Jumătate din companii nu reclamă fraudele. De ce sunt băncile un teren fertil pentru fraudă – Capital

Pandemia a accelerat transferul infracționalității în mediul online, a extins sfera companiilor expuse riscului, generând astfel o altă „pandemie”: cea de fraudă.

Multe companii nu raportează fraudele, de teama publicității negative, iar asta amplifică în continuare riscul de fraudă

Din păcate, mai mult de jumătate dintre fraude nu sunt raportate organelor de urmărire penală de către companii, de teama publicității negative. Acest cerc vicios nu face decât să amplifice riscul de fraudă, iar din acest motiv companiile au nevoie de specialiști care să aplice proceduri investigative și tehnici specifice de combatere a fenomenului fraudulos.

Studiile arată că, la nivel global, aproape 1 din 2 companii (47%) a fost afectată de fraudă în 2019 și 2020, ceea ce reprezintă al doilea cel mai ridicat nivel de fraudă din ultimii 20 de ani. Astfel de incidente generează pierderi însemnate din veniturile unei companii, iar complexitatea fraudei este direct proporțională cu mărimea organizației în care se produce.

Peste o treime din frauda comisă în interiorul companiilor, realizată de proprii angajaţi

Indiferent de industrie, peste o treime din frauda comisă în interiorul companiilor este realizată de angajații proprii, iar fraudatorii fac parte, în egală măsură, din middle management, top management sau lucrează în departamente operaționale.

Acesta concluzii au fost prezentate la Fraud Summit 2021, primul eveniment din România dedicat investigaţiilor antifraudă şi combaterii fraudei. Peste 20 de specialişti antifraudă din companii, organizații neguvernamentale, instituții publice și autorități au luat parte la evenimentul organizat de SPIA România şi firma de avocatură act Botezatu Estrade Partners.

Andrei Croitoru, Managing Associate act Botezatu Estrade Partners: „Din păcate, mai puțin de jumătate (49%) din fraude sunt raportate organelor de urmărire penală. Cele mai multe companii aleg să rezolve problema intern, pentru că se tem de publicitate negativă, însă lipsa de conștientizare a riscului de fraudă inoculează ideea că, de fapt, aceasta nu ar exista.

Totodată, foarte puține companii au propriile mecanisme de verificare și control sau proceduri de due diligence. Cele mai multe află că au o problemă în interior de la ceilalți angajați, care își anunță superiorii atunci când observă o neregulă. Impactul fraudei asupra organizațiilor este semnificativ, dar prea puțin conștientizat.

De aceea, orice companie trebuie să fie atentă și să raporteze orice problemă de securitate, pentru că frauda poate apărea oriunde și nu se pune problema dacă se produce, ci când se produce.”

Băncile reprezintă un teren fertil pentru fraudă

Principalul motor al fraudei sunt banii, iar bărbații produc fraude cu prejudicii de trei ori mai mari decât cele comise de femei. Cu toate că există un echilibru între numărul fraudelor produse de un singur individ și grupuri infracționale, prejudiciul generat este de 4-5 ori mai mare în cazul grupurilor organizate decât în cazul fraudei comise de o singură persoană.

Conform specialiștilor prezenți la Fraud Summit 2021, în România, băncile sunt un teren fertil pentru fraudă, din cauza multitudinii de actori implicați, a tranzacţiilor efectuate și a produselor folosite. În cazul băncilor, riscul de fraudă este multidirecţional.

Astfel, instituţiile bancare pot fi fraudate de clienți, de angajați, de terți, de acționari sau chiar de cei aflaţi la conducerea companiei, prin legislația interpretabilă și uneori incompletă. De asemenea, cel mai fraudat produs la băncilor sunt cardurile, aproape jumătate din totalul infracțiunilor comise în cazul instituțiilor bancare fiind reprezentate de fraudă cu cardurile.

Nicolae Bîrlă, specialist antifraudă, SPIA România: „Fraudele lasă întotdeauna urme și se pot demonstra cu ajutorul specialiștilor. Modurile de operare ale suspecților sunt într-o continuă dezvoltare, iar investigatorii antifraudă se specializează zilnic, în pas cu evoluţia fenomenului criminal.

De altfel, este crucial ca eforturile antifraudă să încerce mereu să fie cu un pas înaintea fraudatorilor. Este important ca, imediat ce a fost descoperită, frauda să fie raportată și investigată, pentru ca prejudiciul să fie recuperat rapid.”

Sursa foto: Dreamstime

NEWS 2.0
www.news20.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *