Ce înseamnă “FMCG” și cât de avantajos este un business în acest domeniu?

FMCG (Fast Moving Consumer Goods) reprezintă o industrie dinamică a produselor de larg consum, vândute la prețuri accesibile în spații comerciale de dimensiuni mai mari sau mai mici. Iată cateva exemple: articolele de igienă corporală, băuturile carbogazoase, alimente procesate, produse pentru igienizarea spațiilor rezidențiale etc 

Care sunt cele mai mari provocări pe care noii jucători din acest domeniu le pot înfrunta, odată cu intrarea lor pe această piață? Vom analiza împreună răspunsurile potrivite pentru această întrebare, enumerand mai apoi soluțiile pe care le au la îndemână companiile tinere din FMCG: 

Ce oportunități determină pătrunderea în sectorul FMCG? 

În cazul produselor FMCG, discutăm întotdeauna despre o marjă de profit mică, dar de vânzări ale bunurilor în cantități industriale. Așadar, companiile din această arie economică încasează profituri cumulate substanțiale, pe baza volumelor de marfă foarte mari, livrate în sistem business-to-business către supermarketuri, hipermarketuri, dar și către afaceri din domeniul HoReCa. Nevoia de prezență “la raft” a companiilor din FMCG cauzează o luptă acerbă pentru fidelizarea clienților mari, mai ales în momentele de incertitudine economică, așa cum sunt cele din prezent. 

Care sunt provocarile industriei FMCG autohtone? 

Iată la ce riscuri se pot expune noii antreprenori din această ramură a economiei: 

Provocări industria FMCG – 1

Probabilități ridicate de creștere greoaie a vânzărilor de tip B2B, stagnări pe intervale mari de timp și chiar scăderi înregistrate în anumite segmente; 

Provocări industria FMCG – 2 

Segmentare continuă a domeniilor de activitate –  Noii antreprenori se văd nevoiți să concureze atât cu producători locali, cât și cu jucătorii străini din FMCG-ul românesc; 

Provocări industria FMCG – 3 

Deficitul de personal din cadrul segmentului FMCG – Costurile în creștere la nivelul producției și logisticii pot determina scăderi ale marjelor de profit și volume mai mari de muncă pentru menținerea acestora. Din păcate, angajatorii se confruntă cu dificultăți foarte mari în recrutarea angajatilor romani, de aceea, putem observa un trend în FMCG: apelarea la firmele specializate în recrutare de straini.    

Ce soluții există pentru companiile tinere din FMCG?

Având în vedere toate aceste riscuri la care se expun, odată cu pătrunderea pe o piață atât de de dinamică precum cea din FMCG, companiile tinere sunt nevoite să abordeze strategii de business ce pot fi adaptate în timp real anumitor contexte. 

Adaptabilitatea le poate garanta celor mai noi jucători din industria FMCG o fidelizare mult mai rapidă a clienților, prin dobândirea unei viteze operaționale competitive. 

Soluții pentru companiile tinere din sectorul FMCG: 

  • Pătrunderea pe noi piețe și consolidarea poziții stabile pe segmentele descrise de o competitivitate acerbă; 
  • Optimizarea costurilor de producție și logistică, pentru eficientizarea fluxurilor interne de lucru; 
  • Stabilirea unui parteneriat cu o companie de recrutare a străinilor în acest sector, pentru mai multă stabilitate în privința raportului angajări:plecări (de exemplu, lucrătorii asiatici din FMCG vin să lucreze în țară în baza unor contracte de 5 ani, cu posibilitate de prelungire); 
  • Stabilirea unor fluxuri de comunicare cu întreaga rețea de parteneri, pentru a le transmite în timp optim informații cu privire la ultimele oferte și modificări de preț: soluții CRM și call center, newslettere etc
  • Implementarea de soluții software pentru monitorizarea și evaluarea activității angajaților, ce pot genera informații despre randamentul fiecărui om din echipă, pe un anumit interval de timp. 

În momentul de față, FMCG este unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economie, ce generează anual profituri foarte mari, pe termen scurt, mediu și lung. Chiar dacă la o înăsprire a concurenței pe anumite segmente de produs, este incorect să afirmăm faptul că piață de FMCG se confruntă acum cu o suprasaturație, din punct de vedere al jucătorilor implicați în livrarea de produse. Dimpotriva, o strategie de business inspirată, bazate pe o serie de politici construite în jurul menținerii unei stabilități (producție-personal-logistică) ce nu afectează marjele mici de profit, poate genera o consolidare mult mai rapidă a unei companii noi, pe o anumită zonă de interes. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *