Totul despre anemie

Totul despre anemie

Anemia este una dintre cele mai raspandite probleme de nutritie din lume si afecteaza, cel mai adesea, femeile, copiii si adolescentii. Desi nu reprezinta, concret, o amenintare, ea poate fi considerata un semnal de alarma in privinta unei probleme mult mai grave.

Ce este anemia? Ea apare ca o consecinta a reducerii golobulelor rosii din sange si, implicit, a cantitatii de oxigen transportate de acesta. Sau din cauza faptului ca fiecare celula contina o cantitate prea mica de hemoglobina, pigmetul transportor de oxigen. Celulele de sange sunt create de maduva osoasa si sunt, de obicei, distruse dupa 4 luni de viata. Anemia apare atunci cand este afectat acest echilibru. Fie maduva produce prea putine celule, fie distrugerea acestora are loc prea devreme.

Cauzele aparitiei anemiei sunt: un deficit de fier, ingredientul principal din hemoglobina, un deficit de vitamina B12 sau acid folic, amandoua necesare pentru producerea de celule de sange, pierderea unor cantitati mari de sange(prin menstruatie sau hemoragie interna) sau infectii ca malaria.

Dar cea mai des intalnita forma de anemie este cea care se datoreaza carentei de fier. Prea putin fier, impiedica maduva osoasa sa produca suficienta hemoglobina pentru formarea celulelor de sange. Celulele rezultate sunt mici, pale si capacitatea lor de a transporta oxigen este redusa. Cel mai adesea, asta inseamna ca dieta ta nu contine suficient fier, pe care il poti lua din fructe, paine integrala, fasole, sfecla rosie, curmale, mazare, salata verde, dovleacul si mai ales…spanacul.

Care sunt cele mai frecvente simptome? Primele, se vor instala oboseala si palpitatiile. Apoi, pot aparea si pierderea apetotului, ametelile, constipatia, durerile de cap si picioare. Daca anemia este instalata de ceva timp, atunci pot aparea si o senzatie de arsura pe limba, de gat si gura uscate, dificultate la inghitire si durere la colturile gurii.

Cum se poate trata? Cel mai adesea, atunci cand este vorba de lipsa fierului, se va prescrie un supliment care sa-l contina. Poti sa incerci sa adaugi in dieta ta zilnica 2-3 lingurite de miere. Si retine ca acidul tanic(se gaseste in ceai negru si cafea) inhiba absorbirea fierului. La fel si produsele lactate. Vitamina C, in schimb, are efectul invers. Ea favorizeaza absorbirea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *