Achiziții publice. Cum să reușești din prima sau cum să repeți norocul începătorului

consultanta-achizitii-publice

Deții o companie și vrei să participi la licitații publice? Te ocupi de achizițiile publice ale firmei la care lucrezi? Dacă firma nu a mai participat la licitații publice până acum sau chiar dacă a câștigat din prima un contract cu statul, citește informațiile de mai jos și după aceea îți va fi mult mai ușor.

Pași obligatorii în achizițiile publice

Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) sau Sistemul Informatic Colaborativ pentru Achiziții Publice (SICAP, cum se numește acum în mod oficial vechiul SEAP) este sistemul de e-licitație publică în care ofertanții – printre care și agentul economic pe care îl reprezinți – văd cererile făcute de autoritățile publice interesate de achiziții, care în context sunt denumite autorități contractante (AC).

Ce trebuie să faci tu ca firmă pentru a participa la un astfel de demers? Ei bine, înainte de toate trebuie să identifici oportunitatea , apoi să aduni laolaltă documentația necesară pentru a putea participa la procedura de achiziții publice. O mulțime de documente care constituie dosarul de achiziții publice, ce trebuie depus într-un termen limită și asupra căruia se uită toată lumea cu atenție.

Trebuiesc depuse la timp toate documentele solicitate de autoritatea contractantă, complete, corecte și corect completate. Practic este nevoie de un efort destul de însemnat și de angajați care să lucreze numai la așa ceva sub condiții de stres, de concentrare maximă (deși în condiții de stres, concentrarea scade). Așa se ajunge la ore suplimentare efectuate de cei din firmă pe care a căzut „blestemul”. Orice scapare în întocmirea ofertei are ca rezultat declararea acesteia ca neeligibilă sau neconformă și toată munca a fost in zadar. De aceea , întocmirea ofertei este la fel de importanta ca și prețul ofertat. O oferta neeligibilă/neconformă face ca prețul ofertat să nici nu mai fie disponibil a fi cunoscut de către AC deoarece sistemul SICAP nu mai lasă comisia de evaluare a ofertelor să deschidă secțiunea criptată din SICAP și să vadă prețul ofertat.

Cele două situații, prezentate pe scurt

A) În cazul în care compania nu a mai luat parte niciodată până acum la vreun proiect care ține de licitații publice, recomandarea tuturor este: cereți ajutor, cereți sprijin. Altfel, a face lucrurile pe genunchi și în grabă se poate dovedi un efort făcut în zadar. Există unele companii care prestează servicii de consultanță achiziții publice.

Specialiștii acestora dialoghează cu cei implicați și au grijă:

  • să pună la punct documentația de care este nevoie;
  • să fie respectați timpii pentru ca totul să fie în grafic;
  • să răspundă la clarificarile AC cu informații care să împiedice declararea ofertei ca neeligibilă/neconformă .

Consultanța durează pe tot parcursul derulării procedurilor, de la elaborarea și depunerea ofertelor online ( SICAP) sau offline și până în momentul în care se încheie perioada de evaluare a ofertelor depuse și se atribuie contractul.

B) În cazul în care firma a mai participat o dată la o licitație publică (și poate că a și câștigat), asta nu înseamnă în mod obligatoriu că totul a devenit simplu sau că succesul este garantat. De la licitație la licitație, lucrurile pot să difere destul de mult. Sunt cerințe diferite ale AC, proceduri diferite, documentații de atribuire diferite, etc,

Autoritatea contractantă poate că este alta. Produsele , serviciile sau lucrările de care acea instituție publică are nevoie poate că sunt altele. Ofertanții pot fi cu totul și cu totul alții. Așadar, deși procedura în sine are tot aceiași pași, reperele se schimbă și de aceea fiecare licitație publică este unică în felul ei.

Iată de ce este utilă contactarea unei firme specializate precum LC Advertising&PR SRL, firmă cu experiență ce oferă servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *