Logodnicii din America”, o noua premiera cinematografica, despre dramele exilului, cu dezvaluirile dosarelor de securitate ale personajelor, semnata de un regizor consacrat.
Este si cazul regizorului Nicolae Margineanu, al carui recent film, Logodnicii din
America, ii confirma forta creatoare, virtutile estetice afirmate de-a lungul anilor, intr-o filmografie complexa. Punctul de plecare al recentului film a fost scenariul Evei Sarbu, o autoare cu certa vocatie scenaristica si cu talent scriitoricesc.
Autoarea scenariului a oferit regizorului si echipei de filmare o partitura incitanta, provocatoare, despre ecourile vremii trecute in lumea contemporana, nu lipsite de consecinte dramatice uneori. Momentele adevarului vizeaza, deopotriva, descoperirea unor secrete de familie, dar si dezvaluiri mai speciale, privind, de pilda, dosarele de Securitate ale personajelor.
Intr-un anume fel, desi actiunea filmului se petrece in imediata actualitate, fondul conflictual este asigurat – ca si in marele film romanesc al anului, 4 luni, 3 saptamani si 2 zile, de Cristian Mungiu – de ?amintirile din epoca de aur”. Dinamica relatiilor dintre personaje este un atu principal al filmului, cu crescendoul ei bine gradat, cu ritmurile ei schimbatoare si sustinute, cu punctele sale culminante.
Logodnicii din America este si un ?film de actori”. In roluri principale apar Maria Ploae, care joaca un personaj cu disimulari si ascunzisuri sufletesti, iesite treptat la iveala, dupa clipe de reflectie sau in infruntari tensionate, Marcel Iures, convingator in rolul pilotului cu densa viata sufleteasca si cu experiente amoroase nu lipsite de consecinte, Tamara Cretulescu, o femeie sigura pe ea, cu o drama personala marcata discret, fara ostentatii.
Printre actorii experi?mentati se numara si Monica Ghiuta, interpretand un personaj cu destin tragic, a carei inima nu rezista la socul intamplarilor si dezvaluirilor din jur.
Apar si debutanti in filmul lui Nicolae Margineanu: printre ei, Oana Maria Margineanu, o prezenta cinematografica foarte placuta, chiar daca se simte o oarecare lipsa de experienta in jocul ei, si Andrei Runcanu, partenerul ei, un personaj atasant, dezinvolt si cu un farmec anume.
Sunt si momente de destindere in acest film incordat, datorate indeosebi personajului creat de Horatiu Malaele, un oaspete din America, care detensioneaza nu o data atmosfera incarcata, noroasa (la propriu si la figurat), de la Snagov, dupa cum razbunarea lui Radu pe securistul de ieri, interpretat cu firesc de Cornel Scripcaru, o razbunare originala si neortodoxa, are darul sa dispuna spectatorii prin surpriza provocata.
Din echipa de filmare fac parte monteuza Nita Chivulescu, nume noi, indeobste tinere, cu rezultate artistice pozitive, printre care directorul de imagine Mihai Sarbusca, scenograful Lari Ionescu, autoarea costumelor Ina Marasescu.