STUDIU EUROPEAN. Când partidele mari pierd teren, cum a ajuns „jocul” un avantaj în politică. Exemplul aplicației online a AUR

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Mai puțin de 5% din electoratele naționale din cele 27 de democrații europene sunt înscrise într-un partid sau altul. În timp ce partidele tradiționale sunt în declin ca forță și număr de membri, cele mai noi folosesc ingenios instrumente digitale pentru a atrage noi membri. ”Gamificarea” prinde în politică, respectând principiile și stimulii joculurilor online.

George Simion, la un protest AURFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Ultimii ani au adus o fragmentare a spectrului politic european și, implicit, un declin în ceea ce privește forța partidelor istorice, tradiționale, scrie Party Party, o sursă de informații pentru profesioniștii din comunicarea politică. Ea furnizează cititorilor exemplul AUR, din România, un partid care folosește ”gamificarea”.

Partidele politice au fost cândva un pilon al politicii europene, dar numărul de membri a înregistrat o scădere constantă în ultimele două decenii.

Astăzi mai puțin de 5% din electoratele naționale din cele 27 de democrații europene sunt înscrise într-un partid sau altul.

Criza de încredere a partidelor politice tradiționale

Mai mult de jumătate din persoanele care trăiesc în democrații din întreaga lume consideră că vocea lor este „rareori” sau „niciodată” auzită în politică, potrivit unui studiu publicat în 2018, citat de Politico. Potrivit aceleiași cercetări, 54% dintre oameni cred că vocea lor nu influențează deciziile politice și 64% consideră că guvernul acționează împotriva intereselor lor. În întreaga Europă, un sentiment de deziluzie politică erodează bazele apartenenței la partide.

Mai mult decât atât, tendința ca non-votanții să reprezinte cel mai mare bloc electoral începând cu anii 1990 subliniază o apatie politică cu rădăcini adânci.

Scăderea forței partidelor tradiționale a venit în primul rând pe o criză a încrederii, generată mai ales de scandalurile de corupție, arată analiștii. O problemă pentru ele, dar în același timp o oportunitate pentru partidele mai noi.

Ascensiunea partidelor populiste și naționaliste din Europa, cum ar fi Partidul Libertății din Austria (FPÖ) sau Alternative für Deutschland (AfD) din Germania, reflectă o deziluzie mai largă față de familiile politice tradiționale. Aceste mișcări au profitat de nemulțumirea publicului față de modul în care partidele consacrate au abordat probleme precum crizele economice, migrația și agravarea inegalităților socio-economice, promițând soluții mai directe și contestând status quo-ul.

Publicația dă exemplul aplicației AUR

Publicația arată că România traversează un fenomen similar cu ascensiunea partidului AUR, care pare să fi găsit soluții ingenioase și la problema recrutării de noi membri. Una dintre ele este aplicația de mobil a AUR.

În iunie 2023, George Simion anunța lansarea aplicației de mobil a partidului pe care îl conduce. 10 luni mai târziu, aplicația pare un instrument vital pentru mobilizarea electoratului AUR. Funcționează ca un joc, iar cei care obțin cele mai multe puncte pot câștiga inclusiv întâlniri 1 la 1 cu George Simion.

Aplicația AUR este un hub centralizat pentru comunicare internă, organizarea membrilor, coordonarea voluntarilor, managementul donațiilor și întărirea legăturilor dintre membri prin gamification, după cum arată un studiu de caz publicat recent de Party Party.

Cum funcționează

Pentru cei care vor să devină membri ai comunității AUR, aplicația are o politică de acces liber (open access), fiind disponibilă atât pe platformele Android, cât și pe iOS.

Alternativ, utilizatorii se pot înscrie prin intermediul unui link de invitație trimis de un membru activ.

Când membri noi se înscriu prin intermediul codurilor de invitație, cei care i-au invitat câștigă puncte pentru recrutarea de noi membri (strategie folosită de altfel și la aplicații mai comune, de pildă pentru comandat mâncarea).

Însă pentru a se putea implica pe deplin în platformă, utilizatorii trebuie să creeze un cont. În acest punct li se cer detalii esențiale de identificare, cum ar fi numele, data nașterii, sexul, adresa, adresa de e-mail și numărul de telefon.

În plus, utilizatorii au opțiunea de a introduce date sensibile de identificare națională, de care partidul s-ar putea folosi în activități ca strângerea de semnături.

Cum folosește AUR gamificarea

Angajamentul membrilor în cadrul aplicației este gamificat – cu alte cuvinte, experiența este una similară unui joc.

Mai concret, cu cât acumulează mai multe puncte, cu atât membrilor le crește accesul în cadrul aplicației, le sunt deblocate diferite opțiuni de utilizare.

Cum obțin utilizatorii puncte?

  • prin partajarea datelor personale
  • recrutarea de noi membri
  • donații.

Cel mai simplu mod de a începe să câștigi puncte de membru este să completezi un formular cu datele cheie ale profilului tău, de exemplu: experiența profesională anterioară, studiile, experiența politică, experiența administrativă și limbile străine.

Sistemul de donații al AUR

În urma înregistrării, utilizatorii sunt invitați să selecteze un nivel de donație pentru aderarea la partid:

  • Standard (100 lei pe an)
  • Silver (2500 lei pe an)
  • Gold (5000 lei pe an).

Anul trecut, doar în primele două săptămâni după lansarea aplicației, AUR strânsese un milion de lei din aceste donații, potrivit Libertatea.

Fiecare nivel oferă beneficii tangibile, inclusiv un card de membru din plastic care servește ca o insignă fizică de participare, vizite ghidate în Parlamentul României și reduceri exclusive la magazinul oficial de articole de merchandise al partidului.

Cei care aleg pachetul Silver primesc acces prioritar la conferințe și evenimente tematice cu participarea liderilor partidului, în timp ce membrii Gold se bucură de avantajul suplimentar al unei întâlniri 1 la 1 cu George Simion, președintele partidului sau cu alți membri ai Biroului Național.

Un avantaj notabil al acestui sistem de donații e simplitatea sa. Dincolo de experiența de joc și de posibilitatea de a urca în rang, procesul oferă o delimitare clară a beneficiilor, asemănătoare cu experiența cumpărăturilor online.

George Simion a explicat, într-un interviu pentru Libertatea, că în momentul în care cineva cumpără unul dintre cele trei pachete, acea persoană devine automat membru al partidului. Adică partidul îl va număra ca fiind membru AUR. Însă în aplicație, există un întreg sistem de ierarhizare.

Sistemul de ierarhizare din aplicația AUR de la simpatizant la membru cu drepturi depline

În urma furnizării datelor personale și a unei donații inițiale, utilizatorii intră în categoria „simpatizant”, ceea ce le oferă un acces limitat la funcțiile aplicației.

După ce adună destule puncte, utilizatorii urcă la rangul de „susținător”, un nivel subdivizat în trei categorii: începător, activ și susținător experimentat.

Distincțiile dintre aceste categorii se bazează pe durata de utilizare a aplicației în zile și pe numărul de membri externi invitați.

Fiecare categorie de suporter îndeplinește un dublu rol:

  • „jucător”, care indică afilierea la o echipă
  • „căpitan”, care denotă crearea unei echipe.

În vârful acestei ierarhii, utilizatorii pot solicita statutul de membru cu drepturi depline, după ce deblochează funcții interne exclusive adaptate special pentru membri. Din nou, ca într-un joc video.

Potențialul de organizare al aplicației AUR

Aplicația AUR a devenit un instrument esențial de organizare și interacțiune atât pentru susținători, cât și pentru membri. În cadrul acesteia, aceștia au posibilitatea de a vota acțiunile partidului printr-un simplu click pe butonul „Like” sau „Dislike”.

Mai mult, membrii pot susține electronic petițiile inițiate de partid și se pot nominaliza fără probleme ca delegați pentru următoarele sesiuni de vot.

App-ul oferă știri despre partid în timp util printr-o interfață de calendar simplificată. Exprimarea opiniilor și confirmarea participării la evenimente este simplă, cu furnizarea de detalii complete, inclusiv locațiile de întâlnire și numărul de participanți.

Dacă participă fizic la evenimentele de partid, utilizatorii obțin puncte suplimentare în aplicația digitală și urcă în clasament. De pildă, la un eveniment AUR pentru sărbătorirea unirii Basarabiei cu României, utilizatorii puteau primi 3 puncte pentru participare.

Suport personalizat chiar de la George Simion

O altă strategie inteligentă pe care o remarcă cei de la Party Party e că, în loc să folosească un ghid de utilizare text sau AI (robot), chiar George Simion e cel care prezintă oamenilor -video- cum funcționează aplicația, ceea ce are capacitatea de a le da simpatizanților senzația unei legături mai personale.

Trecerea de la digital la fizic

E important de subliniat că, deși folosită bine în spațiul digital, scopul aplicației e și de a aduce rezultate concrete în offline. Așa că deseori aplicația e folosită pentru a mobiliza electoratul la acțiuni concrete.

Luna trecută, în dimineața primei zile a congresului Partidului Popular European, care a avut loc la București, aplicația a trimis notificări susținătorilor AUR. Erau convocați la un protest împotriva renumirii Ursulei von der Leyen drept candidat al PPE pentru funcția de președinte al Comisiei Europene, Protestul era intitulat: „Vrei încă cinci ani cu Ursula? Spune-i nu!”

Protestul a strâns în câteva ore confirmarea a 300 de participanți online.În jur de 100 de persoane au demonstrat în cele din urmă împotriva politicilor PPE. Fapt pentru care au mai urcat în clasament.

George Simion a transmis live pe Facebook protestul spontan, purtând o șapcă inscripționată cu numele lui Donald Trump.

spot_imgspot_img