Olanda cere daunele din cazul “Rostock”

La intalnirea pe care a avut-o zilele trecute ministrul Transporturilor, Dan Sova, cu ministrul Comertului Exterior din Olanda, Lilianne Ploumen, au fost evaluate relatiile bilaterale, s-a discutat despre interesul Autoritatii Portului Rotterdam de a investi in zona de sud a Portului Constanta, dar a fost abordat si un subiect sensibil pentru guvernul roman, plata daunelor de 12 milioane de euro catre consortiul olandez RWRC, care a scos la suprafata epava navei Rostock.
“Ministrul olandez i-a cerut sprijinul ministrului Dan Sova in achitarea datoriei rezultate din litigiul intre consortiul RWRC si AFDJ Galati, referitor la contractul “Ranfluarea epavei Rostock din canalul Sulina, curatarea canalului navigabil si refacerea apararilor de maluri”. Suma care ar trebui achitata este de aproape 12 milioane de euro”, se spune in comunicatul Ministerului Transporturilor.
Cele 12 milioane de euro trebuie platite consortiului olandez in urma deciziei Curtii Internationale de Arbitraj, dupa ce olandezii au dat in judecata Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati pentru ca nu a fost prezentata corect situatia tehnica. Ca urmare, lucrarile de ranfluare a epavei au fost mai complicate, dar si mai costisitoare. In mai 2013, guvernul a luat nota de pierderea, de catre AFDJ Galati, a procesului de la Curtea de Arbitraj de la Paris in Dosarul arbitral ICC nr.1431/AVH/FM/GZ, privind litigiul cu Consortiul RWRC, referitor la contractul “Ranfluarea epavei Rostok din Canalul Sulina, curatarea canalului navigabil si refacerea apararii de maluri”, partea romana a pierdut procesul.
In “nota” guvernului se arata ca “in urma arbitrajului international a fost emisa o decizie finala in disputa dintre AFDJ Galati si consortiul RWRC, conform careia, la data de 30.04.2013, suma datorata de AFDJ Galati consortiului RWRC era de 11.925.935,91 euro si 471.540,30 dolari SUA”. Acum, dupa un an in care statul roman nu s-a conformat deciziei Curtii de Arbitraj, consortiul RWRC a cerut sprijinul Guvernului Olandei pentru a-si recupera banii.
Statul roman a pierdut, dupa 7 ani de procese
AFDJ a fost data in judecata de Rostok Wreck Removal Consortium (RWRC), format din firmele Multraship BV (Olanda), Titan (SUA) si Deltacons Tulcea, care au ranfluat epava navei Rostock. Contractul initial era de 4.999.000 euro. A fost organizata o licitatie internationala, la care s-au prezentat doua consortii. Primul, consortiul german Partel-Simas, cerea pentru ranfluarea navei 3.600.000 de euro, iar metoda tehnica era una prin care epava era scoasa la suprafata fara sa fie nevoie de taierea ei in bucati. Celalalt competitor a fost Rostock …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *