Marele jaf taximetrist din fata Garii de Nord, cu complicitatea CFR

Taximetristii pirat continua si in 2016 sa faca legea in zona Garii de Nord, chiar sub privirile autoritatilor complet impotente. Sau dezinteresate sa impiedice un furt la drumul mare: 50 de lei pentru o cursa de cativa kilometri care costa cel mult zece lei. Culmea, asta se intampla desi CFR a incheiat un contract cu o firma de taxi, ?care ar trebui sa le asigure calatorilor conditii decente de transport, masini la orice ora si plata doar a ce se inregistreaza pe aparate.
Un fenomen demn de societati mai degraba medievale are loc in fiecare seara la Gara de Nord. Este vorba de hotie, la propriu, la drumul mare si asfaltat din buricul unei capitale europene. Daca ajungi cu trenul in Bucuresti, de la gara poti sa iei metroul sau mijloacele de transport ale RATB pentru a-ti continua calatoria in oras. Trecem peste faptul ca nu exista nici un fel de indicator catre statiile tramvaielor sau autobuzelor, ca sa nu mai vorbim de informatii despre traseele acestora, asa cum se intampla in mai toate garile mari din Europa. Dupa miezul noptii, insa, optiunile Metrorex sau RATB pica, asa ca celor fara mijoace auto proprii sau fara prieteni care sa-i culeaga din Gara de Nord nu le ramane decat varianta taximetrelor.
Pe hartie: conditii decente
Oficial, taximetria in Gara de Nord a Bucurestiului ar trebui sa mearga la cheie: intre CFR si un operator de taximetre exista un contract care ar trebui sa ofere conditii bune spre minunate de calatorie. Contractul a fost incheiat in urma cu trei ani, cand compania nationala CFR SA, cea care administreaza infrastructura feroviara, deci si Gara de Nord, a decis sa scoata la licitatie spatiul destinat activitatilor de taxi la licitatie. Si, astfel, sa scape cat se poate de practic de taximetrele pirat care sunt acolo de zeci de ani. Licitatia a fost castigata de fima Meridian Taxi. Care, pentru o suma derizorie (aproape patru sute de euro pe luna), beneficiaza de o statie speciala de trei sute de metri patrati, asigurandu-si exclusivitatea asupra taximetriei la Gara de Nord, una dintre cele mai banoase zone din Bucuresti pentru astfel de afaceri.
Odata cu castigarea contractului, Meridian si-a asumat si cateva obligatii pentru modernizarea acestui serviciu. Cum ar fi: asigurarea pazei in statia oficiala de taxi, asigurarea functionarii permanente a aparatelor tip info touchscreen, verificarea, repararea si inlocuirea acestora in caz de defectiuni majore, astfel incat sa fie asigurata utilizarea permanenta.
Nici un Meridian, clientii prada piratilor
Am vrut sa testam cum functioneaza sistemul instalat de aproape trei ani si am decis sa mergem sa cautam un taxi la Gara aproape de miezul noptii, atunci cand peste o mie de calatori sosesc cu trenul. Exista, intr-devar, multe banere, de la peron pana la iesirea din gara, care te conduc catre statia de taximetre autorizate. Numai ca, surpriza, acolo nu este nici macar o masina a companiei Meridian. Mergem la aparatele moderne, patru la numar, pentru a incerca sa comandam online un taxi. Din patru, trei nu functioneaza, iar la cel functional, desi incercam de mai multe ori in cincisprezece minute, ni se recomanda sa revenim mai tarziu. Incercam sa facem si o comanda telefonica, dar de la Meridian ni se spune ca nu au nici o masina in zona. La celebrele “coloane”, spatiu destinat taxiurilor, nu se afla decat doua Loganuri galbene, fara licenta sau pret la vedere. In spatele zonei inchise, zeci de taxiuri, care mai de care mai dubioase, asteapta clientii, desi in mijlocul lor este prezenta o duba a Jandarmeriei.
Se refuza si curse de 12 kilometri
Ne-am convins, sub atenta privire a jandarmilor din zona, ca pana si tarifele triple afisate de taxi-urile prezente la gara, 3,5 lei pe kilometru, sunt doar de forma. Soferii nu vor sa te duca decat la mica intelegere. Adica iti cer 50 de lei pentru o cursa de cativa kilometri. Desi sunt si masini ale companiilor mari, si soferii acestia refuza sa ia curse. Motivul: calatoriile sunt prea scurte (desigur, noi alesesem o destinatie aflata la 12 kilometri de Gara de Nord) si ar trebui sa le oferim suma ceruta de ei, nu ceea ce indica aparatul.
Iar agentii de paza din Gara de Nord ne sfatuiesc sa nu asteptam un taxi Meridian si sa incercam sa gasim o alta solutie. “Mergeti mai bine si cautati un taxi afara, ca aici nu prea vin niciodata si nici aparatele de comanda nu merg”, ne spune cel care ar fi trebuit sa supravegheze buna desfasurare a lucururilor.
Jandarmeria pazesc “piratii”
Atat noi, cat si alti calatori, am mers spre duba Jandarmeriei, aflata in mijlocul taxiurilor neautorizate, pentru a fi sfatuiti de acestia cum am putea gasi un taxi legal in acea zona. Discutia avuta cu jandarmii ne-a facut repede sa intelegem ca treaba lor e sa pazeasca “piratii”, nu cetatenii abuzati de sistemul paralel si ilegal.”Nu este treaba noastra asta. Puteti incerca aici, dar fiecare face ce vrea”, ne-a raspuns unul dintre jandarmi. In momentul in care am incercat sa facem fotografii cu telefonul taxiurilor “pirat”, jandarmii ne-au chemat la duba pentru verificari, ba chiar ne-au amenintat ca ne vor duce la sectia de Politie. “O sa mergem la sectie sa va identificam, daca nu aveti buletinul la dumneavoastra”, ni s-a transmis.
In timp ce jandarmii erau ocupati cu identificarea noastra, mai multi clienti nemultumiti au venit pentru a le cere sprijinul. “Nu va suparati, de ce taxiurile nu merg in Berceni?”, a intrebat unul din cei sositi cu trenul in Bucuresti. “Intrebati taximetristii, nu e treaba mea asta. Eu nu pot sa oblig pe nimeni”, a replicat un alt jandarm. Care, pentru a-si intari vorbele, l-a chemat la discutii si pe un taximetrist “pirat”. Pe care l-a intrebat, prietenos: “Pot eu sa va oblig sa duceti clientii?”. Cu mingea la fileu, “piratul” a lovit nimicitor: “Nu. Si, daca nu va convine, sa mergeti la Meridian, ei sunt autorizati. Uitati ce scrie acolo, “Taxi autorizat Meridian””. In deplina armonie cu “piratul”, jandarmul a continuat: “Sunt si ei taximetristi, dar e dreptul lor, daca nu vrea sa te ia.”
In zadar am incercat sa le explicam ca acei taximetristi nu sunt autorizati: “Uitati aici, masinile astea nu au licenta, nu au tarif, practic vorbim despre taximetrie ilegala. Puteti face ceva in sensul asta?”. Imperturbabil, jandarmul a replicat sec: “Nu este treaba mea, este treaba Politiei Locale sector 1.” “Si ati sesizat-o vreodata?”, am parat noi. “Ce treaba am eu? Suna tu, de pe telefonul cu care ma fotografiai, la112 si cere la Politia Locala Sector1!”, ne-a intors-o jandarmul.
“Piratii” ne-au dat cu tifla
Am sunat in prezenta jandarmilor si a taximetristilor “pirat” la 112, iar de acolo am fost indrumati catre Politia Locala Sector 1. Am sunat si acolo sa facem reclamatie, …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *