BNR vrea negociator oficial intre banci si clienti

spot_img

Știri din aceeași categorie

DISTRIBUIE!

Banca Nationala a Romaniei propune constituirea unui grup de lucru interinstitutional care sa inceapa demersurile pentru crearea unui organism de solutionare a diferendelor dintre clientii de servicii financiare si furnizorii acestor servicii in a doua parte a lunii aprilie, a declarat directorul Directiei Juridice din BNR, Alexandru Paunescu.
„Din punctul nostru de vedere, desi termenul-limita este destul de apropiat (pentru implementarea Directivei Europene 11/2013, respectiv 9 iulie 2015 – n.r.), adoptarea unui cadru legal national inca necesita analiza. In acest sens, BNR propune constituirea unui grup de lucru interinstitutional care sa inceapa lucrarile in a doua parte a lunii aprilie. Ceea ce dorim sa facem este sa gasim remedii pe termen lung la experientele din trecutul nu foarte indepartat in scopul de a imbunatati relatia client-banca doar aparent antagonica”, a explicat Paunescu.
El a mentionat ca, in prezent, majoritatea consumatorilor de servicii financiare merge direct in instanta pentru solutionarea disputelor cu furnizorii de servicii financiare, pentru ca eficienta mecanismelor alternative, gen mediere este minima, iar din aceasta cauza sunt ignorate de consumatori.
„Medierea poate fi considerata procedura ADR in sensul directivei (procedura de solutionare a diferendelor). Experienta a aproape un deceniu de la adoptarea legii arata ca procedura medierii nu functioneaza in mod satisfacator, existand un procent scazut de consumatori care se adreseaza unui mediator pentru rezolvarea unui diferend”, a mai spus oficialul BNR, precizand ca principalul neajuns al medierii este acela ca nu garanteaza niciun rezultat, iar partile de cele mai multe ori sunt in cautare de solutii.
El a mai mentionat, ca alternativa, arbitrajul, insa acesta este costisitor, in special pentru consumatorii persoane fizice. De asemenea, solutia instantelor, desi este cea mai accesata de consumatori, dureaza si costa mult.
„Increderea consumatorului intr-o procedura de solutionare este data si de faptul ca acela caruia i se adreseaza are suficiente cunostinte ca sa analizeze complet situatia si sa dea o solutie obiectiva”, a subliniat Paunescu.
El a mai spus ca, la nivel european, forma predominanta de ADR este ombudsman-ul, unde decizia sau recomandarea, dupa caz, este emisa de un singur ombudsman sau un grup de ombudsman-i.
„Personal, cred ca procedurile extrajudiciare ar putea constitui o alternativa reala de solutionare a diferendelor, cat timp exprimarea solutiei este data de un tert specializat in materia din care face parte diferendul. Caracterul obligatoriu sau nu este o chestiune care trebuie lamurita”, a mai spus directorul BNR.
Desi bancile functioneaza pe un model asemanator cu cel din tarile dezvoltate, clientii lor nu beneficiaza de nici unul dintre instrumentele de protectie consacrate in zona euro.
Ce lipseste?sistemului bancar
Clientii bancilor din Romania nu au nici o umbrela serioasa de protectie impotriva eventualelor abuzuri ale creditorilor. Spre deosebire de o buna parte a tarilor membre ale Uniunii Europene, tara noastra nu are nici o lege a falimentului personal si nici macar un organism de tip ombudsman care sa rezolve, pe cai amiabile, eventualele conflicte dintre banci si clientii lor. Mai mult, pana nu mai tarziu de anul trecut, lipsa unei legislatii adecvate permitea bancilor sa majoreze unilateral costurile imprumuturilor aproape oricand doreau. Unele dintre bancile locale erau printre putinele din Europa care percepeau o dobanda variabila fara a oferi clientilor si formula de calcul a acesteia.
Cum este in tarile?civilizate
Aproape toate tarile de provenienta ale bancilor din Romania (exceptie face doar Grecia) reglementeaza posibilitatea obtinerii falimentului pentru persoanele fizice supraindatorate fata de banci. Mai mult, Franta a modificat recent legea in asa fel incat sa vina in sprijinul clientilor cu probleme. Procedura falimentului va fi mai rapida, perioada pe care este construit planul de rambursare va fi mai scurta, iar persoanele ale caror dosare de insolventa sunt inca nesolutionate nu vor mai putea fi evacuate din locuinta de catre banca, potrivit www.conso.ro.
In noua ei forma, legea franceza este aproape similara cu actul normativ conceput in Romania de avocatul Gheorghe Piperea, adoptat tacit de Senat, insa ingropat la cererea Fondului Monetar International. Oficialii FMI au considerat ca o astfel de lege ar pune in pericol stabilitatea sistemului bancar. In Romania, ca si in Franta, principalele motive pentru care oamenii ajung in situatia de a nu mai putea plati ratele sunt somajul, divortul si pierderea sotului sau a sotiei. O lege a falimentului personal exista in Franta, Germania, Austria, Belgia, Olanda, Italia, Spania si Marea Britanie.
„Centru de?plangeria” pentru?clientii bancilor
Asociatia Romana a Bancilor, sprijinita de Banca Mondiala, a incercat, fara succes, sa implementeze un sistem pentru protectia clientilor pe model britanic. Este vorba despre institutia ombudsmanului, a carei sarcina este rezolvarea pe cale amiabila a problemelor aparute intre institutiile financiare (banci, firme de leasing, companii de asigurari etc.) si clientii lor. Institutia primeste anual peste un milion de plangeri de la clientii nemultumiti de o anumita decizie a bancii. Ombudsmanul britanic a fost creat de catre Parlament si are in componenta experti independenti. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului ramane principala institutie care poate ajuta clientii persoane fizice in relatia cu bancile. Cele mai frecvente reclamatii pe care le primeste ANPC, o buna parte finalizate prin amenzi aplicate institutiilor de credit, vizeaza majorarea ilegala a dobanzilor sau a comisioanelor, inchiderile de cont neoperate la timp sau promotiile inselatoare de tipul bonusurilor pentru depozite sau al dobanzilor initiale mici.
Aceasta nu este insa singura institutie care poate interveni in conflictele banci-clienti. Mai exista cel putin doua alte optiuni. Prima este o institutie a statului cu atributii limitate la verificarea raportarilor de date cu caracter personal. In cazul clientilor bancari, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) poate fi sesizata …

spot_imgspot_img