Primul pahar de combustibil “solar” pentru aeronave, obtinut in laborator

Proiectul SOLAR-JET?a fost obtinut, in conditii de laborator, primul pahar de combustibil pentru aeronave pe baza de apa si dioxid de carbon (CO2), utilizand lumina solara concentrata ca sursa de energie cu temperatura inalta.?
Proiectul de cercetarea fost?finantat de UE si a permis obtinerea, in premiera la nivel mondial, a unui combustibil “solar” pentru aeronave pe baza de apa si dioxid de carbon (CO2). Cercetatorii au evidentiat pentru prima data cu succes intregul lant de productie a kerosenului regenerabil, utilizand lumina concentrata ca sursa de energie cu temperatura inalta. Proiectul se afla inca in faza experimentala: in conditii de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate, s-a obtinut un pahar de combustibil. Cu toate acestea, avand in vedere rezultatele obtinute, se poate spera ca, in viitor, toti combustibilii lichizi pe baza de hidrocarburi ar putea fi produsi din lumina solara, CO2 si apa, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.
Comisarul european pentru cercetare, inovare si stiinta, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: “Prin aceasta tehnologie, am putea obtine candva un combustibil mai curat si usor de produs pentru aeronave, autovehicule si alte mijloace de transport. Astfel, securitatea energetica ar putea spori considerabil, iar unul dintre principalele gaze cu efect de sera responsabile pentru incalzirea globala ar putea fi transformat intr-o resursa utila.”
Intr-o prima etapa, s-a utilizat lumina concentrata – care simula lumina solara – pentru a converti dioxidul de carbon si apa in gaz de sinteza (singaz) intr-un reactor solar cu temperatura ridicata (a se vedea imaginea de mai sus) care contine materiale pe baza de oxizi de metal, dezvoltate la Universitatea ETH Zürich. Gazul de sinteza (un amestec de hidrogen si monoxid de carbon) a fost apoi convertit de Shell in kerosen, prin procesul “Fischer-Tropsch”.
Desi producerea gazului de sinteza cu ajutorul radiatiei solare concentrate se afla inca intr-un stadiu incipient de dezvoltare, transformarea gazului de sinteza in kerosen este deja utilizata la scara mondiala de mai multe companii, inclusiv de Shell. Combinarea celor doua abordari ar putea permite o aprovizionare sigura, sustenabila si adaptabila cu combustibil pentru aeronave, dar si cu motorina si cu benzina, sau chiar cu materiale plastice. Combustibilii obtinuti prin metoda “Fischer-Tropsch” sunt deja certificati si pot fi utilizati de vehiculele si de aeronavele existente fara a fi necesare modificari ale motoarelor acestora sau …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *