De ce Elon Musk este mult în fața lui Jeff Bezos în cursa spațială a miliardarilor

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Anul 2025 a început în forță la cursa rachetelor, fiindcă Elon Musk și al său SpaceX par să aibă un concurent serios. Jeff Bezos a obținut un prim succes cu racheta New Glenn, chiar dacă testul cu mega-racheta nu a mers perfect. De ce fostul șef al Amazon a preferat să aibă multă răbdare și să facă totul pas cu pas? De ce compania lui Bezos a rămas mult în urma SpaceX, deși Blue Origin a fost creată înainte de SpaceX?

Drumuri diferite spre orbita terestră

Jeff Bezon înființa compania Blue Origin în toamna lui 2000, în timp ce Elon Musk fonda SpaceX în primăvara lui 2002. Cu toate acestea, prima rachetă SpaceX avea să ajungă pe orbită în 2008, în timp ce prima rachetă Blue Origin, denumită New Shepard, avea să fie lansată în 2015.

La racheta New Glenn, care folosește șapte motoare, lucrul a început în 2013, iar numele a fost anunțat public în 2016, când Bezos spera ca primul zbor să aibă loc cel târziu în 2020. Primul zbor orbital a fost acum, în ianuarie 2025.

De ce a durat atât de mult la Bezos, în comparație cu Musk? A fost o chestiune de strategie și de gândire.

Elon Musk a fost dispus să riște totul

Cultura inginerească a SpaceX este faimoasă prin faptul că tolerează riscuri mari, în comparație cu uriașele companii din industria aerospațială. SpaceX face multe teste reale, duce racheta aproape de maximul rezistenței ei și vrea să facă un număr cât mai mare de încercări în cât mai puțin timp. Nu trebuie uitat că și racheta Falcon 9 a avut la început probleme, dar acum este super-fiabilă, după ani de reușite și teste.

Strategia se numește în engleză „break-it-then-fix-it” (strică și repară apoi), iar la SpaceX a funcționat și în trecut și a dus la rezultate bune, însă trebuie răbdare și curaj. Musk a fost „bătăios”, s-a luptat cu vechile mentalități din industria aerospațială și a reușit să-i convingă pe cei de NASA că poate produce rachete fiabile, chiar într-un moment în care prototipurile dezvoltate de SpaceX au avut mari probleme. Și mai important este că a dovedit că totul se poate face bine și la costuri mult mai mici.

Istoria SpaceX arată că Musk a fost, de mai multe ori, dispus să riște totul, iar compania a fost de mai multe ori la un pas de faliment, până să devină un partener de încredere al NASA, cum este în prezent, când lansările sale sunt cruciale. Este suficient să oferim exemplul celor doi astronauți „blocați” din iunie 2024 pe Stația Spațială Internațională, din cauza problemelor tehnice ale capsulei Boeing Starliner: ei vor fi aduși pe Terra de o capsulă Dragon de la SpaceX!

Bezos – „pas cu pas, fără cruțare”

Deși Blue Origin a fost înființată înainte de SpaceX, Bezos a ales să fie foarte secretos, iar presa a avut acces în sediul Blue Origin abia în 2015, la 15 ani de la înființarea companiei.

„Spre deosebire de Musk, Bezos nu se grăbea. Era fericit să experimenteze și să dea greș, să testeze idei noi, chiar dacă fuseseră încercate și de alții fără rezultat. Bezos avea resursele unei răbdări inepuizabile”, scrie jurnalistul Christian Davenport, în cartea „Baronii spațiului”.

Motto-ul companiei era „Gradatim Ferociter”, ceea ce înseamnă „pas cu pas, fără cruțare”, ideea exprimată de Bezos fiind că ajungi mai repede la destinație cu pași mici și hotărâți și prin avansuri intermediare semnificative, decât dacă te grăbești mereu.

Gândirea lui Bezos se regăsește cel mai bine într-un simbol de pe stema companiei: două broaște țestoase care privesc către stele – un omagiu adus învingătorului din fabula Iepurele și broasca țestoasă.

Christian Davenport explică: „Broasca țestoasă era mascota companiei Blue Origin și era întruchiparea unei zicale preferate a lui Bezos, <Încet înseamnă fără cusur, iar fără cusur înseamnă rapid>. Era opusul SpaceX care avea deviza: <Capul aplecat. Cu toată viteza înainte!>”.

Încă din primii ani Bezos avea însă visuri mari: „La un moment dat, Blue își va îndrepta atenția de la New Shepard către crearea unei flote de vehicule orbitale. Acestea sunt mult mai complexe decât vehiculele suborbitale și tranziția către sisteme de vehicule orbitale va extinde structura și capacitățile companiei”, explica Bezos, într-o scrisoare-manifest citată în volumul Baronii Spațiului.

Bezos a vorbit de mai multe ori despre cum își imaginează un viitor în care milioane de oameni vor lucra și locui undeva în spațiu, iar Blue Origin a fost creată pentru a ajuta aceste planuri să devină realitate. ”„Vom construi un drum către spațiu și apoi se vor întâmpla lucruri uimitoare”, promitea șeful Blue Origin, în 2019.

Bezos și-a împlinit în iulie 2021 visul de a ajunge în spațiul cosmic, iar în capsula rachetei New Shepard a fost împreună cu fratele său Mark, cu Wally Funk (82 de ani) și cu un tânăr olandez ce are un tată foarte bogat. Racheta reutilizabilă s-a lansat din Texas în jurul orei 16.10, iar în mai puțin de 3 minute a atins peste 3.500 km/h. Tot zborul a durat 11 minute și cei din capsulă au trecut de 100 km altitudine. Racheta care poartă numele lui Alan Shepard, primul american care a ajuns în spațiu, acum 63 de ani, a dus atunci pentru prima oară în zbor suborbital și echipaj uman.

Blue Origin nu a trebuit să lupte pentru supraviețuire

Într-o analiză despre concurența dintre cei doi miliardari, The Economist explică faptul că și din cauza miliardelor „pompate” de Jeff Bezos în companie, drumul ei a fost unul mai lent și mai puțin tulbure decât cel al SpaceX. Musk, neavând bani în cantități nelimitate, a trebuit să se lupte pentru supraviețuirea SpaceX și să fie agil în mișcări, pentru a ajunge să câștige încrederea NASA și să obțină contracte. La Blue Origin nu a fost pusă în pericol existența companiei de-a lungul timpului și nu a fost la orizont „spectrul” falimentului.

Blue Origin a adus oameni de la marile companii aerospațiale, nu a vrut să riște mult și nu a fost presată de timp în primii ani. Un moment esențial a fost cel în care Bezos s-a retras de la șefia Amazon, în iulie 2021, pentru a-și dedica timpul companiei Blue Origin. Într-un interviu de al final de 2023, el admitea că lucrurile trebuie să se miște mult mai repede la compania spațială și acest lucru se întâmplă deja.

În decembrie 2023, la conducerea Blue Origin trecea un director foarte respectat de la Amazon, Dave Limp, care declara după numire că lucrurile trebuie să se apese pedala e accelerație la compania spațială, iar asta însemna că trebuie să-și asume mai multe riscuri. „Poate că am căutat să atingem perfecțiunea la prea multe lucruri”, reflecta Limp.

Blue Origin nu pornea „de la zero” și nu stătuse degeaba: fusese printre cele trei companii alese să realizeze designul modulului cu care NASA vrea să ducă oameni pe Lună după 2026, vinde rachete către United Launch Alliance, iar racheta New Shepard a făcut și zboruri de test, dar și zboruri pentru diverse experimente științifice și pentru turism spațial.

Planuri mari pentru Blue Origin după New Glenn

Zborul inaugural al New Glenn de la mijloc de ianuarie a fost un succes pentru că racheta a ajuns pe orbită, dar NU a fost un succes total, fiindcă una dintre trepte nu a putut fi recuperată și nu a aterizat ușir pe barja prgătită în acest scop. Însă acest obiectiv secundar nu era cel de bază, ci a fost adăugat și din ambiție, oficialii companiei spunând că sunt șanse mici ca totul să meargă 100% bine încă de la primul zbor.

Într-o analiză New York Times se explică faptul că primul zbor New Glenn duce compania lui Bezos la un nivel superior de credibilitate, fiindcă după mulți ani în care Bezos a vorbit despre planurile pentru explorarea spațială, se și întâmplă ceva concret cu o mega-rachetă orbitală.

Cu racheta New Glenn – înaltă cât un bloc cu 32 de etaje – Jeff Bezos și oamenii săi au planuri mari: :să devină un concurent real pentru SpaceX, lansând pe orbită sateliți comerciali și militari și transportând sonde spațiale, dar și astronauți. New Glenn poate transporta până la 45 de tone pe orbită, ceea ce înseamnă mai puțin de jumătate față de capacitatea rachetei Falcon 9 de la SpaceX. dar mai puțin decât „nava amiral” Falcon Heavy (63,8 tone), se explică într-o analiză AFP.

Așteptările sunt mari: se speră că viitoare prototipuri New Glenn vor putea efectua șase-opt zboruri în acest an și mult mai multe anul viitor. Pare enorm, însă cu cât cadența va fi mai mare, cu atât se pot testa mai multe tehnologii utile pe viitor. Următorul zbor de test ar trebui să fie în primăvară.

Blue Origin lucrează la designul unei viitoare stații spațiale denumită Orbital reef, construiește pentru NASA o capsulă selenară numită Blue Moon și dezvoltă și Blue Ring, un vehicul care ar putea muta sateliți pe orbita terestră. Amânări vor fi clar, din cauză că apar des probleme tehnice la tot ce ține de misiunile spațiale, însă cert este un lucru: Blue Origin are o mulțime de planuri, scrie New YorK Times, într-o analiză despre viitorul companiei.

Mai mult, Amazon vrea să aibă în viitor propria „constelație” de sateliți pentru internet, sub numele Project Kuiper, care să concureze cu Starlink de la SpaceX.

Jeff Bezos speră că Blue Origin va avea, prin mega-rachetele sale și prin capsulele ce vor fi dezvoltate, un rol important după 2030 în viitoarele programe Artemis ale NASA, programe care vor explora Luna și vor duce la construcția unei baze lunare.

Racheta New Glenn vine într-un moment special al explorărilor spațiale, fiindcă Trump își începe mandatul, vrea să facă schimbări la NASA și este dornic să lucreze cu companii private care se mișcă mai repede și obțin mai repede rezultate. Nu va fi pentru Blue Origin deloc ușoară lupta cu SpaceX pe viitor, mai ales că Elon Musk este un personaj influent și la nivel politic și este prieten cu Trump.

Bezos a spus recent că speră să se ajungă în punctul în care compania Blue Origin să facă mai mulți bani decât Amazon, iar asta însemnă că New Glenn și alte viitoare rachete mari nu se vor „mulțumi” doar să pună sateliți pe orbită pentru diverse companii.

Scenariul ideal pentru Bezos ar fi ca Blue Origin să fie inclusă în cât mai multe proiecte de multe miliarde de dolari – pentru construcția de capsule spațiale, dar și pentru asamblarea unor viitoare stații spațiale.

spot_img