Autoritatea europeană de reglementare în domeniul siguranței aeriene își va lua tot timpul necesar pentru a aproba avionul de pasageri C919 al Chinei, a declarat pentru Reuters cel mai înalt oficial al acesteia, dezumflând astfel speranțele Beijingului de a pătrunde rapid pe o piață marcată de penuria de avioane și de criza privind siguranța de la Boeing, transmite Reuters.
Avionul chinez C919Foto: STR / AFP / Profimedia
China își intensifică presiunea pentru ca alte țări să-i aprobe noul său avion, dar surse din industrie au avertizat că aprobările din partea autorităților de reglementare occidentale ar putea dura ani de zile.
Avionul cu corp îngust COMAC C919 – conceput pentru a concura cu cele mai bine vândute modele ale constructorilor de avioane care domină piața – Airbus și Boeing – a intrat în serviciu în China în luna mai a anului trecut, după ce a obținut certificarea de siguranță internă în 2022.
„Este prea nou pentru noi”
Luc Tytgat, directorul executiv interimar al Agenției pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană (EASA), a declarat că producătorul chinez a cerut inițial aprobarea europeană în 2019, înainte ca pandemia COVID-19 să oprească lucrările.
Aceasta a revenit în noiembrie, solicitând ca procedurile să fie finalizate până în 2026.
„Sincer, nu știu dacă vom putea să o facem încă: avionul este prea nou pentru noi pentru a ști cât de ușor sau dificil va fi”, a declarat el într-un interviu la sediul EASA din Köln. „Din 2019, lucrările (la avion) au continuat în China, așa că acum trebuie să fim informați cu privire la schimbări”, a adăugat el.
Declarațiile vin la câteva săptămâni după ce producătorul de avioane de stat din China a prezentat avionul C919 cu un zbor demonstrativ la Salonul Aeronautic din Singapore.
China îl prezintă ca pe o alternativă la Airbus și Boeing
China îl promovează ca pe o nouă alternativă într-un moment în care listele de comenzi ale Airbus sunt pline, iar Boeing se confruntă cu probleme legate de calitatea producției pentru modelul său 737 MAX.
Pentru a obține contracte de export semnificative, C919 trebuie să fie acceptat pe scară largă de autoritățile de reglementare străine, mai ales cu EASA și Administrația Federală a Aviației din SUA.
Potrivit unui acord UE-China semnat în 2019, autoritățile de reglementare europene trebuie să decidă dacă vor acorda propria „validare” a certificării jetului de către China pentru a se asigura că orice importuri respectă propriile standarde de siguranță.
Fără această validare, C919 nu poate zbura în Europa.
Nicio companie aeriană europeană nu se grăbește să comande avionul C919
Declarațiile făcute de Tytgat au dat de înțeles că EASA se află în etapa de „familiarizare tehnică”, despre care experții spun că este prima parte a unui proces de certificare care poate dura cinci ani sau mai mult.
Autoritățile de reglementare occidentale au înăsprit condițiile de certificare a avioanelor de la accidentele fatale cu Boeing 737 MAX din 2018 și 2019, care au scos la iveală defecte de proiectare și supraveghere.
De asemenea, este de așteptat ca analiza să fie deosebit de amânunțită pentru primul avion al unui nou producător.
Transportatorul irlandez de buget Ryanair a declarat în trecut că va analiza varianta de a achiziționa avionul chinezesc.
Cu toate acestea, până în prezent, nicio companie aeriană europeană nu a presat AESA să accelereze lucrările de certificare pentru a putea plasa o comandă, a declarat Tytgat.