EUobserver: Relatările despre ‘partida de sex’ a lui Szájer reflectă gradul de control pe care Orbán îl are asupra presei – International

Dacă ați urmărit știrile din Ungaria în această săptămână, v-ați putut da seama cu ușurință de versiunea foarte diferită a participării europarlamentarului József Szájer la ‘orgia gay’ și de cât de evidentă este ipocrizia partidului Fidesz, de guvernământ, un partid care a militat pentru valorile familiei tradiționale și care a îngrădit drepturile comunității LGBTI.

Din relatările apărute în presa publică și în cea proguvernamentală nu ați fi aflat decât că Szájer, un aliat important al premierului Viktor Orbán, a cerut scuze familiei și alegătorilor după ce a încălcat măsurile de combatere a virusului Covid-19 participând la o petrecere dintr-un imobil din Bruxelles – fără să aflați și contextul sau mai multe detalii.

Cazul lui Szájer dovedește măsura în care guvernul Ungariei poate controla evenimentele cu caracter politic din țară, unde presa independentă este de 10 ani atacată.

Marți (1 decembrie), când a apărut știrea despre Szájer, portalul radioului de stat al Ungariei, pe tema celor mai noi știri cu ultimele procente de sprijin față de Orbán, publica următoarele: “Nicicând ungurii nu au mai fost atât de mulțumiți de vreun alt premier”.

Marți seara, programul de știri al canalului public de televiziune transmitea declarația lui Szájer, scoțând în evidență numai scuzele.

Agenția publică de presă, MTI, transmitea doar o scurtă relatare – scoasă din context – despre declarația lui Szájer, în care se recunoștea că el participase la o petrecere într-un imobil, dar se nega că el s-ar fi drogat și că pastilele de ecstasy, pe care poliția le-a găsit în geanta sa, ar fi fost chiar ale lui.

Miercuri, jurnaliștii site-ului de știri Telex.hu – înființat cu câteva luni în urmă de jurnaliștii care au plecat de la cel mai mare portal de știri, Index.hu, după ce acesta a intrat tot mai mult sub controlul guvernului, au fost opriți atunci când au încercat să le pună întrebări miniștrilor care soseau la o reuniune pe tema ‘cazului Szájer’. Polițiștii au format totodată un cordon în jurul clădirii unde avea loc reuniunea.

Portalurile proguvernamentale de știri au reprodus declarația lui Szájer, tot scoasă din context, și s-au grăbit să pună în discuție momentul în care a avut loc raidul poliției – respectiv, dezbaterile pe tema statului de drept european – dând de înțeles că serviciile străine de informații au încercat să-i întindă o cursă politicianului Fidesz.

Un singur portal proguvernamental, Pesti Srácok, a avertizat într-un editorial pe prima sa pagină că incidentul ar putea avea repercusiuni ‘la scară națională’ asupra alegerilor din 2022.

Unică prin gravitate

Gábor Polyák de la Mérték Media Monitor, o instituție de presă, a declarat pentru EUobserver că presa guvernamentală a tratat problema cu grijă, lansând teorii despre implicarea serviciilor străine de informații și omițând total faptul că Szájer participase la o orgie gay.

În ultimul deceniu, Fidesz a construit un imperiu de presă controlând mai întâi presa publică și transformând-o în purtător de cuvânt al guvernului. Ulterior, oameni de afaceri aliați ai guvernului au preluat controlul treptat asupra presei private.

Amintind cercetări anterioare ale celor de la Mérték, o organizație cu sediul în Budapesta, Polyák a spus că doar o treime dintre repondenți consultau o presă diversă, în timp ce un proncent de 80% dintre celelalte două treimi rămase era dominat de presa aliată partidului Fidesz.

În același timp, cele mai independente instituții de presă luptă din greu să răzbată prin ecoul din camerele guvernului.

Polyák a adăugat că RTL Klub, cel mai urmărit canal comercial de televiziune din Ungaria, a fost singurul care a ajuns să aibă o audiență semnificativă printre alegătorii partidului Fidesz.

Polyák spune că guvernul Fidesz a reușit să ajungă la această poziție dominantă prin cheltuieli masive din banii contribuabilor, investite în organe de presă proguvernamentale și de stat.

În clasamentul anual publicat de Reporteri fără Frontiere, un ONG francez, Ungaria a ajuns pe locul 89, după ce, în 2010, atunci când Orbán a venit la putere, țara ocupa locul 23.

Anul trecut, un raport al organizației Reporteri fără Frontiere constata că “gradul de control asupra presei este fără precedent printre statele membre ale UE“.

Joi (3 decembrie), Comisia Europeană va publica Planul de Acțiune pe tema Democrației, în parte din dorința de a întări libertatea presei și pluralismul în Europa.

Iar Polyák afirmă că singurul ajutor eficient pentru presa independentă din Ungaria ar fi o finanțare din partea UE.

“Ungaria este un caz unic, nicăieri presa nu se mai află într-o situație atât de proastă, nici măcar în alte țări cu asemenea tendințe populiste. E nevoie de bani”, spune el, pe de altă parte, afirmând totodată că înțelege temerile UE legate de finanțarea directă într-o atmosferă politică atât de nocivă.

EUOBSERVER (preluare Rador)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *