„Prima zi a fost de groaza, am zis ca e imposibil sa rezistam. La noua dimineata, cand inca nu se deschisese centrul, afara se facuse deja coada. La zece s-au deschis usile si toata lumea s-a bulucit inauntru, s-au imbrancit, s-au intepat cu coatele, ce mai, omor! Au fost cu totul 12.000 de clienti. La noua seara, cand sa inchidem, surpriza: oamenii refuzau sa mai plece. A trebuit sa stam cate trei sferturi de ora dupa ei, iar pe unii i-am dat afara cu paza”, spune Mioara, vanzatoare la un magazin cu haine de dama, in primul centru outlet deschis in Romania. Centrul are cateva zeci de magazine cu haine de firma, reduse cu 30-70% si ramase pe stoc din colectiile de anul trecut. Se gasesc de toate: Stefanel, Kenvelo, Lee Cooper, Camel Active, Adidas, Puma, Benetton, Levi?s, Mango, BSB, Replay, Samsonite, Dockers, Jolidon, chiar Mobexpert si Diverta.
Desi ploua afara, ahtiatii dupa shopping sunt la datorie. Ca sa se intoleasca cu marfa de firma, suporta sa rabde in picioare cate o ora in autobuzul 236. Cursa asta au bagat-o special pentru clientii de outlet. Sambata dimineata, la nici 30 de minute de la inceperea programului, Stefanelul geme de lume. Sunt si domnisoare cu posete din blanita, balanganindu-li-se pe bratul indoit, si pensionari, si baieti cu pantofi de seara pusi la trening.
„Toata lumea a venit croita pe pulovere. Aveam 400 de pulovere barbatesti si mi le-au luat pe toate. Normal, in magazin costau anul trecut 223 de lei, iar acum acelasi pulovar costa numai 89 de lei. Femeile s-au inghesuit la pantalonasi trei sferturi. Cine nu si i-a permis direct din magazin, cu 173 de lei, i-a luat acum cu 70 de lei. Cel mai ieftin produs este tricoul la 30 de lei, iar cel mai scump ? scurta neagra de dama, cu blanita de iepure. Foarte repede am dat deja patru si am mai ramas doar cu doua. Pretul intreg era 1.400 de lei, iar acum costa 600 de lei”, ne spune o vanzatoare de la Stefanel. Dar de hainele astea nu trage numai lumea modesta, ci si clientii abia coborati din Jeep, care-si permit sa cumpere de la Stefanelurile din oras, la megapret.
„Ne-a surprins sa vedem asta, nu ne asteptam. Sunt oameni care spun: da, am deja o bluza exact ca asta cumparata anul trecut, dar mi-a placut mult si mai vreau una exact la fel”, zice fata de la casa. Si totusi nu asta e surpriza cea mare. Ci alta: cucoanele dichisite, infasurate in blanuri care…. fura nasturii hainelor. Le iau cu ele in cabina de proba si le pun inapoi pe umeras, rupte sau fara nici un nasture.
Rochii bune de purtat pe canicula, la mare succes iarna
Dar cea mai mare nebunie e la hainele sport. In weekend se sta cate o jumate de ora la coada la casa, pentru o pereche de pantofi de fotbal redusi de la 240 de lei, la 164 de lei. Vanzatorul Bogdan de la Nike mai are putin si isi ia campii: „In primele trei zile am avut mult de furca, am facut vanzari imense. Iar valul de cumparatori parca nu se mai termina. Ce-am mai patit cu ei la terminarea programului, ca nu mai voiau sa plece acasa! Se inghesuiau toti la gecile de schi reduse de la 1000 de lei la 450 de lei. Au dat iama si in bluzele de trening la 100 de lei. Inainte costau 319 lei. Cel mai bine se vand marimile 42 si 43.
Marimile mai mari, de la 45 in sus, le tinem in alte doua outlet-uri ale noastre, unul la Otopeni si altul pe Stirbei. Dar exista marfa si pentru clientii de fite. De pilda, ne explica o vanzatoare, „aceste cizme inalte, lacuite, la numai 1.171 de lei, mult reduse de la 2.292 de lei”. Bataia cea mare s-a dat, insa, pentru cizmele „ordinare”, la 250 de lei. Pretul de magazin a fost dublu. La Nichi, brand romanesc, doamnele nu s-au mai uitat ca e iarna si s-au infipt direct in rochiile decoltate din matase, bune de purtat pe canicula. La astea, reducerea e uriasa: de la 357 de lei, la 92 de lei. Au ramas nevandute doar marimile prea mari. Cea mai ieftina haina: fusta neagra la 20 de lei.
„Vanzatoarele nu stiu care e deosebirea dintre poliester si vascoza”
Livia Lazar a venit croita sa sparga pe haine 1000 de lei. Se astepta sa gaseasca numai Dior si Gucci, ca in outlet-urile de afara de unde cumpara ea de obicei. „Am fost intr-un astfel de centru de langa Verona, unde e mereu full de romani. Au Versace, Kalvin Klein, Donna Karen, Yves Saint-Laurent, Jean Paul Gaultier… nu ca aici, unde nu gasesti nici unul din astia. Pai, o poseta Guess, care aici costa 200 de euro redusa, acolo e 40 de euro. Sau, o valiza Samsonite de acolo, rosie, incapatoare si foarte usoara, costa 50 de euro”, spune Livia. Este economist si castiga mediu. Poarta si Versace, dar se imbraca si din Mini Prix sau din second-handuri mai rasarite.
Numai mallurile noastre nu o satisfac, ca „sunt sinistru de scumpe fata de ce poti sa gasesti dincolo”. Si explica: „Pe langa pretul exagerat, mai sunt si vanzatoarele. Afara, te coplesesc cu funde peste funde, in care sa-ti prinda ambalajul; aici, daca le rogi sa le impacheteze cu funda, sar ca arse, de parca le-ai injurat. Apoi, ale noastre, cele mai multe, habar n-au care e deosebirea dintre cotton, poliester si vascoza. Dincolo, vanzatoarele fac adevarate scoli de invatare a produsului sau de ambalare a cumparaturilor.
Prietena mea, vanzatoare la Stockholm, sta zece ore pe zi, castiga 1.100 de euro si face atatea traininguri de zici ca e la facultate. In ceea ce priveste bunul gust… cred ca e genetic, iar romanii nu prea au asa ceva. Pai, in Italia, de pilda, chiar si ultimul taran se imbraca bine”. In tot centrul se tremura ca afara. Cel mai frig e la magazinul cu lenjerie intima Lisca. Fata de la casa sta infofolita intr-un palton cu blana si isi sufla in palme. Clientele se feresc sa probeze, ca nu rezista sa se dezbrace pana la piele in cabina. O centrala ar exista, dar cica e asa de moderna ca ar fi incompatibila cu apa noastra.