezentarii unui nou Cod Fiscal a fost lansata la inceputul lunii februarie, iar, cateva saptamani mai tarziu (pe 18 februarie), ministrul de Finante de atunci, Darius Valcov, avea sa detalieze principalele masuri preconizate. Adica, cu aproximativ 10 zile inainte ca PNL sa-si prezinte oficial propriul proiect al programului de guvernare, document in care erau prinse masuri precum reducerea TVA la 19% sau eliminarea taxei pe stalp.
Din momentul prezentarii proiectului Codului Fiscal era evidenta situatia ingrata in care puterea pusese opozitia. Liberalii nu puteau respinge documentul trimis in Parlament pe de o parte pentru ca unele masuri coincideau, pe de alta parte pentru ca ar fi fost greu, daca nu imposibil, de explicat electoratului de ce s-ar fi opus unor scaderi de taxe si impozite si mult-invocatei relansari economice. Au preferat sa voteze proiectul in Parlament, lasandu-l pe presedinte sa-si asume singur gestul impopular al respingerii Codului Fiscal prin retrimiterea lui in Parlament.
Argumentele prezidentiale
In cererea de reexaminare adresata celor doua Camere, seful statului arata ca se impune “o riguroasa si temenica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetarea” asupra bugetului pe 2016, dar si pentru anii urmatori, si atrage …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *