Daimler majorează cu 50% dividendul pentru anul 2020, deși în perioada de pandemie a beneficiat de subvenții de stat – Companii

Conducerea Daimler AG a decis în cadrul Adunării Generale anuale din 31 martie să acorde un dividend de 1,35 euro pe acțiune, pentru exercițiul financiar 2020. Acest lucru reprezintă o creștere cu 50% față de cel precedent. Politică de dividende a producătorului auto german face în prezent obiectul criticilor, deoarece Daimler a economisit 700 de milioane de euro anul trecut, prin munca pe termen scurt (Kurzarbeit) subvenționată de stat. Prin urmare, banii proveniți din impozitele contribuabililor aterizează în buzunarele acționarilor.

Dividendul din 2020 pentru exercițiul financiar 2019 a fost de 0,90 euro pe acțiune. Prin dispoziția Consiliilor de Administrație și de Supraveghere ale Daimler, acesta a crescut acum cu 0,45 cenți, comparativ cu anul precedent. Plata e scadentă în a treia zi bancară după Adunarea Generală Anuală, adică miercuri, 7 aprilie 2021.

Grupul Daimler a făcut pași mari în direcția mobilității electrice și dorește să atingă „mai devreme” obiectivul unei flote auto noi, neutre în materie de CO2, inițial stabilit pentru 2039. Acest lucru și altele fac parte din realizările companiei, cărora li s-a acordat un important timp de prezentare. Însă cine a urmărit fluxul live al producătorului auto Daimler, de la Carl-Benz-Arena din Stuttgart, nu a văzut mai nimic din nemulțumirea criticilor.

La Adunarea Generală anuală de miercuri, desfășurată virtual, nu au fost contra-argumente, opiniile nepopulare au fost oarecum filtrate. Din motive de protecție împotriva infecției cu Covid-19, acționarii au putut să își prezinte întrebările doar în avans. Li s-a răspuns scurt și concis, de pe ecrane.

  • Lockdown pentru dividende

Politica de dividende a Grupului Daimler este controversată. Anul trecut, Daimler a economisit în jur de 700 de milioane de euro aplicând Kurzarbeit (munca pe termen scurt) – și a crescut dividendele plătite acționarilor săi cu 50 %, la 1,35 euro pe acțiune. Un total de 1,4 miliarde de euro va curge către acționari. Din punct de vedere legal, această abordare poate fi greu contestată, dar cum se prezintă ea din punct de vedere etic?

Mișcarea civică Finanzwende a descris această politică a Daimler ca fiind „condamnabilă moral”, deoarece fondurile companiei, care ar trebui să asigure ocuparea forței de muncă și să prevină un eventual faliment, sunt transferate acționarilor ca profit.

„Daimler a aplicat Kurzarbeit unui procent de aproape 80 % din cei 170.000 de angajați ai săi, a redus mii de locuri de muncă și a solicitat programe generoase de subvenționare. Cu toate acestea, un dividend cu aproape 500 de milioane de euro mai mare decât în ​​anul precedent s-a decis la Adunarea Generală Anuală”, precizează activiștii civici.

La Berlin, manifestanții au înfășurat un Mercedes cu bandă roșie și albă și au agitat pancarte pe care scria „Fără ajutor de stat pentru acționari” și „Lockdown pentru dividende”.

„În cele din urmă există un minus pentru angajați și contribuabili, dar un plus pentru acționari – acest lucru nu poate fi explicat nimănui”, a spus Lena Blanken,de la Finanzwende. Ea a mai precizat: „Într-o criză, astfel de redistribuiri de bani pun în pericol solidaritatea societății și fundamentul pentru a depăși împreună o astfel de criză”.

  • Fonduri de stat transferate acționarilor

Manfred Bischoff, fostul președinte al Consiliului de Supraveghere al Daimler, ca și succesorul său, Bernd Pischetsrieder, au respins acuzațiile. „Presupunerea că dividendul ar fi plătit din banii contribuabililor, pe care i-am primit ca subvenții în timpul crizei, este pur și simplu greșită”, a spus ultimul. El a argumentat prin faptul ca indemnizația pentru munca de scurtă durată (Kurzarbeit) este o prestație de asigurare din fondul de șomaj.

Criticii reclamă însă faptul că beneficiile companiilor din munca pe termen scurt sunt acum subvenționate într-o măsură supradimensionată, din banii contribuabililor.

De la partidul Stângii, politicianul Fabio De Masi consideră că munca de scurtă durată legată de pandemia Corona a încetat demult să mai fie un beneficiu de asigurare, avându-se în vedere masivele nevoi financiare. „Este inacceptabil ca fondurile de stat să fie transferate acționarilor. Acolo unde statul ajută și salvează companiile, trebuie să existe o blocare a dividendelor”, a spus De Masi.

Organizația de mediu BUND a luat și ea poziție, indicînd faptul că, pe lângă indemnizația de muncă pe termen scurt și reducerea temporară a TVA-ului, Daimler a beneficiat în mod semnificativ de subvenții de cumpărare pentru hibrizi plug-in și mașini electrice, în a doua jumătate a anului 2020. Dividendul majorat a fost deci, în mare măsură, „cofinanțat de angajați și de contribuabili”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *