Cu sau fara sare?

Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda ca, in cazul adultilor, cantitatea zilnica de sare sa nu depaseasca 5 grame, adica mai putin de o lingurita. In cazul copiilor, cantitatea trebuie sa fie si mai mica. Scolarii au voie 4 grame de sare pe zi, in timp ce bebelusii doar de un gram. Pe langa sarea pe care o adaugam in mancare, ea se gaseste deja si in alimentele cumparate de-a gata sau in alte ingrediente utilizate. In medie, consumam in jur de 10 grame de sare pe zi, ceea ce predispune la aparitia bolilor cardivasculare si a rezistentei la insulina.
Buna, dar cu masura
Sarea contine 40% sodiu si 60% clor, doi compusi care contribuie la buna functionarea a organismului. Sodiul ajuta la contractia musculaturii, stimuleaza comunicarea intre nervi, regleaza tensiunea arteriala. Clorul, impreuna cu sodiul, mentine echilibrul hidroelectrolitic al organismului.
Sarea ascunsa din alimente
In fruntea listei alimentelor cu multa sare se afla produsele de tip “baza pentru mancare”. Cantitatea de sare din compozitia acestora poate ajune la 60% din gramajul total. Mezelurile si branzeturile sunt si ele in top, fiecare avand intre 3 si 6 grame de sare la 100 de grame de produs. Mai exact, 2 felii de cascaval asigura necesarul zilnic de sare. Nu doar branzeturile sarate sunt bogate in sodiu, ci si lactatele, mai ales cele degresate. In cazul produselor din comert, cu cat un produs are mai putine grasimi, cu atat e mai bogat in sare. De exemplu, 100 g de branza degresata poate sa contina 360 mg de sodiu. Spre comparatie, 20 g de chipsuri au in jur de 180 mg de sodiu. Produsele de patiserie si de brutarie sunt si ele …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *