Transportatorii feroviari privati, taxati de zece ori mai mult de stat

spot_img
spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

O initiativa altfel laudabila, infiintarea Agentiei de Investigare Feroviara Romana (AGIFER) a ajuns sa le dea serioase batai de cap transportatorilor feroviari privati.
Autoritatile de la Bucuresti au infiintat, in toamna anului trecut, pentru a se alinia la normele europene in domeniu, Agentia de Investigare Feroviara Romana, organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor in domeniul feroviar si de transport cu metroul. Noua entitate are ca principale atributii investigarea accidentelor feroviare grave, dar si a acelor incidente care in conditii usor diferite ar fi putut duce la accidente grave. AGIFER poate participa la proiecte in legatura cu activitatea de investigare sau realizate pentru imbunatatirea sigurantei feroviare, finantate din fonduri europene, potrivit hotararii de guvern care statueaza infiintarea sa.
Aparitia acestui organism a ajuns sa le creeze probleme operatorilor feroviari, care se plang ca trebuie sa scoata mai multi bani din conturi pentru acelasi tip de servicii pe care inainte le presta Autoritatea Feroviara Romana (AFER) si entitatile din subordinea acesteia, inclusiv din care s-a infiintat AGIFER. „Un operator cu o activitate de sub 200.000 tren km/luna, deci un operator mic, trebuia sa plateasca la Organismul de Investigare Feroviar Roman (OIFR) sub 100 de euro pentru cercetarea unui incident. Acum, pentru aceeasi activitate, AGIFER percepe aproximativ 1.000 de euro”, a declarat pentru Romania libera Valentin Dorobantu, presedintele Organizatiei Patronale a Societatilor Feroviare Private din Romania.
Acesta a explicat ca, daca pentru un operator mare de transport feroviar, sumele percepute de AGIFER nu creeaza probleme deosebite, situatia este cu totul alta in cazul operatorilor mici, unde aceste tarife pot avea un impact de 0,5%-1% din totalul costurilor.
Tratament discriminatoriu
O alta nemultumire a organizatiei este legata de tratamentul catalogat ca „discriminatoriu” la care sunt supuse firmele private de transport feroviar fata de cele de stat, CFR Calatori si CFR Marfa. In acest sens, Valentin Dorobantu a precizat ca, potrivit datelor oficiale, 80% din locomotivele CFR Marfa au reviziile expirate si, spune el, ar trebui radiate din certificatul de siguranta al companiei.
Trebuie precizat faptul ca, in primavara anului trecut, trenurile operatorului privat Regiotrans au fost trase in depouri tocmai din cauza acelorasi probleme cu care se confrunta CFR Marfa. Regiotrans a ramas atunci fara certificatul de siguranta, dupa ce Autoritatea de Siguranta Feroviara a descoperit ca 29 din cele 200 de trenuri ale companiei au probleme tehnice. Ulterior, situatia s-a rezolvat, iar trenurile Regiotrans au revenit pe sine, insa nu pe toate rutele pe care le opera inainte. Unele dintre acestea, cum ar fi Sighisoara-Odorhei, au fost preluate de CFR Calatori.
Valentin Dorobantu sustine ca si cele 11 automotoare diesel hidraulice detinute de CFR Calatori au probleme, nefiind puse in functiune conform prevederilor legale in vigoare. Neregulile sunt evidentiate in rapoartele AGIFER si ale Autoritatii pentru Siguranta Feroviara. „Toti ceilalti operatori feroviari de calatori respecta prevederile legale. Aceasta este o situatie discriminatorie”, a mai afirmat Valentin Dorobantu.
Birocratie suplimentara, impusa de la Bruxelles
Directorul general al …

spot_imgspot_img