Comisia Europeana lanseaza o investigatie aprofundata privind sprijinul acordat de stat pentru CFR Marfa

CE precizeaza ca se poate considera ca o interventie a statului in favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat in sensul normelor UE atunci cand are loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un investitor privat. Comisia va evalua acum daca aceasta este situatia in cazul creditorilor publici ai CFR Marfa sau daca, dimpotriva, interventia statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv fata de concurentii sai, constituind astfel ajutor de stat.
“Piata transportului feroviar de marfa este o componenta cruciala a legaturilor de transport ale oricarei economii. CFR Marfa este operatorul istoric pe aceasta piata in Romania si a beneficiat de stingerea datoriilor publice si de necolectarea de catre creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritatile publice si, in cazul in care raspunsul este negativ, trebuie sa stabilim daca aceste masuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”, a declarat comisarul responsabil cu politica in domeniul concurentei, Margrethe Vestager.
CFR Marfa este o companie detinuta in totalitate de stat. De mai multi ani, operatorul feroviar de marfa se confrunta cu dificultati economice. Acesta are un nivel ridicat de indatorare, in principal fata de agentiile nationale de securitate sociala si administrare fiscala, precum si fata de managerul roman de infrastructura feroviara, CFR Infrastructura, care se afla, de asemenea, in totalitate in proprietatea statului.
Spre deosebire de transportul feroviar de calatori, piata transportului feroviar de marfa din Romania este extrem de competitiva, intrucat exista numerosi operatori privati iar unii dintre acestia au dobandit o cota de piata considerabila, ca urmare a liberalizarii pietei in anul 2007.
In martie 2017, Asociatia Transportatorilor Feroviari Privati din Romania a adresat Comisiei o plangere oficiala, in care a sustinut ca CFR Marfa ar fi beneficiat de ajutoare de stat, cu incalcarea normelor UE in materie.
Investigatia efectuata de Comisie va avea in vedere o serie de masuri de ajutor de stat in favoarea CFR Marfa, constand in conversia in actiuni a unor creante in valoare de 1,669 miliarde lei (circa 360 de milioane euro) in 2013, necolectarea, cel putin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurari sociale si a taxelor datorate de CFR Marfa, precum si a datoriilor companiei fata de CFR Infrastructura.
In cazul in care va concluziona ca CFR Marfa a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua daca acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizeaza anumite categorii de ajutoare.
Normele UE privind ajutoarele de stat ii permit statului sa intervina in sprijinul unei companii aflate in dificultate financiara numai in conditii specifice si solicita ca respectiva companie sa fie supusa unui plan de restructurare solid, menit sa asigure restabilirea viabilitatii pe termen lung si contributia companiei la costurile de restructurare.
Comisia isi va continua investigatiile pentru a afla daca preocuparile sale initiale se confirma sau nu. Deschiderea unei investigatii ofera partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii si nu anticipeaza rezultatul …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *