Despagubirile totale pe care Chevron trebuie sa le plateasca statului roman se ridica la peste 97 de milioane de dolari, sustin avocatii. Pe langa suma de 73.450.000 de dolari pe care trebuie sa o achite drept despaguri statului roman, prin decizia?Curtii Internationale de Arbitraj de pe langa Camera Internationala de Comert (ICC Paris), compania petroliera Chevron trebuie sa achite si dobanda la nivelul ratei de referinta a BNR + 8%, calculata incepand cu data de 23 octombrie 2014 si pana la data platii integrale, astfel ca suma totala de plata, incluzand dobanda calculata pana la data de 1 februarie 2018, este de aproximativ 97,2 milioane de dolari, precum si cheltuieli de judecata, potrivit?Casei de avocatura Zamfirescu Racoti & Partners, care a reprezentat ANRM in instanta.
Diferendul a aparut in legatura cu modalitatea de indeplinire a obligatiilor rezultate din trei acorduri petroliere de concesiune pentru exploatare-dezvoltare-explorare incheiate intre ANRM si Chevron in martie 2011. Mai exact, elementul central al disputei a fost concentrat in jurul obligatiilor cuprinse in Programul Minim de Explorare si necesitatea punerii la dispozitia ANRM a contravalorii lucrarilor prevazute in acest program, neexecutate la data renuntarii la acordul petrolier.
Guvernul a anuntat, sambata, ca statul roman a castigat procesul cu Chevron, fiind obligata sa plateasca despagubiri de 73.450.000 de dolari, in urma rezilierii a trei acorduri petroliere de concesiune, fara respectarea obligatiilor financiare prevazute de Legea petrolului.?Decizia apartine Curtii Internationale de Arbitraj de pe langa Camera Internationala de Comert de la Paris, care a fost solicitata sa se pronunte in litigiul dintre Chevron si ANRM.
ANRM si Chevron Romania Holdings au incheiat, pe 3 martie 2011, trei acorduri de concesiune pentru exploatare-dezvoltare-explorare in perimetrele EX 17 – Costinesti, EX – 18 Vama Veche si EX – 19 Adamclisi, aprobate prin hotarari de guvern, care prevedeau obligatii minime de explorare asumate de Chevron.
In noiembrie 2014, Chevron a informat ANRM ca renunta la acordurile de concesiune mentionate. ANRM a refuzat sa emita, insa, decizia de incetare a concesiunii, pentru nerespectarea, de catre compania petroliera, a art. 40 din Legea petrolului. Mai exact, Chevron nu a pus la dispozitia autoritatii competente „suma reprezentand contravaloarea lucrarilor prevazute in programul minimal de explorare stabilit prin acordul petrolier si al celor de dezvoltare si exploatare, scadente la data notificarii renuntarii si neexecutate din motive imputabile titularului acordului petrolier”.
Compania americana s-a adresat Curtii de Arbitraj in iunie 2015, solicitand sa se constate ca si-a indeplinit obligatiile prevazute de acordurile petroliere cu ANRM pentru incetarea contractelor.
Pana la finalul anului 2015, ANRM a depus la Curtea de Arbitraj de la Paris atat raspunsul fata de cererea de arbitrare (Answer to the Request for Arbitration), cat si o cerere reconventionala prin care formula revendicari financiare rezultate din contractele de concesiune.
In perioada 19-23 iunie 2017 au avut loc la Paris audierile finale din dosarul arbitral Chevron vs. ANRM (21138/MHM), iar decizia Curtii de Arbitraj a fost pronuntata in favoarea …