Asociaţiile de elevi atrag atenţia asupra pericolului redeschiderii școlilor: În locul asumării unui risc inutil, cerem funcționarea școlii online – Educatie

Mai multe asociaţii de elevi atrag atenţia asupra “pericolului” de reluare a cursurilor după finalizarea stării de urgenţă şi vorbesc despre necesitatea unui plan de reglementare a şcolii online. Acestea o acuză pe Monica Anisie, ministrul Educației, că, deși a afirmat în nenumărate rânduri că sănătatea elevilor este prioritatea instituţiei, refuză sistematic să ia măsuri care să facă posibilă educaţia în mediul online.

Asociaţia Elevilor din Constanţa, Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov, Asociaţia Elevilor din Maramureş şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor arată, într-un comunicat de presă transmis sâmbătă, că în ultimele zile în spaţiul public au existat mai multe dezbateri cu privire la posibilitatea redeschiderii unităţilor de învăţământ preuniversitar din întreaga ţară după încetarea stării de urgenţă, mai exact, la sfârşitul lunii mai -începutul lunii iunie.

Inclusiv ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a afirmat în nenumărate rânduri că sănătatea elevilor este prioritatea instituţiei, dar refuză sistematic încă de la începutul crizei să întreprindă acţiuni care să facă posibilă educaţia în mediul online, astfel încât atât siguranţa, cât şi educaţia copiilor să fie asigurate, acuză reprezentanții asociațiilor de elevi.

Acestea consideră că este riscantă redeschiderea școlilor.

Argumentele aduse de asociațiile de elevi:

  • 1. Lipsa spaţiului necesar în şcoli/licee

Sălile de clasă ajung să găzduiască până la 38 de elevi, iar în aceste condiţii nu se poate pune problema aşezării în bănci astfel încât să se păstreze distanţa necesară.

Un procent de 10% din unităţile de învăţământ, în special cele din zonele urbane, sunt supraaglomerate, arată studiul Comisiei Europene “Monitorul educaţiei şi formării” din anul 2018.

  • 2. Lipsa condiţiilor de igienă în şcoli

Igiena reprezintă una dintre măsurile necesare pe care autorităţile trebuie să le ia pentru a nu pune în pericol sănătatea elevilor şi a personalului unităţilor de învăţământ, în România, cu preponderenţă în mediile rurale. Studiul amintit menţionează faptul că aproximativ 38% din unităţile de învăţământ din mediul rural nu au toalete în incinta clădirii, procentul fiind de 7% în mediul urban. Mai mult, numărul şcolilor şi liceelor fără apă curentă la nivel naţional este de 1176, potrivit unei raportări făcute de Ministerul Afacerilor Interne în anul 2019.

În primul rând, este necesară asigurarea tuturor măsurilor în ceea ce priveşte igiena în sălile de curs (măşti de protecţie, mănuşi şi dezinfectanţi), dar şi în întreaga incintă a unităţilor de învăţământ şi menţinerea unei distanţe între elevi. Acest lucru poate fi realizat prin reducerea colectivului unei clase, mai exact împărţirea unei clase pe grupe şi întocmirea unui nou orar, astfel încât să reducem la minimum interacţiunea dintre elevi, spun asociațiile menționate.

De asemenea, Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să clarifice următoarele aspecte privind desfăşurarea orelor de curs în mediul online, printre care: achiziţionarea de dispozitive conectate la internet şi durata maximă pe care elevii o vor petrece în faţa calculatoarelor.

Asociaţiile de elevi din Constanţa, Bucureşti şi Ilfov, Maramureş şi Vâlcea solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să pregătească unităţile de învăţământ, astfel încât să fie garantată siguranţa elevilor în cazul în care aceştia se vor întoarce la şcoală şi să prezinte clar reglementările necesare învăţării la distanţă, pentru a clarifica incertitudinile actorilor din educaţie.

  • “Monica Anisie împreună cu cei de la Ministerul Educaţiei trebuie să se concentreze pe două lucruri. Să se asigure că toţi elevii au acces la şcoala online acum, nu prin amânarea rezolvării problemei şi speranţa că fiecare localitate în parte va găsi resurse din sponsorizări sau donaţii şi să realizeze că posibilitatea reluării cursurilor impune de la sine măsuri serioase pentru a asigura igiena şi distanţă necesară dintre elevi”, spune Andreea Sabina Spătariu, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.
  • “Ne aflăm într-o perioadă foarte critică în care orele online sunt obligatorii chiar dacă mulţi elevi nu dispun de conexiune la internet sau/şi de materialele necesare pentru a putea participa la activităţile de învăţare la distanţă. În cazul în care după trecerea unor săptămâni elevii şi dascălii îşi vor relua activitatea din unităţile de învăţământ, problema este că, după tot atâtea săptămâni virusul nu va fi trecut, pandemia va persista, iar elevii vor fi expuşi la o posibilitate mai mare de contagiune, în condiţiile în care nu vor fi luate hotărâri drastice în privinţa igienizării şi a distanţării dintre elevi şi cadre didactice, spune Paula Livia Buda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Maramureş.
  • “În locul asumării unui risc inutil, cerem doamnei ministru să asigure că şcoala online va funcţiona în normele stabilite, iar elevii vor putea beneficia de lecţiile online. Siguranţa noastră este prioritară şi sperăm că se va ţine cont cu adevărat de acest lucru în luarea deciziei finale” – Rahela-Maria Macovei, preşedintele Asociaţiei Vâlcene a Elevilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *