Centura Capitalei: Au început lucrările pentru extinderea la patru benzi pe 11 km între DN2 și A2 / Termen: 15 luni – Infrastructura_Articole

După cinci ani de când a fost reziliat primul contract, a reînceput lucrul la extinderea la patru benzi a Șoselei de Centură a Capitalei pe sectorul DN2 (Afumați) – Autostrada Soarelui (A2). Pentru 49 de milioane de euro, Tirrena Scavi va finaliza lucrările de modernizare pe cei 11,5 km în termen de 15 luni. Pe de altă parte, proiectul drumului modernizat prevede însă intersecții-problemă, cu conflicte de trafic.

Contractul cu antreprenorul Tirrena Scavi a fost semnat la începutul lunii martie, după trei ani cât a durat licitație. Proiectul presupune finalizarea lucrărilor de modernizare a DN Centura București, sectorul DN2 ( E85, Km 12+300) – A2 (Km 23+750) și valoarea contractului este de 235.747.292,70 Lei fără TVA.

Durata contractului este de 75 de luni si cuprinde: 15 luni perioada de execuție și minim 60 luni perioada de notificare a defecțiunilor.

De luni s-a dat și startul lucrărilor, lucrări care presupune extinderea la patru benzi a celor 11,5 km, realizarea unui pasaj rutier cu giratoriu suspendat la Cernica, dublarea a două pasaje existente peste calea ferată și amenajarea a altor trei intersecții: cu DN2, cu A2 și cu DN3 în zona Pantelimon.

„În regiunea București-Ilfov fosta guvernare mai mult a reziliat contracte, decât a început lucrări. Singura lucrare începută a fost Pasajul Domnești în șapte ani, proiect care are nenumărate probleme pe care, împreună cu conducerea CNAIR, am promis că le vom rezolva și vom debloca acea lucrare”, a declarat luni secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.

„Urmează în perioada următoare deschiderea a încă câtorva lucrări foarte importante: pasajul (n.r. de pe Centură) de la Berceni, pasajul de la intersecția cu DN spre Oltenița cu Centura și, cea mai importantă lucrare, în luna iunie se vor deschide lucrările la autostrada A0 (n.r. pe partea de Sud). În doi ani vom finaliza cele3 cinci pasaje pe centura existentă și în trei ani cele trei loturi de pe A0 Sud”, a mai spus Scrioșteanu.

„Primele restricții de trafic vor fi undeva peste o lună, în zona intersecției de la Cernica, unde vor fi demarate lucrările și unde managementul de trafic este deja în studiu”, a precizat luni directorul general adjunct al CNAIR, Ovidiu Barbier.

Potrivit constructorului, vor fi mai multe puncte de lucru la toate structurile de pe traseu.

„Când vom trece la lucrările de asfalt se va lucra pe organizat, pe perioade scurte și cu blocaj cât mai puțin pentru trafic. (…) Cel mai dificil de realizat este sensul giratoriu suspendat și nodul rutier de la intersecția cu DJ301 (n.r. Cernica). Acolo e lucrarea cea mai de amploare care se desfășoară perpendicular pe traseul nostru. Acel sens giratoriu se va face la o înălțime de 10 metri. Acel pasaj va dicta termenul de execuție”, a declarat luni un reprezentant al constructorului Tirrena Scavi.

„Sunt foarte multe rețele de relocat: electrice, apă, canalizare, gaze de înaltă presiune, de joasă presiune, rețele de distribuție. Sunt cam toate felurile de utilități, practic noi acum la asta lucrăm, facem identificarea acestor utilități”, a mai spus reprezentantul constructorului.

Licitația pentru finalizarea acestui proiect a fost lansată de către Compania de Drumuri încă din aprilie 2017, după ce contractul original din 2012 în baza căruia au început lucrările de extindere fusese reziliat din 2015.

Așadar, a fost nevoie de cinci ani pentru recontractarea lucrărilor, dintre care trei ani doar pentru desfășurarea licitației.

De menționat, totuși, că după rezilierea contractului autoritățile de la drumuri au refăcut parțial proiectul și declarau public pe atunci că toate intersecțiile vor fi gândite din start denivelate, fără conflicte de trafic. În realitate, însă doar o singură intersecție a fost proiectată denivelat, fără conflicte de trafic.

Foto: Tronsonul ce ar urma sa fie modernizat si largit la 4 benzi

Centură Capitalei modernizată, dar cu intersecții proiectate fără cap

Contractul pentru lotul DN2-A2 este unul de tip FIDIC Roșu, adică proiectarea este realizată deja, iar constructorul câștigător la licitație se va ocupă doar de execuția lucrărilor.

O problema apare, însă, la modul în care au fost proiectate intersecțiile de pe tronsonul de 11,5 km. Din patru mari intersecții pe parcurs doar una singură – intersecția cu DJ301 spre Cernica – este proiectată cu adevărat denivelat, cu un giratoriu suspendat care nu presupune conflicte de trafic pe firul centurii.

Intersecțiile cu DN2 și A2, cele mai mari șosele cu care Centura se va intersecta, au fost gândite cu giratorii alungite la nivel, în care fluxul de trafic de pe varianta ocolitoare a Bucureștiului va fi perturbat.

Cele două intersecții sunt foarte asemănătoare cu intersecția proiectată și construită în zona podului Otopeni-DN1 în 2010 odată cu realizarea extinderii la patru benzi a sectorului respectiv. Intersecția s-a dovedit a fi deficitară, cauzând numeroase perturbări în fluxul de trafic. Din acest motiv tocmai CNAIR a decis să reconfigureze în 2017 intersecția, să “anuleze” practic giratoriul alungit prin montarea de parapete și să facă două sensuri giratorii de-o parte și de altă, la distanțe de câțiva kilometri, pentru ca șoferii să poată întoarce.

Mai jos – Foto 1 si Foto 2 – proiectul intersecțiilor Centurii Capitalei cu DN2 si cu A2 – cu sensuri giratorii alungite la nivelul Șoselei de Centură:

FOTO 1:

FOTO 2:

Foto 3 prezintă fostul nod cu giratoriu alungit de sub podul DN1-Otopeni pe care Compania de Drumuri s-a apucat să îl blocheaze cu parapete, să îl desființeze practic. Față de acesta, intersecția cu DN2 nici măcar nu are o bandă dedicată pentru înainte pe sensul Voluntari->A2, așa cum se întâmplă la DN1-Otopeni pentru sensul Voluntari->Chitila.

FOTO 3:




Singura intersecție
gândită complet denivelat și fără conflicte de trafic la nivelul centurii este cea cu DJ301 de la Cernica. Aici va fi un sens giratoriu suspendat deasupra DNCB:

O altă intersecție este cea cu DN3 unde direcțiile de trafic sunt asigurate doar pe jumătate.

Nu există rampe dedicate pentru virajul la stânga, iar practic cei care vor veni dinspre Voluntari și intenționează să între pe DN3 vor trebui să mai parcurgă câțiva kilometri până la giratoriul de la Cernica unde să întoarcă. Aseamănător, cei care vor veni de pe DN3 și vor dori să o ia spre A2, vor trebui să mai conducă o bucată spre DN2 și să întoarcă la unul din giratoriile de pe parcurs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *