Fenomenul din sălile de fitness: efectul pre-workout în exces din cauza influenței rețelelor de socializare

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

În sălile de fitness, de câțiva ani, se observă un fenomen, deși sportul înseamnă sănătate. Era și înainte de pandemie, dar nu la fel ca acum. Foarte multe persoane, în special tineri, folosesc un supliment care se numește pre-workout (pre-antrenament). Problema este că a ajuns să fie utilizat prea des și în cantități prea mari, așa încât mulți încep să nu se simtă bine (palpitații, leșin și multe altele). Efectele pe termen lung sunt mult mai grave pentru cei care fac abuz de aceste substanțe.

Actvivitati la sala de fitnessFoto: Piotr Zajda | Dreamstime.com

De ce s-a ajuns aici? Influența unor persoane de pe rețelele de socializare, care primesc bani pentru a promova așa ceva, are o putere foarte mare.

Foarte pe scurt:

  • Tot mai mulți tineri folosesc suplimente pre-workout, unii în exces, chiar de câteva ori pe zi
  • Unele persoane ajung să aibă probleme la scurt timp după ce le iau și se simt rău în sala de fitness
  • dr. Florin Ioan Bălănică: Prin utilizarea de pre-workout sistemul cardiovascular este suprautilizat. Rinichiul este stresat și suprautilizat. Surparenala intră în stres printr-o stimulare constantă.
  • Rinichiul este afectat prin partea de excreție și prin faptul că nu va face față eliminării de acid uric, produsul metabolic al proteinelor – dr. Florin Ioan Bălănică
  • Ficatul va intra într-o zonă în care din proteină va face chiar rezerve de grăsime pentru că o va considera ca sursă energetică principală, ceea ce nu este corect din punct de vedere metabolic – – dr. Florin Ioan Bălănică
  • Oamenii citesc și se informează din surse nepotrivite
  • Arnold Schwarzenegger recomandă o cafea înainte de sală
  • Claudiu Jeler despre pre-workout: Ca și frecvență, ar recomanda una redusă, adică înaintea antrenamentelor mai solicitante. Poate crea dependență, deci performanțe reduse atunci când nu-l iei.
  • Jeler: Abuzul de astfel de suplimente poate genera migrene, grețuri, mâncărimi și creșterea tensiunii pentru cei care au probleme cu inima.
  • Arnold Schwarzenegger: Dacă doriți să pierdeți grăsime, trebuie mai întâi să aveți obiceiuri bune care să susțină o dietă sănătoasă, să vă ajute să faceți exerciții fizice constant și să aveți un somn bun

Un tânăr cu mușchii pompați intră în vestiar, își pune geanta pe bancă, o deschide și scoate o cutie. Când o desface, se vede praf alb în aer. Cu o cupă de plastic pune supliment într-un shaker, adaugă apă și bea. Apoi intră în sală și începe să lucreze cu greutăți mari.

Cam așa arată reclamele la astfel de suplimente. În anumite cazuri este vorba despre activități în aer liber. Se dă senzația că fără ele nu prea poți face sport.

În același timp, pe rețelele de socializare diverse persoane care fac sport arată ce suplimente iau, le laudă că sunt bune, că le-au mărit mușchii și că le consumă zilnic.

Tinerii sunt ușor influențați. Nu stau să verifice dacă persoana respectivă are dreptate și ce studii există în domeniu.

Au apărut și influenceri, în străinătate, care nu recomandă folosirea abuzivă a acestor pre-workout-uri. Unii chiar arată studiile de unde și-au luat informația. De exemplu, a fost o dezbatere aprinsă, la un moment dat, despre suplimentul BCAA, dacă este bun sau rău.

Cercetările arată că nu prea folosește la nimic, fiind doar bani aruncați. Mulți spun că se simt mai bine după ce iau, dar recunosc că ar putea fi doar efect placebo.

În general, persoanele care fac sport sunt atente la ce mănâncă. Așadar, dacă ai o masă echilibrată nu ai nevoie de suplimente.

Se poate face sport fără suplimente? Evident că da. Majoritatea antrenorilor personali știu efectele pre-workout-ului, pentru că îl văd în săli. Ei nu iau acele suplimente.

Am discutat cu persoane care activează în domeniu, nu le recomandă, dar nu vor să vorbească oficial despre asta pentru că își doresc să fie sponsorizate de firmele care vând așa ceva. Ne-au spus că pur și simplu li s-ar închide o ușă. Deci… este vorba despre bani, în final.

Mai sunt și excepții. Un antrenor personal din București a postat recent un clip în care roagă persoanele care vin la sală să nu mai ia pre-workout dacă nu au nevoie, menționând că „ăla se ia doar când ești obosit și vrei să faci sport, nu aiurea înainte de fiecare antrenament”.

De ce a zis asta?

Din ce în cel mai des a văzut că unele persoane încep să se simtă rău, au amețeli, palpitații, se albesc la față. Nu pentru că efortul a fost prea mare, ci pentru că au abuzat de prea mult de suplimentul ăsta.

Nu e singura sală din București în care din cauza consumului excesiv de substanțe tinerii au probleme de sănătate. Am auzit recent și de alte două săli cu situații similare. Unii îl consumă chiar de 3 ori pe zi, iar alții le amestecă pentru că, la fel, au văzut pe rețelele de socializare că funcționează.

Problema poate că că-și doresc să ajungă acolo unde unii au muncit ani de zile, dar într-un timp extrem de scurt.

Ce probleme poate cauza folosirea în exces a unor suplimente

HotNews.ro a discutat cu dr. Florin Ioan Bălănică, specializat în terapie medicală nutrițională și psihonutriție.

„Prin utilizarea de pre-workout sistemul cardiovascular este suprautilizat. Rinichiul este stresat și suprautilizat. Surparenala intră în stres printr-o stimulare constantă. Avem un exces al unor nutrienți pe care acea persoană nu i-a înglobat/integrat în meniul respectiv”, a afirmat dr. Bălănică.

De exemplu, spune doctorul, pentru a putea să scădem în greutate avem nevoie de 1,2-1,5 până la 2 grame de proteină pe kilogram corp: „asta înseamnă că trebuie să includem orice formă de suplimentare în meniul nostru zilnic în așa fel încât acest necesar să fie unul corect”.

  • De aici mai departe vorbim și despre necesarul de carbohidrați, fără de care nu putem să obținem performanță la sală și nu putem să avem energie. Momentul în care trebuie să consumăm alimente raportat la antrenament este important, precum și ceea ce consumăm la masa respectivă.

„Nu este sănătos să consumăm în exces suplimente, indiferent de natura lor, dacă nu suntem pregătiți pentru asta, dacă nu avem antrenorul și medicul potrivit și dacă nu ne dorim performanță”, a explicat dr. Florin Ioan Bălănică.

Sumarizând, doctorul ne-a spus care sunt efectele:

  • Excesul proteic duce ca funcția renală și hepatică să fie afectate
  • Rinichiul este afectat prin partea de excreție și prin faptul că nu va face față eliminării de acid uric, produsul metabolic al proteinelor.
  • Ficatul va intra într-o zonă în care din proteină va face chiar rezerve de grăsime pentru că o va considera ca sursă energetică principală, ceea ce nu este corect din punct de vedere metabolic. Carbohidratul este prima sursă principală de energie.
  • Discutăm și despre activitatea electrică a inimii. Inima este o pompă care funcționează într-un joc al ionilor sodiu și potasiu.

„Pe termen lung în niciun caz pacientul de felul acesta nu-și va obține rezultatul la sală. Dezamăgirea va fi chiar și din punct de vedere mental și motivațional. Nimic nu funcționează forțat dar, din păcate, majoritatea oamenilor când doresc să producă o schimbare nu sunt pregătiți mental pentru asta”, a explicat dr. Bălănică.

Ne-a mai spus că adolescenții, în special băieții, doresc o masă musculară bună, să arate bine și să obțină aceste rezultate repede.

„A consuma la această vârstă proteină în exces sau a forța articulațiile prin greutăți mai mari de 2-3 kilograme poate avea pe termen lung efecte ireversibile osteoarticulare și, totodată, la nivelul sistemului hormonal”, a explicat doctorul.

  • Testosteronul este cel care produce masă musculară și masa musculară întreține nivelul de testosteron pe termen lung. Interesul oricărui băiat în creștere este să se dezvolte atât din punct de vedere hormonal cât și al masei muscare adaptat vârstei și necesităților perioadei respective.

Problema, spune doctorul, este că oamenii citesc și se informează din surse nepotrivite. Apoi, este vorba despre dorința oamenilor de a obține rezultate rapide și, întotdeauna, vor merge pe o soluție care să le dea aceste rezultate rapide, lucru care este cel puțin discutabil din punct de vedere al stării de sănătate.

Ce consumă Claudiu Jeler – antrenor personal și cum vede suplimentul pre-workout

I-am cerut părerea lui Claudiu Jeler, antrenor personal, despre pre-workout.

Potrivit acestuia, orice pre-workout decent conține:

  • Beta-alanină – care previne instalarea oboselii musculare și totodată crește anduranța musculară,
  • Citrullină care îmbunătățește circulația sângelui, crește performanța, îmbunătățește recuperarea și poate stimula ușor secreția de hormon de creștere, și
  • Cafeină – care-ți crește nivelul de energie

„Mai nou sunt și fără cafeină, care au un beta-alanina și citrullina în cantități ușor crescute și mai au ceva BCAA. Pe lângă cele de mai sus, mai sunt și tot felul de ingrediente (stimulente) ca taurina, tirozină, arginină, arome și îndulcitori (chimicale) etc. – similar cu conținutul energizantelor din supermarket”, a explicat el.

El, personal, nu folosește. Așadar pre-workout-ul său este un espresso.

„În opinia mea, cred că este o chestiune mai mult de confort psihic decât vreun beneficiu fizic real (utilizarea de pre-workout n.r). Desigur, pentru cei care se știu suferinzi de boli de inimă sau sunt sub medicație în urma unui astfel de diagnostic, nu este deloc recomandabil”, a mai arătat Jeler.

Ca și frecvență, ar recomanda una redusă, adică înaintea antrenamentelor mai solicitante. Poate crea dependență, deci performanțe reduse atunci când nu-l iei.

Totodată, spune el, abuzul poate genera migrene, grețuri, mâncărimi și creșterea tensiunii pentru cei care au probleme cu inima.

„Dar, ca și concluzie, dacă un om sănătos, și în formă, folosește un pre-workout de calitate, în mod decent, poate avea un confort psihic și un boost de energie în timpul antrenamentelor mai solicitante fără să aibă efecte adverse. Secretul stă în echilibru”, concluzionează antrenorul.

Ce recomandă Arnold Schwarzenegger în newsletter-ul zilnic

Arnold Schwarzenegger recomandă, în unele dintre newsletterele pe care le trimite zilnic celor abonați, cafea înainte de sală.

Citând un studiu, el spune că dacă bei cafeină (echivalentul unei cești de facea) cu 30 minute înainte de sală, crește oxidarea grăsimilor cu 11% atunci când este consumată dimineața și cu 13% după-amiază.

Astfel, cafeaua susține procesul de ardere a grăsimilor.

Totuși, afirmă Arnold, înainte de a vă dubla dependența de cafea, îmbunătățirile sunt relativ mici (deși nu complet nesemnificative).

„Dacă doriți să pierdeți grăsime, trebuie mai întâi să aveți obiceiuri bune care să susțină o dietă sănătoasă, să vă ajute să faceți exerciții fizice constant și să aveți un somn bun”, arată Schwarzenegger.

A mai zis: Dacă nu mănânci bine (consumi prea multe calorii), faci sport, dormi mai puțin de 7 ore, atunci nicio cantitate de cafea nu va aduce schimbările pe care le dorești. Dacă ți-ai construit obiceiuri bune, atunci puțină cafea înainte de exerciții îți poate oferi un impuls.

Legat de pre-workout el este adeptul alimentației sănătoase.

Afirmă că dacă aveți de gând să faceți activitate de lungă durată (în special anduranță, cum ar fi alegare ciclism etc), doriți să dezvoltați masă musculară sau încercați să maximizați performața sau puterea, probabil ar trebui să consumați carbohidrați înainte de antrenament.

„În aceste situații, aproximativ 20-40 grame de carbohidrați (sau 1-2 felii de pâine sau o banană) sunt de ajuns. Trebuie doar să vă asigurați că le combinați cu 20-40 grame de proteine”, arăta el, precizând că dacă faci sport mai puțin de o oră, nevoia de carbohidrați este mai mică. Până la urmă ține de fiecare cum se simte mai bine dacă consumă mai mult sau mai puțin.

Sursă foto: Dreamstime.com

spot_imgspot_img