Obligatiile Autoritatii de Audit in raport cu prevederile comunitare aplicabile pentru fondurile structurale si de coeziune vizeaza in principal, realizarea de actiuni de audit de sistem si audit de operatiuni. Comisia Europeana este informata cu privire la rezultatele acestor actiuni prin intermediul raportului anual de control, care este insotit de opinia de audit formulata la nivel de program operational si vizeaza atat functionarea efectiva a sistemului de management si control cat si legalitatea, realitatea si regularitatea cheltuielilor efectuate in cadrul programului si declarate Comisiei Europene.In ceea ce priveste Programul Operational Sectorial Mediu, in urma derularii misiunii de audit de sistem au fost constatate deficiente atat la nivelul Autoritatii de Management (AM) cat si la nivelul Organismelor Intermediare (OI).Principalele deficiente la nivelul Autoritatii de Management sunt fluctuatia mare a personalului necesar pentru buna desfasurare a activitatii, existenta unor cereri de finantare in cazul unor proiecte de asistenta tehnica, care, dupa ce au fost declarate admise, au fost modificate sau incluse in alte cereri de finantare, fara ca cererile de finantare initiale sa fie anulate, iar verificarile de management ale AM asupra procedurilor de achizitie publica ale beneficiarilor finali nu au asigurat in toate cazurile identificarea si corectarea neregulilor datorate nerespectarii legislatiei in materia achizitiilor publice si conflictului de interese.La nivel procedural s-a constatat ca procedura de licitare-contractare de la nivelul AM POS Mediu nu contine prevederi in ceea ce priveste verificarea indeplinirii regulilor de achizitie publica, in cazul solicitarii la rambursare a unor cheltuieli efectuate in cadrul unor contracte de servicii atribuite de catre alte compartimente din cadrul AM/OI POS Mediu. Totodata,? listele de verificare cu privire la modificarile intervenite prin intermediul actelor aditionale la contractele de achizitie publica, nu sunt detaliate astfel incat sa ofere suficienta asigurare asupra tuturor modificarilor intervenite.Cu privire la nereguli s-a constatat ca registrul de nereguli si cel al debitorilor nu au fost completate cu informatiile specifice neregulilor constatate in cazul proiectelor finantate din Axa Prioritara 1, pentru care au fost aplicate corectii financiare, urmare a utilizarii criteriului „experientei expertilor” ca factor de evaluare pentru atribuirea contractelor de servicii, la nivel de AM.In ceea ce priveste organismele intermediate, s-au constatat deficiente la OI POS Mediu Sibiu, la OI Bucuresti, OI Craiova si OI Pitesti.Auditul de operatiuni a vizat cheltuielile declarate Comisiei Europene in anul 2011 in valoare de 124.753 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 55 de cereri de rambursare ale beneficiarilor cu o valoare a cheltuielilor declarate de 61.844 mii euro ceea ce reprezinta 49,75% din cheltuielile declarate in anul 2011.In cadrul cheltuielilor verificate, suma totala a neregulilor identificate care au afectat cheltuielile anului 2011, este de 2.579 mii euro. Totodata, au fost constatate abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor publice pentru contracte cu o valoare totala de 157.607 mii euro. Pentru deficientele constatate, Autoritatea de Audit a aplicat corectii financiare in valoare totala de 8.241 mii euro, impactul financiar in cheltuielile declarate in anul 2011 al acestor corectii fiind de 2.557 mii euro.In cazul Programului Operational Sectorial Transport, deficientele constatate au vizat in principal verificarile de management ale AM. Astfel, verificarile de management ale AM asupra procedurilor de achizitie publica derulate de beneficiarii proiectelor finantate in cadrul POST, nu au asigurat in unele cazuri, identificarea si corectarea unor nereguli datorate nerespectarii de catre autoritatile contractante a legislatiei in materia achizitiilor publice, fapt ce a condus la autorizarea unor cheltuieli neeligibile.Auditul de operatiuni a vizat cheltuielile declarate Comisiei Europene in anul 2011 aferente proiectelor finantate in cadrul POS Transport. In anul 2011, pentru POS Transport au fost declarate Comisiei Europene cheltuieli in suma totala de 330.678 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 10 cereri de rambursare transmise de 6 beneficiari, cu o valoare a cheltuielilor declarate de 281.656 mii euro, ceea ce reprezinta 85,17% din cheltuielile declarate in anul 2011. Cu ocazia verificarilor efectuate au fost constatate nereguli cu impact financiar in cheltuielile declarate in anul 2011 in suma de 3.585 mii euro, din care corectii financiare aferente achizitiilor publice in suma de 1.845 mii euro si cheltuieli neeligibile determinate de nerespectarea regulilor de eligibilitate in suma de 1.740 mii euro.Au fost constatate abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor publice pentru contracte cu o valoare totala de 241.862 mii euro. Pentru deficientele constatate, Autoritatea de Audit a aplicat corectii financiare in valoare totala de 12.150 mii euro, impactul financiar in cheltuielile declarate in anul 2011 al acestor corectii fiind de 1.845 mii euro. Pentru Constructia Autostrazii Orastie – Sibiu, Lot 1, s-a propus o corectie financiara de 6.331 mii euro reprezentand 5% din valoarea contractului, din care 950 mii euro reprezinta corectie aferenta cheltuielilor declarate in 2011, iar pentru Constructia Autostrazii Orastie – Sibiu, Lot 4, s-a propus o corectie financiara de 5.570 mii euro reprezentand 5% din valoarea contractului, din care 836 mii euro reprezinta corectie aferenta cheltuielilor declarate in 2011.In plus, au fost descoperite cheltuieli neeligibile la mai multe proiecte.In cazul Programului Operational Regional, la nivelul Autoritatii de Management dar si la nivelul Organismelor Intermediare, principalele deficiente constatate au vizat eficienta verificarilor efectuate atat la nivelul AM cat si la nivelul OI, care au identificat doar partial nereguli din sfera achizitiilor publice.Astfel, in urma verificarilor efectuate de Autoritatea de Audit, au fost identificate nereguli suplimentare care nu au fost detectate prin verificarile realizate de catre autoritatea de management/organismele intermediare. Principalele tipuri de nereguli identificate de catre Autoritatea de Audit, se refera la: nerespectarea prevederilor privind reducerea termenelor limita de depunere a ofertelor, impunerea de cerinte restrictive la criteriile de calificare prin documentatia de atribuire, utilizarea criteriului „experienta expertilor” ca factor de evaluare, tratament neegal acordat ofertantilor/neindeplinirea de catre oferta castigatoare a cerintelor minime de calificare si selectie, utilizarea unor factori de evaluare/selectie nelegali, incheierea de acte aditionale la contractele initiale prin procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, fara ca lucrarile suplimentare sa fie datorate unor circumstante imprevizibile si conflictul de interese.In 2011, pentru POR au fost declarate Comisiei Europene cheltuieli in valoare de 313.448 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 139 de cereri de rambursare ale beneficiarilor cu o valoare a cheltuielilor declarate de 95.237 mii euro, ceea ce reprezinta 30,38% din cheltuielile declarate in anul 2011.In urma verificarilor efectuate, s-au constatat deficiente cu impact financiar in cheltuielile aferente anului 2011 in suma de 4.777 mii euro. Principalele constatari rezultate in urma verificarilor efectuate au vizat abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor publice in suma de 4.517 mii euro si efectuarea decatre beneficiari a unor cheltuieli apreciate ca fiind neeligibile in suma de 260 mii euro.Curtea de Conturi a constatat abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor publice pentru contracte cu o valoare totala de 187.382 mii euro. Pentru deficientele constatate, Autoritatea de Audit a aplicat corectii financiare in valoare totala de 22.940 mii euro.In cazul POS CCE, la nivelul Autoritatii de Management, in cadrul auditului de sistem ce a vizat functionarea sistemului de management si control al POS CCE, principalele deficiente constatate au vizat verificarea necorespunzatoare a procedurilor de achizitie publica, nefiind identificate toate cazurile de nereguli existente, inregistrarea de intarzieri majore in procesul de verificare si aprobare la plata a CR la nivelul AM, iar in unele cazuri, clarificarile facute de AM la reverificarea cererilor de rambursare transmise de Organismele Intermediare, sunt fie incorecte, fie sunt formulate neclar/defectuos.La nivelul Organismelor Intermediare principalele deficiente constatate au vizat, printre altele, delegarea catre OI IMM a atributiei de verificare administrativa a cererilor de rambursare, fara o analiza clara si concisa a activitatii desfasurate de ofiterii OI IMM, din care sa rezulte ca acestia au capacitatea si pregatirea necesara pentru a realiza o verificare adecvata si de incredere a cererilor de rambursare, lipsa unei analize a gradului de incarcare a ofiterilor de verificare din cadrul OI IMM, inclusiv a expertilor externi utilizati in verificarea administrativa, avand in vedere volumul mare al cererilor de rambursare, procesate la nivelul OI IMM si lipsa unui contract de expertiza externa si numarul ridicat de proiecte depuse pot duce la inregistrarea de intarzieri majore in evaluarea proiectelor depuse si la afectarea calitatii/corectitudinii evaluarii (OI PSI).Au fost constatate abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor pentru contracte cu o valoare totala de 3.046 mii euro, pentru care Autoritatea de Audit a aplicat corectii financiare in valoare totala de 2.672 mii euro, impactul financiar in cheltuielile declarate in anul 2011 al acestor corectii fiind de 1.739 mii euro.In cazul Programului Operational Asistenta Tehnica, ka nivelul Autoritatii de Management, principalele deficiente constatate au vizat aspecte procedurale precum: nerespectarea termenelor si a numarului de actiuni de verificare la fata locului, stabilite prin planurile lunare si intarzieri in actualizarea organigramei si a regulamentului de organizare si functionare, ca urmare a schimbarilor institutionale intervenite.In anul 2011, pentru PO AT au fost declarate Comisiei Europene cheltuieli in suma totala de 12.518 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 73 de cereri de rambursare cu o valoare a cheltuielilor declarate de 7.381 mii euro, ceea ce reprezinta 58,97% din cheltuielile declarate in anul 2011. In urma verificarilor efectuate, deficientele cu impact financiar sunt in valoare de 84 mii euro. Principalele deficiente constatate urmare auditului de operatiuni au vizat efectuarea de catre beneficiari a unor cheltuieli apreciate ca fiind neeligibile.In cazul POS DRU, la nivelul Autoritatii de Management, in cadrul auditului de sistem ce a vizat functionarea sistemului de management si control al POSDRU, principalele deficiente constatate se refera la procesul de evaluare si selectie si la verificarile de management.Urmare a analizarii a 49 de proiecte aprobate conditionat in cadrul unui apel de proiecte, a rezultat ca pentru un numar de 5 proiecte se impun actiuni suplimentare pentru clarificarea tuturor observatiilor evaluatorilor care au condus la aprobarea conditionata. Contestatiile depuse in cazul proiectelor de grant respinse in urma procesului de evaluare a cererilor de finantare au fost solutionate cu intarziere.Intarzieri au fost si la incheierea contractelor de finantare pentru cererile de ajutor de stat si cererile de finantare aprobate. Astfel, in cadrul unei linii de finantare un numar de 163 de proiecte se aflau la data misiunii pe teren in proces de contractare, iar in cadrul unei alte linii de finantare din cele 250 de proiecte pentru care evaluarea s-a incheiat in luna aprilie 2011, un numar de 223 erau in proces de contractare, ceea ce reprezinta 89,2%.Deficiente sunt si la cele 3 Organisme Intermediare Centrale, dar si la nivelul celor 8 Organisme Intermediare Regionale.In anul 2011, pentru POS DRU au fost declarate Comisiei Europene cheltuieli in suma totala de 183.902 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 140 de cereri de rambursare, cu o valoare a cheltuielilor declarate de 27.738 mii euro, reprezentand 15,08% din totalul cheltuielilor declarate in anul 2011.In urma verificarilor efectuate principalele aspecte constatate au vizat deficiente cu privire la procesul de evaluare si selectie prin admiterea la finantare a unor proiecte neeligibile sau prin includerea in ghidurile solicitantului a unor categorii de cheltuieli care contravin regulamentelor europene, efectuarea si solicitarea la rambursare a unor cheltuieli neeligibile si nerespectarea procedurilor privind achizitiile publice.Principalele categorii de deficiente care compun suma totala de 2.070 mii euro a neregulilor care au afectat cheltuielile anului 2011 sunt corectii financiare stabilite pentru neregulile identificate in domeniul achizitiilor publice in valoare de 159 mii euro si cheltuieli neeligibile detectate cu ocazia auditului de operatiuni, de 1.911 mii euro.In cazul PO DCA, la nivelul Autoritatii de Management, principalele deficiente constatate au vizat urmatoarele verificari de management si capacitatea administrativa.In anul 2011, pentru PO DCA au fost declarate Comisiei Europene cheltuieli in suma totala de 15.584 mii euro. Esantionul de proiecte auditat a cuprins 51 de cereri de rambursare, cu o valoare a cheltuielilor declarate de 7.922 mii euro, reprezentand 50,8% din totalul cheltuielilor declarate in anul 2011.In urma verificarilor efectuate au fost constatate cheltuieli neeligibile in suma totala de 1.071 mii euro. Principalele deficiente au vizat sfera achizitiilor publice fiind detectate nereguli in suma de 574 mii euro, precum si efectuarea si declararea unor cheltuieli neeligibile in suma de 497 mii euro.In ceea ce priveste acest aspect au fost constatate abateri de la prevederile legislatiei comunitare si/sau nationale in domeniul achizitiilor pentru contracte cu o valoare totala de 4.800 mii euro. Pentru deficientele constatate, Autoritatea de Audit a aplicat corectii financiare in valoare totala de 1.049 mii euro, impactul financiar in cheltuielile declarate in anul 2011 al acestor corectii este de 574 mii …