„Lauda-ma gura, ca ti-oi da friptura”, cam acesta se pare ca este principiul dupa care se ghideaza romanii. Sau cel putin asta reiese dintr-un studiu recent. Conationalii au o parere excelenta despre sine. Romanul este „muncitor, harnic si cinstit, are constiinta nationala si este patriot, are un suflet mare si este inteligent”, chiar daca „este impovarat de viata grea si lupta pentru supravietuire”. Acesta ar fi autoportretul romanilor in studiul CATIbus, realizat in luna februarie de Mercury Research, scrie, miercuri, hotnews.ro.
680 de persoane din mediul urban, cu varsta peste 18 ani au participat la studiul in cauza. 33%dintre ei au facut aprecieri pozitive despre romani – harnicia, optimismul si inteligenta sunt printre primele valori mentionate. 7% cred ca romanii au un suflet mare: sunt sufletisti, iertatori, buni, calzi, darnici, ingaduitori sau toleranti.
Printre trasaturile cu care se identifica romanii se afla si cinstea, corectitudinea sau modestia, sunt de parere alti 8% dintre participantii la cercetare. Romanul este si gospodar, harnic, mestesugar si priceput, aceste insusiri fiind indicate de 11% dintre cei chestionati. O alta parte dintre repondenti, mai exact 12% dintre ei, au amintit valori precum patriotismul, confratirea, unirea, nationalismul si limba romana. Inteligenta se afla si ea intre primele 10 atribute, cu 6% dintre optiunile romanilor, in special pentru tinerii intre 18 si 24 de ani.
Romanii se plang ca o duc greu, pe primul loc la aprecieri aflandu-se traiul plin de lipsuri. In acelasi timp, unii spun ca romanii sunt si certati cu legea, 8% asociind conationalii cu hotia, criminalitatea, violurile sau diferite atacuri. Din acestia, barbatii sunt intr-o masura mai mare de acord cu aceste trasaturi negative, 12% fata de doar 4% dintre femei.
Nu lipsesc nici reperele de identitate nationala, mentionate de 6% dintre locuitorii de la orase, printre acestea numarandu-se traditiile, patrimoniul sau istoria nationala. Au fost amintite nume de conducatori precum Stefan cel Mare, Mihai Viteazul sau Burebista, sau repere geografice cum ar fi Varful Omu, Bucovina. De asemenea, romanii se identifica cu originile (Dacia, dac, latin). In plan gastronomic, sunt enumerati micii, sarmalele si tuica. Ospitalitatea, care este considerata de multi ca fiind principala caracteristica pentru atragerea turistilor in Romania, este mentionata numai de 3% dintre locuitorii din mediul urban.