Autostrada A1 – „gaura” lipsă dintre Lugoj și Deva: Un singur constructor din Turcia a depus ofertă pentru realizarea sectorului cu tuneluri dintre Holdea și Margina

O asociere de constructori turci a depus singura ofertă pentru pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1) – cei 9 km de autostradă lipsă de pe întreaga A1 de la Sibiu la granița de Vest, inclusiv porțiunea cu tuneluri dintre Margina și Holdea. Constructorii care au depus oferta sunt exact aceiași care au depus singura ofertă și cu care s-a contractat până la urmă cel mai greu sector de pe A1 Sibiu – Pitești.

Tunel pe autostradaFoto: Wikimedia Commons

Anunțul a fost făcut luni seara de către ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.

Potrivit unor surse apropiate situației, asocierea de constructori care a depus oferta este MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. (Turcia).

Inițial, la licitație s-au precalificat șase asocieri de constructori, din care 3 erau din Turcia. Acum, la final, doar o asingură asociere a și depus ofertă.

Procedura lansată de CNAIR pentru A1 Lugoj – Deva datează încă din 2019 și este de tipul “licitație restrânsă”, iar valoarea estimată a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fără TVA (circa 285 de milioane de euro)

Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel. Termenul de finalizare prevăzut este 10 luni proiectare și 28 de luni execuție conform factorilor de evaluare din Documentația de Atribuire.

Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea, execuția și finalizarea lucrărilor pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.

Tunelurile „uitate” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva

Licitația pentru realizarea secțiunii cu tuneluri de pe autostrada Lugoj – Deva a fost lansată tocmai în iunie 2019. Despre nevoia tunelurilor se știa din 2013, de când toate loturile au fost contractate, iar din 2015 tot a fost promisă o licitație pentru construirea lor.

Licitația lansată de CNAIR este una de tip restrânsă, vizează o bucată de circa 9,13 km din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: circa 290 milioane de euro.

Conform condițiilor din Acordul de mediu, în 2013, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Cele două tuneluri au fost impuse prin acordul de mediu după ce loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj – Deva au fost contractate în baza unor documentații care prevedeau săpături în acele locuri.

Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m din care parte carosabilă 2×3,75 m, banda de încadrare de 0,25 m, banda de urgență de 2,50 m și acostamente de 2×0,50m, la care se mai adaugă trotuare laterale 2×0,75 m.

Unde vor fi tunelurile (lungimi estimative) – conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:

Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu – Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte

Bucata scoasă la licitație reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj – Deva au fost deschise în 2019.

În 2013, după ce au fost contractate loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj – Deva, Acordul de Mediu a fost modificat și a impus realizarea unor tuneluri între Holdea și Margina, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Cum contractele erau deja semnate, Compania de Drumuri avea de scos bucata cu tuneluri separat și să lanseze separat o procedură pentru proiectarea și execuția tunelurilor.

Au urmat, însă, ani la rândul de bâlbâieli și răzgândiri birocratice. Încă din 2015 șeful de atunci, Narcis Neaga (n.r. care a mai trecut o dată între timp pe la șefia Companiei), promitea că la final de an va scoate la licitație tunelurile de pe A1 Lugoj – Deva.

Unde sunt tunelurile pe traseul autostrăzii:

CITEȘTE ȘI:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *