Portabilitatea numerelor, „buturuga mica” pentru operatorii de telefonie

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

„De-abia astept fata sa scap de (operatorul de telefonie mobila) `x`. Stii cum de la anul ma mut mincind pamintul la `y`”, se destainuia cu naduf o adolescenta prietenei sale, dialog surprins intimplator pe strada. Si ca mai sint atitia care, „sufocati” de aerele monopoliste ale unor operatori de telefonie mobila de pe la noi (pentru care clientul e o cantitate neglijabila cu care fac ce vor muschii lor) de-abia asteapta sa se (tele)porteze urgent la un alt operator de telefonie mobila atunci cind se va putea. Adica de la anul. Incepind din 2008, utilizatorii serviciilor de telefonie mobila si cei ai serviciilor de telefonie fixa vor putea sa isi schimbe operatorul fara a-si pierde numarul de telefon. Portabilitatea functioneaza numai intre operatorii de acelasi gen adica portabilitatea de la un numar de telefon mobil la unul de fix, sau invers nefiind posibila. Chiar daca initial portabilitatea numerelor ar fi trebuit sa fie posibila de anul acesta, adica dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, acest proces va incepe de-abia de la anul. „Teoretic portabilitatea numerelor de telefon va intra in vigoare in primul trimestru al anului viitor. Daca vor exista intirzieri sau nu depinde foarte mult de operatori si cit de repede vor implementa noul sistem”, ne explica Dan Cristian Georgescu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI). In privinta taxelor percepute pentru acest serviciu acestea vor exista numai intre operatori, adica intre cel care ia si cel care cedeaza, la cererea clientului un anumit numar. Astfel, se vor plati in jur de 10-11 euro pentru numarul portat in retele de telefonie mobila si 13 euro pentru numarul portat in retele fixe. Cu alte cuvinte, utilizatorul de servicii telecom nu va plati nimic, tarifele pentru utilizatorii finali vor fi practic subventionate de operatorul care preia numarul. Totusi exista posibilitatea ca, in functie de client, aceste „subventii” sa fie trecute in factura. Vorbim aici de abonatii care vorbesc putin la mobil si care nu aduc profituri prea mari operatorilor. Mai mult ca sigur ca acest gen de clienti isi vor plati integral sau partial portabilitatea. Cert este ca procesul de portabilitate va costa fiecare operator milioane de euro si nu atit pentru migratia propriu-zisa a numerelor cit pentru implementarea tehnologiilor care va face posibila respectiva portabilitate. Deja au fost alese, in urma unei licitatii, companiile care vor realiza baza de date pentru functionarea noului sistem. Este vorba de Microsoft Romania, UTI Systems si Porthus Belgia. Costurile pentru crearea bazei de date se ridica la aproximativ 600.000 de euro bani care provin in proportie de 75% din fonduri PHARE restul banilor provenind de la bugetul de stat via ANRCTI.

In tarile UE portabilitatea a intrat in vigoare de citiva ani buni iar din statisticile europene rezulta ca intre 5% si 30% din clienti au ales un alt operator de telefonie. Cert este ca portabilitatea va lasa anumite „urme” si pe piata romaneasca a telefoniei, in special a celei mobile. Inca de pe acum operatorii de telefonie au inceput sa lanseze oferte „revolutionare” pentru atragerea a cit mai multi clienti. Si pe masura ce punctul „zero” va fi tot mai aproape sintem convinsi ca va fi o ploaie de oferte care mai de care mai „apetisante”. In plus, cu toate ca ieftinirea apelurilor ar fi o solutie pentru pastrarea clientilor vechi se estimeaza ca costurile mari ale operatiunii de portabilitate vor insemna, cel putin in prima faza un apel mai scump si pentru client. Marea problema a portabilitatii ramine raspunsul la intrebarea „cine pe cine suna?” Adica eu vreau sa sun de exemplu un prieten despre care stiam ca este abonat la acelasi operator ca si mine. Numai ca, respectivul a migrat la alt oparator si, dupa ce vorbesc constat ca de fapt am platit convorbirea la pret dublu fata de cit credeam ca voi plati. Si, de aici retinerea unora de a mai da telefon. „Sintem inca in negocieri cu operatorii vizavi de rezolvarea acestei probleme. Cea mai probabila solutie cred ca va fi aceea ca abonatul care suna in alta retea sa primeasca inainte de convorbire un apel vocal care sa-l anunte ca apelul se efectueaza intr-o alta retea decit cea in care este respectivul client”, spune presedintele.

Totusi anumiti analisti de piata sint de parere ca vor avea tot interesul sa elimine diferentele de tarif intre apelurile in retea si cel in afara retelei. Tocmai din cauza utilizatorilor carora le va fi teama de costurile suplimentare. De aceea, operatorii nu au nici un interes ca utilizatorii sa aiba retineri in a efectua o convorbire. Acest lucru l-au inteles majoritatea operatorilor din UE care au inceput sa aiba diferente tot mai mici la facturarea convorbirilor intre abonatii aceleiasi retele sau cu o retea diferita. In fine, portabilitatea numerelor de telefon poate aduce beneficii importante atit utilizatorilor, care pot beneficia de noi oferte fara a renunta la datele de contact, cit si pentru operatori care au sansa de a-si creste cota de piata.

spot_imgspot_img