Interviu cu Anca Pavel Nedea, sefa Autoritatii Nationale de Turism: Ador turistii rusi

Presedinta Autori?tatii Nationale de Turism (ANT), Anca Pavel Nedea, crede ca are nevoie de minimum 3 ani pentru a face din institutia pe care o conduce a”un organism sanatos”, astfel incat atunci cand preda stafeta sa nu lase? in urma a”probleme care treneaza de mult timp”. Spune ca e la fel ca in afaceri : pentru a restructura si creste un business, inainte de a-l returna proprietarului, pentru a-l vinde, ai nevoie intre 3 si 5 ani. Sefa este de parere ca turismul ar trebui sa fie reprezentat de un minister, iar acest domeniu sa fie ca in Bulgaria, declarat de interes national.?
Unul dintre obiectivele Ancai Pavel Nedea este acela de a gasi noi piete pentru atragerea turistilor in Romania, de aceea in ianuarie pleaca la Moscova, impreuna cu o delegatie de reprezentanti ai agentiilor turistice autohtone, pentru a incerca sa convinga partea rusa ca aici e un loc ideal pentru turistii rusi. In acest sens colaboreaza cu Ministerul de Externe pentru usurarea birocratiei legate de vize. Presedinta ANT declara ca a”ii adora” pe turistii rusii fiindca sunt? a”clienti veseli, zgomotosi, consuma extraservicii, le plac brandurile romanesti, sunt sentimentali”.
Cati bani va asteptati sa castige bugetul de stat din turism in perioada Craciunului si Anului Nou?
Anca Pavel Nedea: Nu avem date exacte in acest sens, dar, spre exemplu, in vacanta de Revelion a anului trecut romanii au cheltuit peste 35 de milioane de euro doar pentru servicii turistice. Vom avea mai multe date, de la Institutul National de Statistica, mai tarziu. Avem, de altfel, o colaborare cu INS, fiindca nicio decizie manageriala corecta nu se poate lua fara date statistice serioase.
Cam cati turisti straini vin in Romania in aceasta perioada?
A.P.N.: Nu avem defalcate aceste informatii, tot ce va pot spune este ca in 2015, pana la finele lunii octombrie, au venit in Romania 1.900.000 de turisti straini. Nu exista o modalitate de colectare a datelor pentru turistii straini care vin de Craciun sau de Anul Nou. Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) nu are niciun fel de instrumente in acest sens, doar inregistrarile care se fac la frontiere ar putea fi folosite ca indicatori. Cei de la Statistica folosesc aceste date. Problema e sa se diferentieze romanii care traiesc in afara tarii si care vin sa-si petreaca sarbatorile in Romania de straini, fiindca pe noi ne intereseaza, de fapt, banii pe care cei veniti din afara ii cheltuie aici.
E sau nu nevoie de un Minister al Turismului?
A.P.N.: Niciodata cineva ca mine, care lucreaza de la 15 ani in turism, nu va poate spune ca Romania nu are nevoie de un minister de sine statator in acest domeniu. Am trecut prin toate pozitiile si meseriile care se fac in acest sector, pe care am ajuns sa-l cunosc foarte bine, si de aceea m-am saturat sa mi se spuna ca nu mai avem un Minister al Turismului fiindca atat timp cat industria de resort produce numai 2% din PIB nu merita sa aiba propriul minister. Am primit acest raspuns si acum dupa schimbarea de guvern si inainte. Dar nimeni nu se gandeste ca industria turismului genereaza circulatie sanguina sanatoasa in aproape tot ceea ce tine de servicii: de la cosmetice, mobilier pana la legume si fructe. Intre procentul in PIB si cifra de afaceri pe care o genereaza turismul este o diferenta foarte mare. De fapt, a rentabiliza procentul turismului in PIB inseamna exact acest lucru: sa dai o mai mare importanta acestei ramuri, care angajeaza o mare parte din industriile autohtone. Turismul romanesc ar avea o mai mare greutate daca ar avea un minister.
Acum ANT se afla sub?Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor?cu Mediul de Afaceri, cu ce?va deranjeaza?
A.P.N.: Autoritatea Nationala pentru Turism este doar ordonator tertiar de credite, deci intra sub un alt minister, ceea ce ingreuneaza foarte mult luarea tuturor deciziilor, alocarea bugetara. Tine de vizibilitatea turismului romanesc sa existam in denumirea ministerului. La nivel guvernamental e bine sa se inteleaga ca trebuie sa dam aceasta forta turismului si faptul ca turismul inseamna primul pas spre o altfel de imagine de tara.
Totusi, statele europene care au ministere distincte pentru turism nu reprezinta o majoritate.
A.P.N.: La summit-ul turismului de la Londra toate tarile pentru care turismul conteaza in economia lor au fost reprezentate la nivel ministerial. Romania are tot ceea ce-i trebuie pentru a-si dezvolta aceasta industrie, ar fi nevoie doar de mai multa vizibilitate si de indemanarea de a le oferi strainilor aceasta experienta memorabila de care au nevoie cand pleaca in vacanta.
La ce va referiti atunci cand vorbiti despre a”experienta memorabila”? Cu ce ar trebui sa plece din Romania cineva care vine aici intr-o vacanta?
A.P.N.: Cu o senzatie, cum spune englezul cu un a”feeling”, ceva ce nu se uita niciodata. Uiti peste zece ani, spre exemplu, ca in cutare calatorie ti-ai rupt tocul de la pantof pe un trotuar defect, ca n-ai gasit la hotel tot ceea ce-ti doreai, dar s-ar putea sa nu uiti senzatia pe care ti-o poate da intalnirea cu oamenii, ceea ce ne face sa ne uitam la industria serviciilor, care cred ca a crescut foarte mult. Dincolo de omul locului, natura poate fi impresionanta, felul in care ti se ofera serviciile, in asa fel incat sa te simti purtat intr-o poveste, dintr-un cadru in altul, pana cand incepi sa percepi o senzatie speciala pe care doar anumite locuri ti le ofera. De la agentul de turism la hotelier, toti cei care se ocupa de turistul venit aici trebuie sa aiba in minte ca e important sa-i ofere acestuia o experienta memorabila.
Cat a costat promovarea tarii pe canalele internationale?
A.P.N.: In ultimii ani, promovarea in presa internationala s-a facut din fonduri europene. La 31 decembrie 2015, toate proiectele care ne-au permis promovarea tarii se inchid. Posibilitatea ca pana in 2020 Romania sa mai poata atrage fonduri in acest sens nu mai exista. Asa au fost negocierile facute, astfel incat de acum incolo pentru promovare ne putem baza doar pe bugetul de stat.
Pe 2015 cum arata cifrele?
A.P.N.: De la bugetul de stat s-au dat 18 milioane de lei, in afara de proiectele europene. Pe anul urmator ni s-au aprobat doar 9 milioane de lei, care acopera participarea la toate targurile internationale aprobate de catre minister. La rectificarea de la jumatatea anului urmator intentionam sa mai cerem niste bani pentru promovare. Noi lucram de mai bine de o luna, de cand am preluat conducerea Autoritatii, la o Strategie de marketing si promovare a tarii si impreuna cu reprezentantii privati ai turismului vom propune ministerului sa avem bani nu doar pentru reprezentarea tarii la targuri, ci si pentru actiuni directe.
Inseamna ca Romania nu va mai fi prea mult pe canale internationale.
A.P.N.: Nu va mai fi, din pacate. Trebuie sa invatam sa facem o promovare eficienta pe bani putini sau chiar fara bani. Incercam, spre exemplu, in aceasta perioada sa convingem Google sa semnam un parteneriat pentru platformele lor de promovare, vom fi pe YouTube.
Prin comparatie cu statele din jur, Bulgaria sau Ungaria, de pilda, Romania este mai putin cautata. De ce? Multi spun ca e mai ieftin si ca serviciile sunt mai bune.
A.P.N.: Tot ce inseamna fiscalitate, dar si costurile utilitare, erau mult mai mici. Bulgarii au avut multe facilitati, inclusiv masuri de impulsionare a investitiilor. Apoi, au un minister de resort, au bugete alocate mult mai mari, dar serviciile nu sunt cu nimic mai bune decat la noi. Cunosc toate zonele turistice ale bulgarilor, am fost peste tot, fiindca ma ocup de turism de ani de zile, acum nu sunt mai buni decat noi, dar e adevarat ca au avut un start mai bun, datorita investitiilor germane. Nemtii s-au retras intre timp, iar noi am crescut mult. Spuneti ca sunt mai ieftini, da, dar acesta este un efect al faptului ca la ei turismul este o industrie de interes strategic, ca au un ministru, iar acesta se poate bate pentru legi favorabile in guvern. Desi au preturile mai mici, rentabilitatea lor este mult mai mare. La noi rentabilitatea e mica: daca cineva cumpara o proprietate turistica se asteapta sa-si acopere investitia, nu in 8-10 ani cum se intampla in industria turistica din afara, ci in 12-15. Sa va dau doar un exemplu, marfurile pe care le cumpara industria ospitaliera vin cel mai adesea din importuri, fiindca nu avem rosii sau legume frumoase, asa cum isi doreste turistul, fiindca nimeni nu le da un impuls crescatorilor romani de legume. Apoi importatorii de fructe si legume nu sunt romani. Interesati-va sa vedeti.
In ultima vreme profilul turistului strain s-a schimbat mult. Aveti analize in acest sens. Cum arata acest turist care ar urma sa viziteze Romania?
A.P.N.: Romania ar putea avea oportunitatea in aceasta perioada sa atraga mai multi turisti decat niciodata. Nu doar fiindca au cazut unele piete, ci si pentru ca Romania a fost mereu la coada valului, iar acum valul ne prinde din urma. Clientul international consuma tot ceea ce inseamna traditie, rural, autenticitate, aventura, salbaticie, culoare locala. Exista locuri in Romania, cultivate de oameni ingeniosi unde turistul international de tip nou gaseste tot ceea ce-si doreste.
Cum afla acest turist globalizat ca poate gasi toate aceste lucruri tocmai in Romania. Sau poate ca va bazati pe turistul care a vazut deja marile civilizatii?
A.P.N.: Cautam solutii alternative, pe care le vom ingloba in strategia de care am amintit.
Peste 1.000 de agentii de turism, adica 66% din total ar putea da faliment daca vor fi obligate sa-si majoreze capitalul social, asa cum prevede proiectul de lege la care lucrati. Credeti ca este o solutie buna?
A.P.N.: Cred ca avem nevoie de o lege a turismului care sa nu fie? un element de coercitie, ci sa-i dea mediului privat si industriei un cadru coerent in care sa intre toate legiferarile legate de turism, care acum sunt imprastiate in multe ordonante, legi sau hotarari de guvern. Avem un text de lucru si am chemat toate asociatiile patronale pentru a analiza acest potential cadru legislativ. Asteptam in acest moment reactii, propuneri, ajustari. Cu totii trebuie sa stam la masa si sa gasim solutiile cele mai bune, parerea majoritatii reprezentantilor din industria …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *