Profesori de ieri si de azi

E cineva dintre dumneavoastra care? nu-si aminteste de textul lui Mihail Sadoveanu in care se realizeaza un portret idealizat (?) al profesorului numit domnul Trandafir?

Un text depasit, propagandist..se aud unele voci dintre cele ale publicului-cititora??

Totusi, putem incerca, inclusiv de dragul reflectiei, sa vedem se trasaturi ale dascalului Trandafir se pot regasi in realitatea profesorilor de la scoala Aletheea, in conditiile in care fictiunea este, in acest caz, o oglinda fidela a lumii noastre.

?Si cand ma gandesc bine, cand?judec cu mintea de-acum, cand caut sa adun unele?fapte pe care atunci, copil, le treceam cu vederea,?gasesc cu mirare ca Domnu era un om?hartuit de administratie, ca cu greu isi ducea gospodaria?lui, ca venea de multe ori amarat, ca sa ne dea?cu dragoste invatatura de toate zilelea?? Dar atunci?nu n-avea alta grija decat sa ne spuie istorii miscatoare.( Domnul Trandafir- fragment, Mihail Sadoveanu)

Profesorul este el insusi o finta unica! Are propriile nevoi, e o colectie unica de inteligente, are propriile frustrari si dificultati- chiar in a face fata unui sistem ale carui reguli nu le intelege intotdeauna. Profesorul are viata personala si nu locuieste la scoala, asa cum cred unii copii (pana prin clasa a IV-a!). Esentiala este? dragostea pentru copiii de la scoala, care este pentru el un al doilea camin, o a doua familie.
?
Domnul nostru ne-a invatat rugaciuni, ne-a?invatat cantece care erau asa de frumoase pentru?copilaria si sufletele noastre, desi nu le intelegeam?bine; ne-a invatat sa credem si in alte lucruri, in trecut?si vrednicia noastra, lucruri pe care multi le batjocoreau?in acea vreme; ne-a invatat multe, de care?aminte nu ne mai aducem, dar care au ramas in? sufletul ca seminte bune ce au inflorit bogat?mai tarziua??( Domnul Trandafir – fragment, Mihail Sadoveanu)
?
Profesorii de la Aletheea cred in relatiile pe care le construiesc EMPATIC? impreuna cu elevii, au curajul sa inoveze si sa-si asume responsabilitatea pentru modelele la care se raporteaza. Deconstruiesc si reconstruiesc creativ domeniile cunoasterii. Stau departe de stereotipii, de clisee si-i provoaca pe elevi sa faca acelasi lucru! NU folosesc? catalogul ca sa disciplineze. SE JOACĂ MULT SI SE BUCURĂ DE ORICE REALIZARE! Cauta solutii impreuna cu cei mici, negociaza si o iau de la capat cand ceva nu iese cum si-au propus.? Invata ei insisi de la cei din jurul lor si sadesc, pe tacute, semintele Binelui, ale Frumosului si? ale Adevarului.

Tu bagi de sama ca nu-ti vorbesc de gramatica?si?de aritmetica. Si nici nu-ti voi vorbi. Acestea se?faceau bine: baietii invatau dupa puterile lor; dar?sunt niste lucruri asa de neinsemnate cand le pui fata in fata cu invatatura cealalta, sufleteasca, ce ne-o?da Domnu! Si ne-o da aceasta invatatura nu pentru?ca trebuia si?pentru ca i se platea, ci pentru ca?avea un prisos de bunatate in el si?pentru ca in acest?suflet era ceva din credinta …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *