Cunoașterea clientelei, Episodul 4: Cum îți poți actualiza datele și ce se întâmplă dacă amâni sau ignori notificările băncilor – Finante & Banci

Un proces ideal de cunoaștere a clientelei (KYC) presupune ca experiența clienților să fie bună, prevenirea intrării banilor murdari în economie să fie eficace, iar implementarea și gestionarea procesului, eficientă. Așa cum am spus, băncile își asumă rolul pe care îl au în lupta împotriva infracțiunilor financiare, chiar dacă uneori acest lucru vine în detrimentul experienței clienților.

Vorbeam în primul episod al acestei serii despre actualizarea datelor și despre obligația instituțiilor financiare conform Legii AML4. În episodul acesta discutăm despre obligațiile clienților și despre opțiunile pe care le au dacă nu doresc sau nu reușesc să facă actualizarea datelor la timp.

Cum putem să ne actualizăm informațiile?

Pentru majoritatea dintre noi, cea mai bună metodă de a actualiza datele și de a economisi timp este prin intermediul aplicațiilor mobile. Majoritatea dintre ele transmit notificări care anunță clientul că este necesară o actualizare, iar procesul este destul de simplu și se face din confortul propriei locuințe.

Este foarte posibil însă ca această actualizare să nu poată fi făcută prin intermediul aplicației, fie pentru că aplicația nu permite, fie pentru că vorbim de persoane juridice. În cazul ING, pentru moment, persoanele juridice trebuie să se prezinte într-un birou fizic cu toate documentele necesare.

Ne anunță banca dacă este necesară actualizarea datelor?

Da. Majoritatea băncilor trimit notificări către datele de contact disponibile pentru client (e-mail, telefonic, mesaj text sau chiar la adresa de domiciliu) prin care li se recomandă actualizarea acestor date într-un timp cât mai scurt. În cazul în care această actualizare nu are loc, contul va fi mai întâi blocat și mai apoi închis.

Spre exemplu, ING Bank, în funcție de segmentul de clienți, trimite cel puțin 3 notificări, la intervale de o lună între ele, ultima înainte de a lua măsuri asupra relației clientului cu banca. La cea din urmă notificare, banca specifică faptul că în absența unei actualizări, relația urmează să fie încheiată.

Așadar, este foarte important să nu ignorăm niciodată mesajele de la bănci și să le citim mereu cu atenție.

Ce consecințe există dacă uităm sau refuzăm să oferim informațiile solicitate de bancă?

Odată cu adoptarea Legii nr.129/2019, banca este obligată să ceară informații suplimentare clienților. Banca notifică clientul și oferă acestuia un termen limită în care se poate încadra înainte de a se acționa asupra contului său.

Blocarea contului este ultima redută înainte de toate încercările de a obține clarificări și de a discuta transparent cu clientul, respectiv pentru a reuși actualizarea datelor contului său. Este o situație în care nici banca, nici clientul nu doresc să ajungă, în majoritatea cazurilor.

Odată cu blocarea contului, clienții au la dispoziție aproximativ o lună să își actualizeze datele pentru a putea debloca respectivul cont. În cazul în care clientul refuză să își actualizeze datele, contul va fi închis, iar banca va înceta colaborarea cu acesta.

Ce se întâmplă cu banii rămași în cont?

Pentru situațiile în care vorbim despre omisiunea sau refuzul clientului de a-și actualiza informațiile, în perioada în care contul este blocat el poate alege să îl lichideze prin transfer într-un alt cont. Dacă banii sunt legați de o tranzacție suspectă, banca este obligată de lege să raporteze cazul către autorități și ulterior pot primi un ordin de sechestru pentru fonduri.

Se încalcă GDPR?

Deși actualizarea datelor este un proces de rutină care presupune actualizarea datelor de identificare, există uneori întrebări care au legătură cu proveniența sau utilizarea banilor. Aceste întrebări pot fi incomode pentru clienți, însă e bine de știut că și acestea sunt prevăzute de lege și sunt obligatorii în cazul în care nu se poate identifica proveniența banilor sau în cazul în care sumele tranzacționate nu sunt în conformitate cu profilul tranzacțional declarat de către client la inițierea sau pe parcursul relației de afaceri.

Toate datele cerute de bancă nu încalcă GDPR-ul. Prelucrarea datelor de acest tip au un motiv legitim prevăzut de Legea nr.129/2019 și Regulamentul BNR nr.2/2019. Aceste aspecte sunt detaliate în Declarațiile de Confidențialitate ale băncilor în secțiunea dedicată datelor cu caracter personal.

Având în vedere că procedeul este unul nou implementat și vine cu obligații stricte și responsabilități mai mari pentru bancă decât pentru client, întrebările din formularul de actualizare a datelor prevăzut legal pot fi dintre cele mai diverse și personale. Este important de reținut că acest procedeu este prevăzut printr-o lege aplicată la nivel european și nu este un moft al unei băncii.

Toate băncile sunt obligate să notifice orice activitate suspectă, să actualizeze datele și să acționeze în consecință atunci când este cazul. Din păcate pentru clienții care nu dau importanță acestei obligații, aceștia se pot trezi cu neplăceri precum blocarea contului. Din fericire, de cele mai multe ori, odată cu blocarea contului, clientul contactează banca pentru a-și actualiza datele, contul este deblocat, iar activitatea este reluată normal.

Acest pas, însă, ar putea fi evitat, inclusiv neplăcerea creată dacă clientul răspunde din timp la notificările trimise de bănci. Trebuie luat în considerare faptul că nu este în interesul acestora să blocheze sau să închidă conturi, acest lucru afectând inclusiv business-ul.

Așadar, odată ce primiți mail-uri, mesaje sau apeluri de la bancă, este foarte important să răspundeți cerințelor acestora pentru a nu ajunge în postura de a avea fondurile blocate. Și să țineți minte că toate acestea au un scop, iar fiecare joacă un rol important în îndeplinirea acestuia: prin actualizarea datelor, contribuim cu toții la prevenirea intrării banilor murdari în economie.

Articol susținut de ING Bank.

Citește și alte episoade:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *