Teodor Baconschi: In secolul XXI, Bisericile trebuie sa dezvolte o pastorala a homosexualitatii. Legalizarea parteneriatului civil e o formula de compromis acceptabila

Teodor Baconschi, diplomat si doctor in antropologie religioasa, considera ca Bisericile ar trebui sa dezvolte o pastorala a homosexualitatii, nemaifiind adecvate “condamnarile morale sumare”. In acest sens, considera ca legalizarea parteneriatului civil este o formula de compromis “acceptabila”.
Rl: In primul rand, as vrea sa va intreb de ce credeti ca s-a dezvoltat atat de mult aceasta tema de dezbatere acum si de ce credeti ca a aparut aceasta initiativa? Era necesara o astfel de discutie in spatiul public sau este o falsa tema??
Orice tema de discutie are importanta ei, desi dinamica fiecareia poate devia spre irational, asa cum vedem si in cazul pe care-l discutam. De vreme ce s-a ivit pe agenda publica, tema “familiei” are dreptul de a primi raspunsuri (inevitabil diverse, adesea conflictuale). In democratie, necesara e negocierea celui mai mic numitor comun, pentru a evita polarizarile radicale. Daca negocierea esueaza, pentru ca ne lipseste arta dialogului, obtinem “terorismul” ideologic, contrapunerea vehementa, maniheismul simplificator. Sper ca toate opiniile despre familie sa fie pana la urma acomodate intr-o formula de compromis rezonabil. Altminteri, in loc sa contribuim la pacea sociala, completam lista fracturilor colective, devenind si caraghiosi.

“Asistam, ca dovada a imaturitatii nostre colective, la schimburi de etichete infamante: “poponari” versus “pupatori de moaste”. La nivelul acesta de reductie caricaturala si demonizare a celuilalt, nu ne putem astepta decat la o escaladare paguboasa a discutiei.”, Teodor Baconschi, doctor in antropologie religioasa?

Rl: Familia traditionala este in pericol? Daca da, care sunt amenintarile cu care se confrunta?
Cred ca tocmai intuitia acestui “pericol” a dus la popularitatea subiectului. Da, familia asa cum o stiam e in plina mutatie, ca urmare a unor evolutii mentale, culturale, socio-economice tipice pentru modernitatea tarzie. Familia nucleara, cum spun antropologii, e subminata de rata sporita a divorturilor, de recompunerea fragila a cuplurilor dezmembrate, de emigratia economica, dar si sub actiunea altor factori erodanti, de la alcoolism, pana la violenta domestica, si de la frica de a intemeia o familie inainte de obtinerea dificila a sigurantei veniturilor, pana la consumismul si hedonismul care-i determina pe potentialii parinti amanarea acestei responsabilitati.
Rl: Este bine/necesar sa definim familia in Constitutie ca fiind intemeiata prin casatoria unui barbat cu o femeie? Apreciati ca, prin aceasta redefinire, familia de tip traditional este in siguranta? Sunt tipuri de famillie scoase in afara discutiei? S-a vorbit despre familia extinsa, familia monoparentala, dar si despre cuplurile LGBT, care ar fi afectate in mod negativ de aceasta initiativa.
Conflictul cultural dintre semnatarii Coalitiei pentru Familie si oponentii ei tinde sa amalgameze si teme adiacente, pe fondul unei ciocniri dramatizate dintre progresism si traditionalismul etic. Presupun ca, de fapt, “familia” e doar turnesolul unor tensiuni deja acumulate, care-si gasesc astfel un esapatoar simbolic. Evident ca familia traditionala nu e “salvata” prin simpla (de fapt deloc simpla) modificare limbajului constitutional. Aminteam adineaori ca exista cauze obiective, active si insidioase care pericliteaza deja tesutul familial “clasic”. Nu avem o democratie serena, pentru ca nu avem o clasa de mijloc solida. S-a adancit contrastul sat-oras, au crescut discrepantele de venit, iar viata profesionala a parintilor (sau a potentialilor parinti) e sufocata de birocratie, fiscalitate si paternalism administrativ. Fata de tabloul acestor dificultati, tema cuplurilor LGBT pare o pata de culoare exotica, subsidiara. Sa fim onesti: exista printre semnatarii petitiei CPF si crestini nepracticanti sau agnostici, asa cum si “de partea cealalta” exista crestini liberali, care vad in legalizarea contractului civil intre persoane de acelasi sex o “evolutie” pro-occidentala binevenita. Pentru unii, societatea e amenintata de occidentalizarea (sau “globalizarea”) prea rapida, pentru altii, ea e subminata tocmai de inertia unui conservatorism formal, de autoprotectie fara imaginatie si curaj al schimbarii.
Rl: Faceati apel la dialog, intr-un text de opinie, …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *