Majoritatea asociațiilor de elevi din România critică măsurile comunicate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării solicitând ferm guvernanţilor să nu adopte noi OUG

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBc), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM), Asociaţia Elevilor din Mureş (AEMs) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) critică măsurile comunicate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi solicită ferm guvernanţilor să nu adopte Ordonanţa de Urgenţă

Miercuri, 19 mai, Ministerul Educaţiei a publicat un comunicat de presă în care a menţionat, la nivel de ultim paragraf, faptul că proiectul de Ordonanţă de Urgenţă ce reglementează decontul navetei va fi votat în următoarea şedinţă de Guvern. Reprezentanţii elevilor au criticat profund încă de la publicarea primului proiect similar de OUG măsura, şi consideră că Ministerul Educaţiei dă dovadă de ignoranţă şi de dezinteres.

La momentul actual, Legea nr. 226/2020 prevede gratuitatea la transportul judeţean. Astfel, elevii se duc şi primesc abonamentul gratuit de la operatorii de transport, pe baza carnetului de elev, urmând ca operatorului să îi fie decontate anumite cheltuieli de către Consiliul Judeţean, în baza contractului de serviciu public.

În ciuda faptului că a trecut peste un an de la promulgarea Legii nr. 226/2020, elevii încă sunt nevoiţi să îşi achiziţioneze abonamentele la preţ întreg, fiind victime ale dezinteresului autorităţilor locale şi centrale.

În acest moment, legea nu se aplică deoarece încă de la elaborarea bugetului de stat, nu a fost prevăzut nici măcar 1 leu pentru transportul elevilor, iar Ministerul Educaţiei încearcă în aceste momente să lase impresia că problema s-ar rezolva după adoptarea ordonanţei.

Susţinem şi punem accentul pe respectarea legislaţiei în vigoare, mai legea nr. 226/2020, fără necesitatea altor norme de aplicare.

Proiectul de Ordonanţă prevede trecerea transportului judeţean în procedură de decont, fiind astfel eliminată gratuitatea, elevii navetişti fiind nevoiţi, în teorie, să îşi achiziţioneze abonamentele la preţ întreg din sume proprii, urmând să le fie decontat parţial preţul de către unitatea de învăţământ.

Mai mult, trecerea la o procedură de decont a fost introdusă la pachet cu tarife maximale impuse operatorilor de transport. Legislaţia europeană în vigoare prevede obligaţia de a încheia contracte de servicii publice pentru a stabili restricţii operatorilor privaţi, tarifele maximale fiind în contradicţie cu acestea. Naveta elevilor va ajunge astfel să fie decontată parţial sau deloc, deoarece preţurile prevăzute de tarifele maximale nu vor corespunde cu cele reale ale abonamentelor.

Menţionăm că asociaţiile de elevi au transmis o adresă prin care solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să organizeze o dezbatere publică pe conţinutul proiectului de ordonanţă de urgenţă.

Precizăm faptul că organizarea unei dezbateri este obligatorii în acest caz, aşa cum prevede articolul 7, alin.(9) din Legea nr.52/2003.

Solicităm guvernanţilor să nu adopte proiectul în următoarea şedinţă de Guvern şi să organizeze în cel mai scurt timp posibil o dezbatere publică împreună cu reprezentanţii elevilor cu privire la
proiectul de ordonanţă.

„Un studiu UNICEF arată că fiecare leu investit investit în educaţie înseamnă 7 lei care se întorc în economia ţării peste ani. E important ca autorităţile să realizeze că ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani legat de naveta elevilor, se traduce pur şi simplu în abandon şcolar pentru sute de mii de elevi. Nu este demn de un ministru sau de orice alt demnitar public să vină cu un act normativ care lasă elevii pe drumuri. Ministerul Educaţiei şi Guvernul admit faptul că nu vor să respecte legea prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă. ” – Andreea-Sabina Spătariu, preşedinte AEC

„Transportul gratuit a reprezentat dintotdeauna o problemă gravă a sistemului de educaţie românesc.Odată cu legea 226/2020, părea că, într-un sfârşit, elevii navetişti vor avea gratuitate totală. În schimb, guvernanţii decid să facă trei paşi înapoi şi propun decontul ca metodă de asigurare a transportului, fără a consulta elevii. Astfel, solicităm guvernanţilor să nu adopte acest proiect şi să organizeze o dezbatere publică cât mai curând, pentru a lua în considerare şi părerile persoanelor vizate de această propunere, anume elevii.” – Matei Canavea, preşedinte AVE

„Decontarea navetei, în acest moment, nu este nimic mai mult decât un vis. Este inaplicabilă. Cred că este într-adevăr absurd să te încrezi într-o metodă care a mai fost utilizată şi în trecut, dar însă nu a dat rezultate. Această fantezie transpusă într-un OUG va avea repercursiuni vizând elevii navetişti, care vor rămâne fără un mod concret de a ajunge la şcoală.” – Ana-Maria Groza, preşedinte AEBI

„Guvernanţii decid încă odată să ia decizii cruciale care îi au în prim plan pe elevi, fără a-i consulta pe aceştia. Transportul gratuit este o necesitate pentru elevi, nu un moft! Este o nevoie de care pentru o perioadă cel puţin, decidenţii păreau să se ocupe, acum însă, prin dorinţa de aplicare a alternativei decontărilor ne întoarcem în acelaşi punct. Decontările vor fi asigurate de Unităţile de Învăţământ, parţial sau chiar deloc, lucru care va atrage după sine repercusiuni deloc benefice sistemului educaţional românesc.” – Cristina Miculaiciuc, preşedinte AEM

„Elevii sunt dezamăgiţi total de lipsa de interes a decidenţilor. Pentru a susţine cu adevărat educaţia în ţara noastră trebuie sa susţinem toţi elevii în mod egal, fără a îi dezavantaja în funcţie de veniturile familiei. Dorim o dezbatere publică transparentă, din care să putem înţelege aceste decizii egoiste care ignoră total elevii cu condiţii precare şi din zone dezavantajate, o dezbatere publica care să răspundă la simpla întrebare: Unde este egalitatea de şanse din sistemul de învăţământ românesc pentru elevii care n-o să mai aibă acces la educaţie? Elevii din zona rurală întotdeauna au ales să abandoneze sistemul care nu i-a susţinut, iar această decizie doar va aprofunda discrepanţele socio-economice.” – Ioana Nunu, preşedinte AEBc

„Deşi această idee, inechitabilă, de altfel, continuă să fie promovată de conducători, noi ne opunem ferm, motivele fiind evidente şi intuitive. Există confirmarea că mii de elevi, în special din mediile defavorizate, vor tinde spre abandon, acest lucru nu este dorit de nimeni.Aşadar consecinţele acestei decizii trebuie analizate în detaliu .” Miclea Partenie, preşedinte AEMs

Cine este AEC

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) este singura organizaţie de reprezentare a elevilor din judeţul Constanţa, fiind prima asociaţie reprezentativă independentă a elevilor, cu personalitate juridică, apărută în România, fiind înfiinţată în anul 2013 din nevoia de a exista o organizaţie independentă, condusă de elevi, care să reprezinte drepturile şi interesele elevilor. De-a lungul timpului, AEC s-a remarcat ca un actor implicat în sistemul educaţional, la nivel local şi naţional, aducând plus valoare prin rezultatele obţinute pentru elevii din judeţul Constanţa şi din România. Printre victoriile pe care AEC le-a repurtat amintim reacordarea dreptului de vot în Consiliul de administraţie pentru reprezentantul elevilor la nivel liceal (2015), obţinerea respectării legii în privinţa acordării reducerii la transportul local în comun şi a burselor şcolare pentru elevii din municipiul Constanţa (2015) şi obţinerea acordării de manuale şcolare gratuite pentru toţi elevii din clasele a XI-a şi a XII-a din România, în urma unei decizii definitive a Curţii de Apel Constanţa (2016). Mai multe informaţii sunt disponibile pe site-ul – www.asociatiaelevilor.ro.

Sursa comunicat :Biroul de presă al AEC