Reziliența psihologică: TOP 5 sfaturi cum să treci mai rapid prin momentele grele din viață și să devii mai rezilient

Fie că ai trecut printr-o despărțire dureroasă, ai pierdut pe cineva drag sau ai emoții negative intense, toate sunt momente grele pe care e posibil să le trăim cel puțin o dată în viață. Capacitatea de a trece prin aceste etape dificile este obținută în timp și este numită „reziliență”. Aceasta nu este o trăsătură înnăscută, ci este dobândită și dezvoltată pe parcursul vieții.

În lipsa unei definiţii unice a rezilienţei, universal acceptate, există două puncte esenţiale în aprofundarea rezilienței: (a) caracterizează o persoană care a trăit sau trăieşte un eveniment cu caracter traumatizant sau adversitate şi care dovedește o bună adaptabilitate (ceea ce are semnificaţii diferite, în funcţie de vârsta şi de contextul sociocultural în care trăieşte) şi (b) rezilienţa este rezultatul unui proces interactiv între persoană, familie şi mediul său. De unde rezultă că acest concept este unul complex și care se concretizează pe doua tipuri de relații: sine – ceilalți, sine – sine.

Un studiu realizat de Universitatea de Stat din Ohio numit The State of Resilience, efectuat pe un eșantion de 3.583 de persoane cu vârste cuprinse între 13 și 73, arată că majoritatea participanților și-au supraestimat reziliența – cu mult. 83% dintre americanii chestionați au crezut că au un nivel ridicat de reziliență, însă în urma evaluării doar 57% au arătat că sunt cu adevărat rezilienți. De ce este important să fii rezilient? Studiile dovedesc că nivelurile mai ridicate de reziliență sunt direct legate de rezultate mai bune atunci când trăim o situație stresantă, când gestionăm problemele de sănătate sau diferite circumstanțe de la locul de muncă. 

Cele mai importante abilități asociate cu reziliența sunt reglarea emoțională, controlul cognitiv și funcțiile executive.

Iată cinci sfaturi cum treci mai rapid prin momentele grele din viață și să devii mai rezilient:

  1. Ai grijă de programul tău zilnic

Crează-ți un program zilnic echilibrat, în care să incluzi o alimentație sănătoasă și hrănitoare, minim 3 ore de sport pe săptămână, 7-8 ore de somn și nu uita de micile plăceri care te bucură, precum o plimbare în parc, o întâlnire cu prietenii sau vizionarea unui film după muncă. Ai grijă să nu te reții cu sarcini de la locul de muncă, să acorzi atenție detaliilor care te stresează și să le elimini sau le diminuezi la maxim. 

2. Caută suportul celor apropiați și al specialiștilor

Orice reușită se datorează, în mare parte, suportului și încurajării oamenilor din jurul tău. Reziliența nu înseamnă să înduri totul de unul singur. Fie că ai o problemă la muncă sau în familie, comunicarea și sprijinul unui prieten poate fi remediul care să te facă mai rezilient în depășirea problemei. De asemenea, poți găsi suport la ședințe de psihoterapie individuală la Clinicaaproape.ro. Este adevărat că ai nevoie de mai mult curaj pentru a merge la aceste ședințe, dar „Poate fi primul pas într-o conștientizare de sine, vindecare și împlinire. O persoană cu un nivel crescut de reziliență va ști să răspundă la evenimente stresante și va fi mai puțin afectată de acestea.”, potrivit specialistului clinicii – psihoterapeut Anca Ciurea.

3. Acceptă că nu poți controla absolut tot ce se întâmplă în jur

Deseori, ceea ce se întâmplă în jurul tău nu depinde doar de tine și nu ai cum schimba acest lucru. Poți însă să-ți revizuiește percepțiile față de ceea ce se petrece în jurul tău și să influențezi gândurile. Prin urmare, reziliența psihologică se dezvoltă prin conștientizarea gândurilor și emoțiilor negative și acceptarea acestora. Spre exemplu, atunci când ai avut un control neașteptat la locul de muncă care s-a încheiat cu o amendă acceptă faptul că nu puteai ține sub control orice detaliu. În schimb, vei ști pe viitor cum să susții evitarea unei situații similare. 

4. Scapă de comportamentele toxice și de oamenii toxici din jurul tău

Ce faci atunci când te simți rău sau ai alergie din cauza unui produs alimentar? Îl scoți din consumul tău zilnic alimentar. După același principiu funcționează și multe relații cu alți oameni. Fie că sunt prieteni, cunoscuți sau chiar rude, este necesar să te evaluezi cand ești în compania acestor persoane. Este important să elimini relațiile care îți produc anxietate, te consumă emoțional sau îți afectează încrederea în sine. 

Așadar, înveți zilnic să fii rezilient, te acomodezi noilor reguli și treci prin mai multe provocări care îți marchează starea psihologică. Când devii rezilient, ai avantajul de a transforma un eveniment neplăcut sau o adversitate într-o evoluție dezirabilă. Dezvoltarea rezilienței necesită dorința de a fi mai buni și mai productivi, dar și angajament, efort susținut și răbdare cu noi înșine.

Sursa foto: Pexels.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *