Ce este analiza de risc si cum se calculeaza gradul de risc al unei companii?

Orice agent economic ar trebui sa fie, intotdeauna, pregatit pentru o inspectie fiscala. Totusi, pentru ca ANAF nu poate controla toti contribuabilii, multe companii nu acorda importanta pregatirii pentru astfel de operatiuni. Insa, de la inceputul anului trecut, in cadrul Fiscului a fost infiintata o directie de analiza si risc al carei rol este acela de a defini profilul standard de risc al firmelor. Mai exact, in baza unor criterii generale, autoritatile competente pot efectua o analiza care sa le ajuta la realizarea controalelor fiscale. Cum fiecare societate este supusa acestei cercetari, este recomandat sa fii cu un pas inaintea avizului de inspectie fiscala si sa elimini toate riscurile de business.

Ce este analiza de risc?

Analiza de risc este o procedura efectuata in scopul identificarii, evaluarii si gestionarii riscului de neconformare fiscala. Aceasta are caracter preventiv si urmareste descoperirea persoanelor impozabile care vor sa foloseasca, abuziv sau fraudulos, inregistrarea in scopuri de TVA. Analiza de risc reprezinta un reper in activitatea de administrare fiscala a agentilor economici si pune accent pe comportamentul fiscal al contribuabililor. Totodata, procedura este o functie cheie de planificare a activitatii, intrucat, prin utilizarea acestui mecanism ANAF, poate elimina redundanta anumitor activitati, suprapunerea actiunilor de control sau abordarea partiala a unor riscuri fiscale.

In urma realizarii analizei de risc, autoritatile fiscale pot initia un control la un anumit agent economic, daca au suspiciuni asupra comportamentului sau fiscal.

Cum se calculeaza gradul de risc?

Grila de risc pe baza careia este realizata analiza contribuabililor romani nu este transparenta, insa, din practica, reiese ca sunt luate in calcul criterii precum:

  • Pierderile inregistrate de firme in ultimii 5 ani fiscali;
  • Fluctuatiile de profit;
  • Inactivitatea fiscala;
  • Respectarea termenului de depunere a declaratiilor fiscale;
  • Gradul de conformare la plata a persoanei impozabile;
  • Respectarea modului de intocmire a declaratiilor fiscale, prin corelarea datelor cu alte informatii din declaratii;
  • Existenta personalului declarat si angajat;
  • Existenta sediului social ori a sediilor secundare unde isi desfasoara activitatea contribuabilul si pentru care a obtinut autorizatii de functionare;
  • Necorelarea dintre rezultatele financiare inregistrate si taxele achitate catre stat;
  • Apartenenta la un grup de companii;
  • Necesitatea inregistrarii in scopuri de TVA daca cifra de afaceri declarata in bilant este mai mare decat plafonul stabilit de 88.500 de euro, respectiv 300.000 de lei;
  • Insolventa/Falimentul;
  • Contracte de servicii si/sau de licentiere pentru care se platesc sume considerabile;
  • Tranzactiile efectuate cu firme aflate in locatii offshore sau anumite tari considerate paradisuri fiscale;
  • Sold negativ de TVA pentru care nu se solicita rambursare;
  • Relatiile comerciale desfasurate cu parti afiliate, nerezidente sau rezidente.

Pe langa toate acestea, la intocmirea analizei de risc, Fiscul poate lua in calcul si evenimentele speciale: fuziunile, diviziunile, externalizarea unor departamente sau crearea de centre de servicii partajate. In functie de activitatea companiei, exista anumite domenii de risc, domenii ce pot fi analizate in favoarea altora: productia si comercializarea de cereale, comertul cu masa lemnoasa, productia si comertul de produse accizabile sau valorificarea deseurilor.

Cum poti elimina riscurile in business?

Evolutia cifrei de afaceri, marja de profit inregistrata ori valoarea obligatiilor fiscale stabilite in cadrul altor controale sunt printre informatiile necesare autoritatilor pentru realizarea analizei de risc. Verificarea starii unei firme sau chiar a propriei companii este importanta pentru a afla, in timp real, informatiile fiscale aparute despre aceasta si actualizate conform datelor ANAF, astfel incat sa poata fi limitat riscul de business.

Fiscul actualizeaza, in permanenta, analiza de risc pe care o face pentru un contribuabil. Pentru a evita inspectiile fiscale, este esential ca firmele sa-si poata verifica propriile riscuri, performanta financiara, operatiunile derulate si comportamentul fiscal. In acest fel, se identifica neconcordantele, iar riscurile pot fi gestionate din timp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *