Un proces de recrutare eficient te ajută nu numai să ocupi o poziție deschisă în cadrul organizației tale, ci îți maximizează și șansele să contribui la retenția noului angajat în companie pe termen lung.

De ce? Pentru că dacă ții seama de toate aspectele importante în procesul de recrutare, vei atrage în companie angajați valoroși și potriviți rolului pe care îl au. Dacă există un nivel ridicat de compatibilitate între angajat și job-ul său, respectiv între angajat și cultura organizațională, cu siguranță veți avea o colaborare mulțumitoare de ambele părți pe termen lung.

Care sunt pașii unui proces de recrutare?

  • Analizează dacă este necesară în mod real înființarea unei noi poziții

În primul rând, îți recomandăm să nu iei decizia de a înființa o nouă poziție, de exemplu, după doar o lună în care activitatea a fost considerabilă, pe un anumit segment din departamentul sau compania ta. Pentru a lua o astfel de decizie este nevoie să analizezi bine lucrurile și să vezi dacă nivelul activității se va menține pe termen lung.

În cazul în care o poziție din organizația ta a devenit deschisă în urma încheierii colaborării cu unul dintre angajați, în cele mai multe cazuri, este într-adevăr necesar sa inițiezi un proces de recrutare.

  • Alege modalitatea prin care vei ocupa poziția

Dacă timpul îți permite, poți derula chiar tu procesul de recrutare. Însă, pentru un plus de obiectivitate și eficiență, te poate ajuta să colaborezi cu departamentul de resurse umane intern sau cu o agenție de recrutare.

  • Stabilește responsabilitățile implicate de job

Îți recomandăm să faci o listă cu aceste responsabilități și să te asiguri ca acestea nu sunt caracteristice unor job-uri diferite. Dacă vei deschide o poziție care include, de fapt, două sau trei job-uri, îți va fi foarte dificil să identifici candidați eligibili. Mai mult decât atât, noului angajat îi va fi, cel mai probabil, foarte dificil să-și atingă obiectivele.

  • Stabilește criteriile de recrutare într-un mod realist

După ce stabilești lista cu responsabilitățile, te încurajăm să identifici cât mai obiectiv următoarele aspecte: care sunt cunoștințele de care ar avea nevoie noul angajat, care sunt abilitățile și competențele necesare, care este nivelul de experiență și care sunt studiile sau calificările necesare pentru a gestiona cu succes job-ul. De asemenea, te ajută să decizi care sunt acele criterii eliminatorii și care sunt criteriile care doar ar reprezenta un plus.

Agenția de recrutare sau colegii tăi de la resurse umane, te pot ajuta să concretizezi atât descrierea job-ului, cât și cerințele referitoare la candidați, într-un mod cât mai obiectiv și eficient.

Este util să abordezi cu atenție trăsăturile de personalitate pe care ai vrea să le aibă noul angajat, precum și valorile profesionale pe care ar fi potrivit să le aibă. Specialiștii în resurse umane pot identifica: aptitudinile, trăsăturile de personalitate, valorile și tipul de motivație, prin prisma unor chestionare de specialitate.

  • Alocă un buget pentru noul job

Atunci când stabilești salariul este important să ții seama atât de complexitatea job-ului și a cerințelor, cât și de nivelul de salarizare pentru acea poziție, pe segmentul de piață în care își desfășoră activitatea compania ta.

Este eficient să determini un interval salarial, astfel încât să te asiguri că faci o ofertă financiară obiectivă în funcție de nivelul la care candidatul selectat se încadrează în criterii.

Poate fi un plus să construiești un pachet salarial care să includă și alte beneficii financiare sau nonfinanciare: tichete de masă, participarea la cursuri de dezvoltare profesională, mașină de serviciu, bonusuri ș.a.m.d.

  • Stabilește cum va fi structurat procesul de recrutare

Toate procesele de recrutare includ un prim interviu de cunoaștere, dar pot fi și alte etape precum: aplicarea unor chestionare psiho-aptitudinale, aplicarea unor teste de specialitate sau lingvistice, realizarea unui studiu de caz sau interviuri cu mai multe persoane de decizie din companie.

În general, procesele de executive search sunt mai complexe decât cele de recrutare, întrucât acestea sunt desfășurate pentru pozițiile cheie și pentru cele manageriale.

Agențiile de executive search livrează servicii care contribuie eficient la selecția celor mai potriviți candidați, folosind metodele cele mai potrivite în funcție de poziție.

  • Promovează job-ul

Companiile care oferă servicii de recrutare și selecție cu siguranță au experiență în stabilirea celor mai eficiente canale de recrutare în funcție de job.

Dacă ești manager-ul unui departament sau al unei companii și decizi să gestionezi chiar tu proiectul de recrutare, poți apela la următoarele variante pentru a-ți promova poziția: LinkedIn, site-uri de recrutare, social media, recomandări, reviste de carieră. Atât LinkedIn-ul, cât și unele site-uri de recrutare, îți permit să desfășori inclusiv procese de headhunting.

Dacă nu ai experiență în recrutare probabil îți va fi puțin dificil să parcurgi toate CV-urile. Însă, este esențial să faci acest lucru cel puțin din două motive: te vei asigura că nu ai eliminat un candidat potrivit și vei aduce un plus important brand-ului de angajator prin considerația cu care abordezi fiecare aplicație.

  • Organizează și susține interviurile

Câteva recomandări cu privire la interviuri sunt următoarele:

În primul rând, asigură-te că nu compari candidații între ei, ci pe fiecare dintre aceștia cu profilul pe care l-ai setat. În acest fel, te vei asigura că abordezi interviurile de angajare cu obiectivitate.

Îți recomandăm să ai un set de întrebări pe care să-l adresezi tuturor candidaților, dar să mizezi în egala măsura pe întrebările spontane, care țin de fiecare context în parte. Astfel, vei menține aceeași linie în toate interviurile, ceea ce îți va spori obiectivitatea, dar vei elimina și riscul ca discuția să devină plictisitoare.

  • Oferă feedback

Fiecare etapă a procesului de recrutare este necesar să fie urmată de feedback. Lipsa unui feedback poate să dezavantajeze imaginea pe piața muncii a companiei pe care o reprezinți.

Îți recomandăm să oferi feedback tuturor candidaților și să faci acest lucru într-un mod cât mai personalizat.

Acestea sunt în general principalele etape ale unui proces de recrutare. Fiecare etapă te poate ajuta să identifici cei mai potriviți candidați și să selectezi pentru angajare persoana care va aduce în mod real plus valoare companiei tale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *